3511
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 226 350 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#5081
Martee skrev:
extra roligt område (enligt mig) kommer nu ser jag roll

Nice smile


5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#5082
turbo57 skrev:
Även om det inte är original, hoppas du lägger till relä för ljusen(men det har du säkert tänkt på) smile

Det är under planering smile


5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#5083
Djo skrev:
El ja det är ett pyssel det lycka till smile

Tackar smile Det är ett jä xx la pyssel roll


5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#5084
sydstatare skrev:
Sååå snyggt o fint allt blir. Jobbar mycket med fordons el själv. O kan bara säga att det inte behövs relä till precis allt som många sätter idag. FramLjusen kan ja gå me på men övrigt e bara överflödigt o mata med relä. Känner så många som sätter relä till allt. Men inte ens många modernare och moderna bilar har detta. Utan. Bara bra strömbrytare istället.

Tusen tack smile

Tackar för tipset för jag är inte så inkommen med det elektriska själv. Tänkte ha relä åt framljusen och åt kupébelysningen eftersom jag lov och göra några ändringar där....

Men det kan hända jag rådfrågar dig ifall jag kör fast tongue


5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#5085
turbo57 skrev:
Håller med sydstatare lagom är bäst och det räcker med framljusen, men det är din bil JW, bil och bil det är ju ett mönsterbygge smile

Jepp, man skall lyssna till proffsen smile


5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#5086
Det spitternya elsystemet monterat på torpedväggen. Här är genomföringen kupé - motorrum

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-241b1b5d69ac6a0e8280bb584b2c56fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-879943f15ac8c1f4e0e27b4a81e46ba3.jpg


Först ut ur kabelstammen är ledningarna åt hel/halvljus omkopplaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2d31d12fbe411fb4e87895496fcc9b00.jpg


Jag gör detta ganska enkelt för mig. Det gamla elsystemet sitter fortfarande i en härva med kontakter och allt, så det är bara att kolla på det och sedan flytta över komponenterna till bilen och det nya systemet.

Här ä ljusomkopplaren på plats. Givetvis en bättre i skick än den som satt i Meteoren från början. Denna kommer från reservdelsbilen. Hittade också en NOS på ebay som införskaffades som får agera som reserv smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b2b8732a21ed715ed96c7c65ffb8363c.jpg


900 Inlägg
28 mars 2018
#5087
Sådan fotomkopplare behöver inget relä. Delvis därför de hade sån förr. För att kunna använda så pass stora kontakt ytor så sattes de på golvet o slapp användas med relä.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

5 071 Inlägg
29 mars 2018
Trådstartare
#5088
sydstatare skrev:
Sådan fotomkopplare behöver inget relä. Delvis därför de hade sån förr. För att kunna använda så pass stora kontakt ytor så sattes de på golvet o slapp användas med relä.

Ok, då kör vi på det smile


1 011 Inlägg
29 mars 2018
#5089
Precis som sydstatare påpekade klarar fotomkopplaren sig utan relä, men om du monterar H4 sparar du brytaren och slipper spänningsfall, kör du original belysning behövs inget relä smile

5 071 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#5090
turbo57 skrev:
Precis som sydstatare påpekade klarar fotomkopplaren sig utan relä, men om du monterar H4 sparar du brytaren och slipper spänningsfall, kör du original belysning behövs inget relä smile

Jag kommer faktiskt att montera H4:or. Vanligtvis är det ju på kvällarna man är ute och cruisar och när mörkret faller på är de gamla Sealed beam inget att ha i julgranen sad


5 071 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#5091
Spänningsregulator åt mätartavlan köptes och kopplades inhttps://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-12a5c394ca8fc2ec88faa3c8c5776d78.jpg

Detta är den gamla som sitter i det gamla elsystemet. Enkelt att koppla den nya rätt när man har den gamla att tjuvkika på wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dde3f6a3461a14fe248ef03425fe5e14.jpg

Nytt startlås införskaffades

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cc7eabe8e0b74eaef94ce76609849fca.jpg

Av en originalkontakt fixar jag tre nya utgångar
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-69183aea928dc6a9a1f7879000709357.jpg


Som kopplas till ACC uttaget på startlåset. För att få tillgång till ström åt radio, torkarmotor mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cbeb86bae5f71d3e3ac1c5bd8c9269c1.jpg

