Eftersom oljetrycket är normalt och kommer genast motorn dras runt kan man vara ganska säker på att lager och smörjning fungerar som de ska.
Nu är det dags att ta ett kompressionsprov.
Detta visar om det finns läkage i cylindrarna. Det viktiga här är inte vad värde mätaren visar, utan att alla cylindrar har samma vädre (ett visst kasst får dock förekomma)
Jag lånar en kompressionsmätare av en kompis (tack för det

)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3461c42aefab58cbef64393e04ed90ed.jpg]()
innerskärmarna är avlägsnade för att lättare komma åt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7b5dd58e37e0b1ef16c2869825080fb1.jpg]()
Motorn varmkörs, det börjar ryka om kylarkorken

![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8984824ec96850750cba3bf921cb138b.jpg]()
alla tändkablar märks upp och tänkabeln mellan tändspole och fördelarlock lossas, för att förhindra att bilen startar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-642cf63ed3d287d847c5041f642b0cd7.jpg]()
Ett tändstift i gången skruvas ur och mätaren pluggas i. Detta är en mätare med gänga och ger ett säkrare avläsningsvärde en de med gummipropp.
farsan avläser och jag drar runt motorn med startmotorn fyra varv med gasen i botten
Detta görs för varje cylinder.
Här är resultatet:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2fd7934c951104e32bfb4bb0d95f41ec.jpg]()
1:ans cylinder 8,5
2:ans cylinder 9,3
3:ans cylinder 9,1
4:ans cylinder 9,5
5:ans cylinder 9,2
6:ans cylinder 9,1
7:ans cylinder 9,2
8:ans cylinder 9,0