Evildan skrev:
nesum skrev:
nitroz skrev:
vem blir vållande till denna olyckan ?
vi kommer körande i 70-80 på 80väg då vi kommer fram till en kurva (vi har ca 70 km i ingången av kurvan)
jag upptäcker en bil precis efter kurvan som står still mitt på vägen
jag hinner egentligen bara bromsa ner till ca 40km och samtidigt väja så vår vänsterlampa/skärm etc tar i hans höger bak och vi kanar ca 10meter i diket 
vem blir vållande? 
ex om framförvarande blinkar vänster och man kör in i bilen så blir den som svänger vållande 
i stan blir nog alltid den som kör på vållande
eller finns det någon lagtext man kan stödja sig på (jag har förövrigt ej helförsäkring)
Frågan kvarstår dock, varför stod bilen just där? Han kanske inte hunnit ut med triangeln? Men, om killen stannat för att plocka svamp och han erkänner det så borde han åka på de eftersom det med all sannolikhet räknas som en opassande parkering för nöjes ändamål.
håller med dig, orsaken till varför det stod en bil skymd bakom en kurva är okänd.
scenario: jag är ute och åker, ett gäng hjortar springer upp framför bilen precis efter en skymd kurva, jag tvärnitar, får motorstopp pga att jag inte hann få ned kopplingen och försöker nu starta om min bil, då kommer det någon runt kurvan och kör på mig bakifrån.
ska jag då bli vållande som har bromsat för vilt? knappast, utan som det står i min upplaga utav körkortsboken:
"man är skyldig att anpassa sin hastighet så att man kan stanna på den delen utav vägen man kan överblicka"
har vederbörande däremot stannat för att se om det växer några tussilago på höstkanten har denne stannat på ett olämpligt ställe och då kommer som i detta fall skuldbördan delas då man trots allt är skyldig att anpassa hastigheten efter sträckan man kan överblicka, oavsett hur töntigt och opraktiskt det låter att ev behöva sakta ned till 40-50km/h så är det de regler i trafiken som gäller.
Kan du inte panikbromsa utan att bilen dör så ska du inte ha kk.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.