Low skrev:
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Menar du att det skall vara billigare skatt på el och hybrider om man är skriven i storstad?
Varför då?
Nä jag menar stora bilar specillet
höga bilar som SUVar ska straffskattas p.g.a. sin storlek. Vad dom drivs på är helt irrelevant för min del.
Varför höga bilar? Borde nästan vara lag på högre bilar då fastnar inte folk på 10cm snö?
Finns dom som har ledbesvär och andra besvär med rörelseapparaten.
Då underlättar in och ursteg om bilen är hög - eller rättare sagt att sätet är högt beläget.
VW gjorde ett försök med sin GOLF +.
En alldeles utmärkt bil för äldre personer och personer med ledbesvär.
Sen får man inte blanda begrepp som SUV, 4x4-bilar och allmänt (något) högbyggda bilar såsom mindre familjebussar.
Som exempel: Lada Niva är ungefär lika hög som GOLF +.
Vilken av dom ska klassas som hög och extrabeskattas?
Ska Nivan extrabeskattas för att den har riktig 4x4(med manuell differentialspärr & lågväxel)?
Suzuki Jimny ska väl, enlig en dels resonemang, extrabeskattas eftersom den är högre än bredare.
Trots att den i sitt hemland Japan klassas som KEI CAR(dock med mindre motor och mindre plastkit = s k "wide body"-utstyrsel).
När en del resonerar om att extrabeskatta höga fordon så tänket man inte på att SUV:ar generellt är kortare än sedvanliga låga kombibilar.
Leder till att SUV:ar kräver mindre plats på vägar och parkeringsplatser än låga kombibilar.
Jämför Volvo V90(med olika prefix) 2025 med Honda CR-V och Toyota RAV4!
De båda japanerna är halvmetern kortare men rymmer bortåt 50% mer invändigt.
Är det en smart utveckling?(med Volvo V90)
En kategori människor som uppskattar höga bilar är småbarnsföräldrar.
Det är väldigt oergonomiskt för ryggen att "parkera" småbarn i bilbarnstolar om bilen i fråga är låg.
Allt talar för höga och korta bilar - oavsett markfrigång eller ej!
Enda nackdelen, jag kan komma på med höga bilar, är när man ska hantera innehållet i en takbox.