Men nu ska vi ställa in tändningen.
Eftersom kamdrivningen hållits intakt så kommer kammen att ligga i rätt läge när ettans cylinder tänder. Nu gäller det bara att få gnista i ettans tändstift när kolven är uppe.
För att kolla att kolven är i övre dödläge sticker jag in en skruvmejsel i första cylinderns tändstiftshål. När kolven är i övre dödläge är det antingen kompressionstakt (tändning) eller avgastakt.
Om det är tändning kommer noll-markeringen på vevaxelns remskiva peka mot tänd-märket på kamkåpan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-627e6ac728501419553cf0d3adb26a2f.jpg]()
vill man vara riktigt säker så dra man runt motorn fram och tillbaka för att se så att varken insugs eller avgasventilen rörs.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-48c6a37e14ad75f7e66a226e72b96f5a.jpg]()
Både insug och avgasventilen står helt stilla då vet vi med säkerhet att det är kompressionstakt
Dags att ta itu med strömfördelaren, drevet smörjs in med långtidsvaselin
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ea2f8e81408a823ee0b901d2879c6c6a.jpg]()
och tätningsringen med olja
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7eb3b18e6a00e187161049c73b99926e.jpg]()
Hur får vi nu denna rätt placerad. Axeln är sexkantig, alltså den passar i sex olika lägen
