6327
Sök

Varför visar varvräknare till 8000 på vanlig bil?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
Fick mig en funderare då jag läste en annan tråd. Varför är allt som oftast varvräknarna numrerade till 8000, då rödmarkeringen brukar vara mellan 6000-6500 sedan varvstopp ca 100 varv senare? Då menar jag vanliga bilar, och inte tex BMW som där du kan välja en motor på 184hk samt 408, då är det försåtligt att ha samma mätartavlor.

Hade då varit mer normalt att ha varvräknaren till 7000. Känns helt onödigt att ha 1000 varv i rödmarkerat, dit nålen aldrig kommer hamna, sålänge man ej planerar att mörda motorn. roll

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

6 733 Inlägg
19 oktober 2011
För att du ska kunna skilja på bensin och diesel motor

Dieselbilarna har oftast max 5-6 enligt mätaren. Bensin har 7-8

De/Dem

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 oktober 2011
FordRSC skrev:
Fick mig en funderare då jag läste en annan tråd. Varför är allt som oftast varvräknarna numrerade till 8000, då rödmarkeringen brukar vara mellan 6000-6500 sedan varvstopp ca 100 varv senare? Då menar jag vanliga bilar, och inte tex BMW som där du kan välja en motor på 184hk samt 408, då är det försåtligt att ha samma mätartavlor.

Hade då varit mer normalt att ha varvräknaren till 7000. Känns helt onödigt att ha 1000 varv i rödmarkerat, dit nålen aldrig kommer hamna, sålänge man ej planerar att mörda motorn. roll

Inget direkt svar på din fråga men kan upplysa om att BMW M bilarna inte har samma mätartavlor som dom vanliga modellerna, varvar myket längre och hastighetsmätaren går längre.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 oktober 2011
Malheus skrev:

Tror inte det är tanken va, att man på det sättet ska veta vad man har under huven på sin bil.

Autotech

772 Inlägg
19 oktober 2011
FordRSC skrev:

Av samma skäl som hastighetsmätaren går til 220km /h när bilen bara toppar 180km/h, alltså ingen. smile
Det rör sig nog bara om en designfråga tror jag.
Antagligen finns det något i hur mätarna fungerar som gör att dem inte kan justera nålen så att den bottnar på mätaren när varvstoppet går i. Så istället låter dom mätartavlan så att säga fylla ut hela cirkeln istället för att mätartavlan ska stanna kvart över om du förtstår vad jag menar.

1 298 Inlägg
19 oktober 2011
Det är förmodligen gjort så medvetet för att det ska se sportigt ut. Om du kollar på Volvo nu och bara några år tillbaka i tiden så gick mätarna då till 7 000 rpm istället för dagens 8 000rpm. Även dieslarna har ju sjukt överdrivna varvräknare. De flesta tillverkare säljer sina dieslar med räknare som går till 6 000 rpm. Om vi tar Volvos D5 som exempel så finns det någon version av den där varvstoppet ligger vid 4600 rpm.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

6 733 Inlägg
19 oktober 2011
Busgrabb skrev:
Malheus skrev:

Tror inte det är tanken va, att man på det sättet ska veta vad man har under huven på sin bil.

Med tanke på hur många som ändå tankar fel bränsle även om motorerna varvar olika mycket, texter m.m så tror jag ändå att det lite har med de att göra

Dock så ser det ändå lite sportigare ut om bilen "varvar" 6000 i en diesel än 4200 som tidigare nämnts

De/Dem

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 oktober 2011
Appropå bränsle och mätare i bilar. Hur många vet att den avbildade bensinpumpen på bränslemätaren och på vilken sida handtaget sitter på den. Visar för föraren på vilken sida om bilen tanklocket sitter.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

KHRacing
19 oktober 2011
hotrodder skrev:
Appropå bränsle och mätare i bilar. Hur många vet att den avbildade bensinpumpen på bränslemätaren och på vilken sida handtaget sitter på den. Visar för föraren på vilken sida om bilen tanklocket sitter.

på tal om det :-)

Vissa påstår sig vet att bränslelocket sitter på andra sidan gentemot vad den gör för Sverige, mot England

SQ
1 343 Inlägg
19 oktober 2011
Finns juh inte så många som behöver så mkt liksom, är väll wankel motorerna som varvar lite mer då.. smile

Ljudnörd!

