nu efter fem månader så har föjande hänt 
eftersom försäkringskillen på volvia skulle ta upp det i sitt försäkringsråd som de har varje vecka så fick jag svaret efter drygt 2 mån att de tycker jag är vållande  , men då överklagade jag och då skulle det tas upp i ett Oberoende instans , men jag fick skicka in överklagande till If/volvias kundombudsman (känns som de är partiska när man ändå skall skicka in pappren till if/voloia igen)  efter drygt 2mån får jag nu svaret att jag har styrkt att motpart stått still på vägen efter kurvan och att det är ett "lagbrott" och han är "Delvållande" skrev de men att jag har del i skulden eftersom de tycker att man skall ha så låg fart att man kan stanna om något oförutsett skulle hända .
så de kan betala halva skadan 
så i detta läget har jag fått en prisuppgift från min verkstad där jag har bra pris ,men volvia vill att jag skall lämna inbilen till ett annat ställe där De har bra pris ,och att de gör jobbet 
vaför väger deras 50% mer än min 50% reparation , så jag har lämnat bort bilen till "Deras" ställe för att få en prisuppgift 
(och även sagt precis som det är att ja vill ha 50% av skadorna lagade och att jag lagar 50% själv ,jag har dock åtgärdat några fel redan så att jag kan åka med bilen , och inte behöver ha lånebil/hyrbil längre)
Försäkringsbolaget jobbar inte på accord direkt och hade jag ej ringt två ggr/vecka så hade det förmodligen ej kommit till första instansen än (jag har nog lagt ner mer tid på att ringa och försöka få kontakt med handläggarna än vad det tar att reparera skadan , vissa dagar har jag offrat 1 timma innna jag fått tag i någon på bolagen)
nästa instans är att ta det i domstol 
en kompis sa att det finns en juristfirma som hjälper till med dessa äredena och  om de tror att det kan hålla i domstol ,så kan de hjälpa till med detta 
jag tänkte även kolla upp detta ,eller är det någon som har några tips och vad som är praxis i liknande ärenden 
jag tycker ju att motparten är vållande eftersom han har parkerat bakom en kurva och gör sig då skyldig till lagbrott
(inte bara att man skall vara uppmärksam som det är vid exempel vänstersväng på landsväg) 
och de flesta som jag läst om ,så har den som stannat på landsväg , har blivit vållande 
några bra tips till min fördel (eller inte till min fördel:-)
					Senast redigerat av nitroz (3 mars  2012)