Jag har alltid tyckt att hjulen på de flesta femtiotalare är i smalaste laget och i synnerhet Ford. Dessutom är de placerade ganska långt in hjulhuset. Så om man skulle hitta bredare fälgar som breddar utåt, så kanske man skulle slippa lite av detta problem.
Letade upp mina gamla Amazon-fälgar och provmonterade.
Dessa fälgar är breddade till 6 tum och svängda centrum för att få breddningen utåt.
Detta är bara ett test, inget som kommer på bilen, för varken de små Dog dish kapslarna eller de stora kapslarna (wheel covers) passar på dessa Volvo-fälgar.
Men det är trevligt att kolla
Tyckte det verkade så tufft så nu ska jag kränga på några däck och se hur stuket blir
OBS: Om ni kollar i mitt fotoalbum och under rubriken "Bilar jag ägt" så skymtar dessa fälgar på min blå Amazon. Dock är de röda med silver banor och Amazonens originalnavkapslar.
blir samma stuk som med chromereversefälg det där dom jag har över är 6" breda
Chromereverse var väl från början originalfälgar med vända centrum som sedan kromades?
Originaldäcken på min Meteor var i dimension 7.50 vilket kan jämföras med 215/80 om jag förstått saker och ting rätt
En kompis hade en uppsättning 8.50 (235/80 )som krängdes på Amazonfälgarna. Dessa hade suttit på kompisen Chrysler 300 D -58:a. Ett muskelmonster med 392 hemimotor på 385 hästar och jättefenor
Lite jämförelsebilder
originalfälgarna
och de breddade amazonfälgarna med 8.50 däcken.
Det ser tufft ut, OM det skulle varit en gammal street racer eller nascar-bil. Men på en originalbil. Näää
skulle vara fränt med några hjul som bredar utåt mera och har lite mer bredd för 50talarna ser bra roliga ut rakt bak eller framifrån med orginal hjulen dom sitter oftast en halvmeter in från sidorna och hjulena är brea som cykel däck.
Jag kan bara hålla med - MEN hjulen på dessa bilar sitter inte där de sitter utan anledning: Eftersom hjulhusens form inte följer däckets (som på t.e.x. Amazon) så går det inte att få av hjulet från axeln ifall dessa är för breda eftersom de då tar i skärmkanten
Jag ägde en gång en Customline -54 där ena sidan var rostlagad med rejäl fals runt hjulhusöppningen med påföljd att det nästan var stört omöjligt att kränga loss ena bakhjulet, så jag talar av egen erfarenhet. Jag menar - det måste ju bli ungefär samma resultat om man sätter breddade fälgar på denna 59:a ?!
Det är inga problem att få dit de breddade fälgarna med de bredare (och högre) däcken, tack vare att fjädringsvägen är så lång
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
8 november 2012
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:
Jag har alltid tyckt att hjulen på de flesta femtiotalare är i smalaste laget och i synnerhet Ford. Dessutom är de placerade ganska långt in hjulhuset. Så om man skulle hitta bredare fälgar som breddar utåt, så kanske man skulle slippa lite av detta problem.
Letade upp mina gamla Amazon-fälgar och provmonterade.
Dessa fälgar är breddade till 6 tum och svängda centrum för att få breddningen utåt.
Detta är bara ett test, inget som kommer på bilen, för varken de små Dog dish kapslarna eller de stora kapslarna (wheel covers) passar på dessa Volvo-fälgar.
Men det är trevligt att kolla
Tyckte det verkade så tufft så nu ska jag kränga på några däck och se hur stuket blir
OBS: Om ni kollar i mitt fotoalbum och under rubriken "Bilar jag ägt" så skymtar dessa fälgar på min blå Amazon. Dock är de röda med silver banor och Amazonens originalnavkapslar.
blir samma stuk som med chromereversefälg det där dom jag har över är 6" breda
Chromereverse var väl från början originalfälgar med vända centrum som sedan kromades?
jo man kan ju säga så, för det är så dom ser ut, jag vet inte om det börjades på det viset innan tillbehörsfirmorna på 60-70talet sålde dom. men vänd fälgbana & "all breddning" utåt är det iaf. sen finns det ju nytillverkade fälgar nu som kallas reverse fast dom INTE har vänd fälgbana. såna ser inte alls lika bra ut som dom gamla "äkta" reversen .
Det har du helt rätt i. Och det eftersträvar jag inte heller. Jag vill ha det som ser best ut Och det verkar ju som om jag har fel när det gäller däcken