Nu gäller det att få allting plåtrent som lämnat efter. Det vill säga bagaget, rutöppningarna och motorrummet.
För att göra det lite trevligare tycker jag att vi börjar i motorrummet
För att se om någonting skall göras åt motorn så skall vi göra en lite motordiagnos på den. Den skall ju snart lyftas ur och då är det för sent.
Detta gör jag för att se om motorn behöver öppnas eller om en yttre renovering är tillräckligt.
Först skall vi kolla oljetryck.
Oljetrycklampan har inte lyst sedan jag demonterade instrumenteringen så vi börjar där.
Jag provar att dra en ledning direkt till oljetrycksmätaren från batteriet, men ändå så lyser inte lampan.
Jag börjar misstänka att oljetryckmätaren är defekt
På dessa Ford FE-motorer så sitter givaren direkt i oljafilterhuset
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1809d4523e675a6b9a7a6da342f01f7a.jpg]()
skitlätt att nå

Givaren loss
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-92a439676e402a9ddd0e688792488e1e.jpg]()
Jag hittar en annan givare, men lampan bara glöder svagt när vi kopplar in den (Jag har farsan till hjälp).
Denna givare är troligtvis åt en mätare och inte en lampa.
Jag letar efter att hitta en givar som skall passa och till slut finner jag en, på närmare avstånd en jag trodde
Saab (såklart) har givare med samma gängor, bara att skruva dit

Jag tar oljetrycksgivaren från en Saab 900 H-motor som står i kall-lagret

![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-167aa9aca983c7ff2248e7678f76c6e5.jpg]()
Och se lampan tänds när motorn drar runt, och släcks när den startar