7 283 Inlägg
19 oktober 2011
hotrodder skrev:

Jag har för mig att det inte stämmer då jag tänkte på det i någon bil jag satt i förut då det inte stämde.

Förövrigt så går varvmätaren på min lite ovanligare bil upp till 11,000 rpm cool

Smålänning
7 887 Inlägg
19 oktober 2011
Varför har man varvräknare överhuvudtaget i modernare bilar? Alla har ju varvstopp ändå, så finns inte mycket risk för övervarvning. Hade räckt med grön, gul och röd lampa som ecodrivingmarkering.

BTW: Intressant fakta Hotrodder!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 266 Inlägg
19 oktober 2011
hotrodder skrev:

Däremot så sitter tanklocket oftast mot motsatt sida avgassystemet går ut bak på bilen. lite ot bara.

Man kan ju få bilen att varva mätarn ut bara missa en växel haha då använder man hela skalan lol

svetsdiff !!!

7 606 Inlägg
19 oktober 2011
twin_cam skrev:
Varför har man varvräknare överhuvudtaget i modernare bilar? Alla har ju varvstopp ändå, så finns inte mycket risk för övervarvning. Hade räckt med grön, gul och röd lampa som ecodrivingmarkering.

BTW: Intressant fakta Hotrodder!

tycker faktiskt dem är bra,, man vet när turbon kommer å antingen kan man snålköra å kolla så man ligger under turbons tryck,, eller om man vill ha lite mos så man ligger precis i början så man har tryck när man gasar wink
även min varvräknare är väldigt överdriven,, lönar sig inte å varva mer än 3500-4000rpm,, å den går då till 6000
Senast redigerat av granadadr (19 oktober 2011)

335 Inlägg
19 oktober 2011
hotrodder skrev:

Apropå detta så har nyare volvobilar en liten "pil" previd tankmätaren (digital) som pekar åt vilket håll tanklocket sitter på wink Jävligt liten pil som man inte ser egentligen men... den finns där wink (ser ut lite som en playknapp)

onödig info wink

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 oktober 2011
Brains skrev:
hotrodder skrev:

Jag har för mig att det inte stämmer då jag tänkte på det i någon bil jag satt i förut då det inte stämde.

Förövrigt så går varvmätaren på min lite ovanligare bil upp till 11,000 rpm cool

De bilar jag kollat på stämmer det, iaf. nyare årsmodeller.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 606 Inlägg
19 oktober 2011
PMPerformance skrev:
hotrodder skrev:

Däremot så sitter tanklocket oftast mot motsatt sida avgassystemet går ut bak på bilen. lite ot bara.

Man kan ju få bilen att varva mätarn ut bara missa en växel haha då använder man hela skalan lol

på äldre volvosar så såg man på avgas om det var turbo eller ej,, har för mig att turbon had utblåset på hö,, å sug på vä,,

japp sorry för offtopic wink

2 266 Inlägg
19 oktober 2011
granadadr skrev:
PMPerformance skrev:
hotrodder skrev:

på äldre volvosar så såg man på avgas om det var turbo eller ej,, har för mig att turbon had utblåset på hö,, å sug på vä,,

japp sorry för offtopic wink

De stämmer tyvärr inte däremot grovleken på gubbkröken

svetsdiff !!!

5 089 Inlägg
19 oktober 2011
varvräknaren går extra långt för att vi småbarn som sedan trimmar bilen inte ska behöva sätta i en ful eftermarknadsmätare smile

\Lindgren

Smålänning
7 887 Inlägg
19 oktober 2011
FLindgren skrev:
varvräknaren går extra långt för att vi småbarn som sedan trimmar bilen inte ska behöva sätta i en ful eftermarknadsmätare smile

Det gör ju många småbarn ändå, utan att trimma... Jättetufft med två varvräknare och en bil som göt 0-100 på en eftermiddag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök