6209
Sök

Varningslampa för vattnet lyser till och från på min Toledo.

3 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Varningslampan för vattnet lever sitt eget liv i vår Seat Toledo -99.

Lampan kan börja lysa direkt när bilen startas, eller så tänds den inte alls under någon veckas tid, eller så kan den börja blinka mitt under en körning. Men grejen är att  tempem stiger inte något speciellt, vatten finns det gott o väl och det läcker ej ut och bilen går bra under tiden lampan blinkar och det räcker oftast att bara stänga av motorn och starta igen så släcks lampan. Känns som något glapp eller något i lampa eller relä?
Någon som har varit med om liknande eller vet vad det kan va? Även om det bara skulle va något glapp, så är det drygt o se den där lampan blinka.

Mvh

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 oktober 2011
När lampan blinkar så föreligger ett fel i kylsystemet. Bilen gör nån form av "självkontroll" har jag för mig när den startas, nåt som inte är som det ska så blinkar lampan. Lampan kan blinka pga låg nivå, för hög temp eller pga att den elektriska kylfläkten eller givaren till densamma är trasig, har jag för mig. I ditt fall skulle jag börja med att kolla nivågivaren i utjämningsbehållaren.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Hur kan jag kontrollera om det är givaren som är trasig?

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 oktober 2011
Jag vet inte men den sitter i utjämningsbehållaren (expansionskärlet), osäker på om den går att byta, man måste kanske byta utjämningsbehållaren... Om kylvätskenivån är OK o bilen kokar inte så borde allt vara i sin ordning. Du kan testa att låta bilen gå på förhöjd tomgång (1500-2000 varv) o se vad som händer med tempen. Den elektriska kylfläkten bör starta efter ett tag (kan dröja allt från 10min till 20 min)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Tack för tippset. Jag skall ut och prova det nu på en gång. smile

Sök