Startlås, strömbrytaren åt körljusen och en ventilations-wire är monterade i instrumentbrädan med hjälp av denna plåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dcf07cc0bd900c2f09a1f42395950bb7.jpg


Sen är det bara att montera körljus-reglaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cf2ff2c8a051449595f99edfe11fdcf1.jpg

startlåset
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6234327687f3d83edd3edc81d9e8bb05.jpg

och stoppa i nyckeln smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-647b8fbe4a50a1a4cb35dfc92a12573d.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
2 april 2018
#5092
jäklar vad du jobbar på , själv rustar jag köket tongue
Senast redigerat av farbrorbozze (2 april 2018)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 011 Inlägg
2 april 2018
#5093
Snyggt jobbat som vanligt, men jag tycker du har fel, det enda stället som sealed beam skulle vara bra är ju i julgranen  smile smile

Amatör
488 Inlägg
3 april 2018
#5094
Super snyggt som vanligt!!
Då jag åkt Ford -59a med H4 lampor kan jag lova dig att det är otäckt när bimetallen i strömbrytaren löser och det blir bäcksvart i 100 knutar. Så mitt råd är att använda relä så att du slipper köra hela belastningen i Ljusknappen, fotomkopplaren tål strömmen, men ljusknappen har en bimetall som ska skydda och som sagt det är otäckt på riktigt när lyset svartnar på natten, jag hade H4 i alla 4 lapparna och använde de inre som extraljus. Lyste riktigt bra!

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

26 Inlägg
3 april 2018
#5095
Ja de ä lite o behagligt när vi metallen slår ifrån. Har erfarenhet från morsans edsel 58a så relä ä helt klart att föredra smile


5 071 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#5096
farbrorbozze skrev:
jäklar vad du jobbar på , själv rustar jag köket tongue

Viktigt med kök också, annars kan man bli utan mat. Utan mat ingen ork. Ingen ork inget mekande. Inget mekande ingen bil sad


5 071 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#5097
turbo57 skrev:
Snyggt jobbat som vanligt, men jag tycker du har fel, det enda stället som sealed beam skulle vara bra är ju i julgranen  smile smile

smile Sealed beam är ju original men sätter H-4 i alla fall smile


5 071 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#5098
Lygdman skrev:
Super snyggt som vanligt!!
Då jag åkt Ford -59a med H4 lampor kan jag lova dig att det är otäckt när bimetallen i strömbrytaren löser och det blir bäcksvart i 100 knutar. Så mitt råd är att använda relä så att du slipper köra hela belastningen i Ljusknappen, fotomkopplaren tål strömmen, men ljusknappen har en bimetall som ska skydda och som sagt det är otäckt på riktigt när lyset svartnar på natten, jag hade H4 i alla 4 lapparna och använde de inre som extraljus. Lyste riktigt bra!

Tackar big_smile
Tanken var att ha relä till körljus-knappen, men inte till hel/halv fotomkopplaren. Det finns ju en säkring bakpå körljusknappen men som du säger. All ström går ju via den. Säkrare med relä där smile


5 071 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#5099
Loonitix skrev:
Ja de ä lite o behagligt när vi metallen slår ifrån. Har erfarenhet från morsans edsel 58a så relä ä helt klart att föredra smile

Vet du om Edsel har samma körljus-knapp?


Amatör
488 Inlägg
9 april 2018
#5100
JohnWayne skrev:
Lygdman skrev:
Super snyggt som vanligt!!
Då jag åkt Ford -59a med H4 lampor kan jag lova dig att det är otäckt när bimetallen i strömbrytaren löser och det blir bäcksvart i 100 knutar. Så mitt råd är att använda relä så att du slipper köra hela belastningen i Ljusknappen, fotomkopplaren tål strömmen, men ljusknappen har en bimetall som ska skydda och som sagt det är otäckt på riktigt när lyset svartnar på natten, jag hade H4 i alla 4 lapparna och använde de inre som extraljus. Lyste riktigt bra!

Tackar big_smile
Tanken var att ha relä till körljus-knappen, men inte till hel/halv fotomkopplaren. Det finns ju en säkring bakpå körljusknappen men som du säger. All ström går ju via den. Säkrare med relä där smile

Jag gjorde som så att jag tog ström från batteriet via säkring till reläna och tog styrningen från hel och halvljus omkopplaren. På så vis kunde jag låta elsystemet vara orört och gömma reläna bakom framlysena. Men alla har olika idéer och smaken är som baken wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...


Sök