2910
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 828 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#2261
Eftersom oljetrycket är normalt och kommer genast motorn dras runt kan man vara ganska säker på att lager och smörjning fungerar som de ska.

Nu är det dags att ta ett kompressionsprov.

Detta visar om det finns läkage i cylindrarna. Det viktiga här är inte vad värde mätaren visar, utan att alla cylindrar har samma vädre (ett visst kasst får dock förekomma)

Jag lånar en kompressionsmätare av en kompis (tack för det smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3461c42aefab58cbef64393e04ed90ed.jpg


innerskärmarna är avlägsnade för att lättare komma åt

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7b5dd58e37e0b1ef16c2869825080fb1.jpg


Motorn varmkörs, det börjar ryka om kylarkorken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8984824ec96850750cba3bf921cb138b.jpg




alla tändkablar märks upp och tänkabeln mellan tändspole och fördelarlock lossas, för att förhindra att bilen startar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-642cf63ed3d287d847c5041f642b0cd7.jpg


Ett tändstift i gången skruvas ur och mätaren pluggas i. Detta är en mätare med gänga och ger ett säkrare avläsningsvärde en de med gummipropp.

farsan avläser och jag drar runt motorn med startmotorn fyra varv med gasen i botten
Detta görs för varje cylinder.

Här är resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2fd7934c951104e32bfb4bb0d95f41ec.jpg


1:ans cylinder 8,5
2:ans cylinder 9,3
3:ans cylinder 9,1
4:ans cylinder 9,5
5:ans cylinder 9,2
6:ans cylinder 9,1
7:ans cylinder 9,2
8:ans cylinder 9,0


Lastbilsmekaniker
5 291 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
15 december 2013
#2263
såg bra ut det där, siktar du på penselrenovering nu eller ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 071 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#2264
volvoqq skrev:
Rätt oki kompprov inte så mycket avikande förutom en cylinder.

En var lite lägre än de andra joo.


5 071 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#2265
farbrorbozze skrev:
såg bra ut det där, siktar du på penselrenovering nu eller ?

Jepp, det blir e smile


5 071 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#2266
Grundkompressionen i motorn skall vara  8,9:1 så dessa värden är helt i sin ordning. Att det kastar ett helt ental mellan hösta och lägsta är inget att bry sig om. 8,5 till 9,5.

Detta kan bero på att motorn stått länge och sotpartiklar har fastnat mellan ventiltallriken och sätet. Det kan till och med bli bättre efter att man kört med motorn en tid.


Hade kompression varit låg på alla cylindrarna hade antingen kolvarna, eller kolvringarna varit otäta. Är det däremot en eller några som visar lägre värde kan det vara ventilerna som inte tätar. Detta är dock bara grova slutsaster. Om en kolvring är knäckt på någon cylinder kommer denna givetvis att visa ett lägre värde än de andra.


Hade detta varit än race-motor skulle man ha öppnat och gått igenom den, men jag ska ju bara glida fram längs crusingstråket, så jag nöjer mig med detta big_smile


slappt&fint
376 Inlägg
16 december 2013
#2267
ha i lite olja i cylindern sen kör du runt den igen sen kollar du om de har kommit nå olja på komp mätaren då vet du att det är ventilerna på den cylindern som läcker och kommer de ingen olja alls så är de en ring


5 071 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#2268
below_ skrev:
ha i lite olja i cylindern sen kör du runt den igen sen kollar du om de har kommit nå olja på komp mätaren då vet du att det är ventilerna på den cylindern som läcker och kommer de ingen olja alls så är de en ring

Tackar för ett supertips. det borde jag ha gjort, men nu är det för sent tyvärr sad


5 071 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#2269
Nu är det motorns kringutrustning som skall demonteras.

Torkararmarna går på insidan av brandväggen och tas bort, kvar blir bara armen som sticker ut ur torkarmotorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ad0f460b96e585fed3da69b14cc13ea1.jpg

Torkarmotorn.

Den ser lite skum ut va smile

Det beror på att den går med vacuum från förgasaren tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-779057bf66e9bdabcd63ff1f01112b52.jpg

torkarmotorn demonterad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-da4397dc5e85fc0facabe2e7d96d9b2f.jpg

tätningen mellan kaross och huvens bakkant tas bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-86b08c942fbc1a92639e8a65490ef90e.jpg


10 164 Inlägg
16 december 2013
#2270
Jasså vakuum styrd torkare det är spännande grejer det får man justera farten på dom med foten haha cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
16 december 2013
#2271
Blir nog bra, fast komp förhållande & tryck är två helt olika saker wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 071 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#2272
Djo skrev:
Jasså vakuum styrd torkare det är spännande grejer det får man justera farten på dom med foten haha cool

Problemet med dem är att de torkar snabbast vid tomgång tongue


5 071 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#2273
farbrorbozze skrev:
Blir nog bra, fast komp förhållande & tryck är två helt olika saker wink

Vill du utveckla ditt resonemang lite smile


5 071 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#2274
Farsan hjälper till med att demontera de olika komponenterna i motorrummet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b3682d26505c47dda2e8b4857239fec9.jpg
Senast redigerat av JohnWayne (19 december 2013)


5 071 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#2275
Alla elledningar märks upp och jag antecknar hur de varit monterade. För man skall inte lita på minnet mad

Motorrummets elsystem

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2bae7c40723c23139933f43a9fc10eec.jpg

och resten av elsystemet

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d6b8afefe35b688d786061c37b5f2889.jpg

demontering av komponenterna börjas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6d660738215a05c1ea4a36d4f5e959ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0281754bab39d343e0755d76d412349f.jpg


DET VAR BÄTTRE FÖRR!
314 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
19 december 2013
#2277
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
Blir nog bra, fast komp förhållande & tryck är två helt olika saker wink

Vill du utveckla ditt resonemang lite smile

kompressionstryck är det du mätte med mätaren (bar/kg)
komressionsförhållande är typ skillnaden på storleken på utrymmet ovanför kolven när den är i nedre/övre läge.
finns bra bilder att googla fram om du vill söka på hur man räknar ut sånt.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

405 Inlägg
20 december 2013
#2278
det blir bra , lycka till ! smile

5 071 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#2279
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
Blir nog bra, fast komp förhållande & tryck är två helt olika saker wink

Vill du utveckla ditt resonemang lite smile

kompressionstryck är det du mätte med mätaren (bar/kg)
komressionsförhållande är typ skillnaden på storleken på utrymmet ovanför kolven när den är i nedre/övre läge.
finns bra bilder att googla fram om du vill söka på hur man räknar ut sånt.

Ok, jag hänger med smile Då min motor har kompressionförhållande 8,9:1 betyder det att kompressionstrycket 7,9 bar högre än atmosfärtrycket, som är 1.


5 071 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#2280
blomman01 skrev:
det blir bra , lycka till ! smile

Tackar och bockar smile



Sök