Super snyggt som vanligt!! Då jag åkt Ford -59a med H4 lampor kan jag lova dig att det är otäckt när bimetallen i strömbrytaren löser och det blir bäcksvart i 100 knutar. Så mitt råd är att använda relä så att du slipper köra hela belastningen i Ljusknappen, fotomkopplaren tål strömmen, men ljusknappen har en bimetall som ska skydda och som sagt det är otäckt på riktigt när lyset svartnar på natten, jag hade H4 i alla 4 lapparna och använde de inre som extraljus. Lyste riktigt bra!
Tackar Tanken var att ha relä till körljus-knappen, men inte till hel/halv fotomkopplaren. Det finns ju en säkring bakpå körljusknappen men som du säger. All ström går ju via den. Säkrare med relä där
Jag gjorde som så att jag tog ström från batteriet via säkring till reläna och tog styrningen från hel och halvljus omkopplaren. På så vis kunde jag låta elsystemet vara orört och gömma reläna bakom framlysena. Men alla har olika idéer och smaken är som baken
Tack för tipset Man vill ju inte att det skall synas heller...
Nu när brädan är på plats kan man börja montera dekorationslisterna som sitter runt vindruta och bräda
Här skall det sitta lackade lister
och även mellan bräda och vindruta kommer lister
denna specialgummilist skall täta mellan instrumentbrädan och dekorationsplåtarna. Tyvärr är denna inte i allt för bra skick och nya finns inte att få tag i
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
För att ni riktigt ska se slutresultatet var jag ut i verkstan idag och knäppte några kort
Om jag får säga det själv så tycker jag taklisten är jäkligt snygg. Kontrasten till fästet åt backspegeln i silver är det som gör det.....
A-stolparnas lister mot instrumentbrädan kunde varit bättre, men jag får väl vara nöjd
Listerna mot vindrutan sitter helt ok
Men när allt var på plats så räcktes inte listerna ihop på mitten av instrumentbrädan. Det blev ett glapp på cirka 3 centimeter
Vad nu då? Hade listerna krympt???
Jag kontaktade en Ford-specialist som påpekade att listerna är skarvade med en fyrkantsbit.. Var skulle jag hitta en sån? Och var fanns min? Visste inte ens hur den skulle se ut
Jag bad killen sända ett kort på sin..... och vips gick det upp ett ljus. Visste att jag sett den nånstans inne i förrådet.
Ut och leta lika fort som en dragster accar 0-100 och ta mig tusan. Jag hittade den
På ren och skär jävelskap valde jag att inte lacka om den, bara polera. Så denna mina damer och herrar är originalfärgen från 1959. Man ser nyansskillnad gentemot det som är nylackat, men bara nu då ni vet
Det där blir bra! Det är inte lätt att få allt perfekt på en nästan 60 år gammal bil. Dom har väl rätt att få ha lite skavanker, allt med ålderns rätt!
Det där blir bra! Det är inte lätt att få allt perfekt på en nästan 60 år gammal bil. Dom har väl rätt att få ha lite skavanker, allt med ålderns rätt!
/Benny
Tusen tack Jag antar det, men det är frustrerande att lägga ner så mycket tid och energi på nåt som inte blir perfekt