Vem blir vållande till denna trafikolycka?

Evildan
3 mars 2012 ·

nesum skrev:

Evildan skrev:

nesum skrev:

Frågan kvarstår dock, varför stod bilen just där? Han kanske inte hunnit ut med triangeln? Men, om killen stannat för att plocka svamp och han erkänner det så borde han åka på de eftersom det med all sannolikhet räknas som en opassande parkering för nöjes ändamål.

håller med dig, orsaken till varför det stod en bil skymd bakom en kurva är okänd.
scenario: jag är ute och åker, ett gäng hjortar springer upp framför bilen precis efter en skymd kurva, jag tvärnitar, får motorstopp pga att jag inte hann få ned kopplingen och försöker nu starta om min bil, då kommer det någon runt kurvan och kör på mig bakifrån.
ska jag då bli vållande som har bromsat för vilt? knappast, utan som det står i min upplaga utav körkortsboken:
"man är skyldig att anpassa sin hastighet så att man kan stanna på den delen utav vägen man kan överblicka"

har vederbörande däremot stannat för att se om det växer några tussilago på höstkanten har denne stannat på ett olämpligt ställe och då kommer som i detta fall skuldbördan delas då man trots allt är skyldig att anpassa hastigheten efter sträckan man kan överblicka, oavsett hur töntigt och opraktiskt det låter att ev behöva sakta ned till 40-50km/h så är det de regler i trafiken som gäller.

Fast, varför den stod där borde juh TS kunna svara på då han med stor sannolikhet diskuterat med ägaren då jag misstänker att där råder meningsskiljaktigheter, annars borde fallet varit löst mellan 4 ögon och frågan om VEM som bär ansvaret hade förmodligen inte dykt upp här..

den frågan är ställd flertalet gånger innan i tråden, men inget konkret svar från TS ges, så han vet tydligen inte?

nesum
3 mars 2012 · 695 Inlägg

Evildan skrev:

nesum skrev:

Evildan skrev:

håller med dig, orsaken till varför det stod en bil skymd bakom en kurva är okänd.
scenario: jag är ute och åker, ett gäng hjortar springer upp framför bilen precis efter en skymd kurva, jag tvärnitar, får motorstopp pga att jag inte hann få ned kopplingen och försöker nu starta om min bil, då kommer det någon runt kurvan och kör på mig bakifrån.
ska jag då bli vållande som har bromsat för vilt? knappast, utan som det står i min upplaga utav körkortsboken:
"man är skyldig att anpassa sin hastighet så att man kan stanna på den delen utav vägen man kan överblicka"

har vederbörande däremot stannat för att se om det växer några tussilago på höstkanten har denne stannat på ett olämpligt ställe och då kommer som i detta fall skuldbördan delas då man trots allt är skyldig att anpassa hastigheten efter sträckan man kan överblicka, oavsett hur töntigt och opraktiskt det låter att ev behöva sakta ned till 40-50km/h så är det de regler i trafiken som gäller.

Fast, varför den stod där borde juh TS kunna svara på då han med stor sannolikhet diskuterat med ägaren då jag misstänker att där råder meningsskiljaktigheter, annars borde fallet varit löst mellan 4 ögon och frågan om VEM som bär ansvaret hade förmodligen inte dykt upp här..

den frågan är ställd flertalet gånger innan i tråden, men inget konkret svar från TS ges, så han vet tydligen inte?

Märkligt... Fast ts kanske knåpar på ett svar åt oss, väntar med spänning då det borde vara lätt för honom att delge oss hur den påkörda anser sig oskuld i det hela....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Evildan
3 mars 2012 ·

nesum skrev:

Evildan skrev:

nesum skrev:

Fast, varför den stod där borde juh TS kunna svara på då han med stor sannolikhet diskuterat med ägaren då jag misstänker att där råder meningsskiljaktigheter, annars borde fallet varit löst mellan 4 ögon och frågan om VEM som bär ansvaret hade förmodligen inte dykt upp här..

den frågan är ställd flertalet gånger innan i tråden, men inget konkret svar från TS ges, så han vet tydligen inte?

Märkligt... Fast ts kanske knåpar på ett svar åt oss, väntar med spänning då det borde vara lätt för honom att delge oss hur den påkörda anser sig oskuld i det hela....

hoppas på detsamma, skulle vara mkt intressant att få en "upplösning" på det mysteriet.
nåväl, får i väntan roa mig med ngt avsnitt av "midsomer murders" och försöka lösa den gåtan istället cool

nitroz
3 mars 2012 · 10 Inlägg

den stillastående föraren stod och förmodligen kollade in älgjakten
om han fått bensinstopp borde han kunnat rulla till kanten av vägen ,och inte stannat mitt i vägen
den stillastående bilen har dock uppgett att han åkt i 50km/h
Dock har vittne och bilder kunnat bekräfta att motpart stått stilla mitt på vägen (även försäkringsbolaget har bekräftat detta)
fortsättning kommer att följa

Volvo 242 -76 "2.8L weber 55 17 plåtfälgar" (1976)
discokapten Kapten på disco!
3 mars 2012 · 1 729 Inlägg

Evildan skrev:

nesum skrev:

nitroz skrev:
vem blir vållande till denna olyckan ?
vi kommer körande i 70-80 på 80väg då vi kommer fram till en kurva (vi har ca 70 km i ingången av kurvan)
jag upptäcker en bil precis efter kurvan som står still mitt på vägen
jag hinner egentligen bara bromsa ner till ca 40km och samtidigt väja så vår vänsterlampa/skärm etc tar i hans höger bak och vi kanar ca 10meter i diket
vem blir vållande?
ex om framförvarande blinkar vänster och man kör in i bilen så blir den som svänger vållande
i stan blir nog alltid den som kör på vållande
eller finns det någon lagtext man kan stödja sig på (jag har förövrigt ej helförsäkring)

Frågan kvarstår dock, varför stod bilen just där? Han kanske inte hunnit ut med triangeln? Men, om killen stannat för att plocka svamp och han erkänner det så borde han åka på de eftersom det med all sannolikhet räknas som en opassande parkering för nöjes ändamål.

håller med dig, orsaken till varför det stod en bil skymd bakom en kurva är okänd.
scenario: jag är ute och åker, ett gäng hjortar springer upp framför bilen precis efter en skymd kurva, jag tvärnitar, får motorstopp pga att jag inte hann få ned kopplingen och försöker nu starta om min bil, då kommer det någon runt kurvan och kör på mig bakifrån.
ska jag då bli vållande som har bromsat för vilt? knappast, utan som det står i min upplaga utav körkortsboken:
"man är skyldig att anpassa sin hastighet så att man kan stanna på den delen utav vägen man kan överblicka"

har vederbörande däremot stannat för att se om det växer några tussilago på höstkanten har denne stannat på ett olämpligt ställe och då kommer som i detta fall skuldbördan delas då man trots allt är skyldig att anpassa hastigheten efter sträckan man kan överblicka, oavsett hur töntigt och opraktiskt det låter att ev behöva sakta ned till 40-50km/h så är det de regler i trafiken som gäller.

Kan du inte panikbromsa utan att bilen dör så ska du inte ha kk.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
snaku
3 mars 2012 · 155 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Två exempel:

Nr 1. En kompis flickvän körde på en bil som stod & väntade på vänstersväng på 90km landsväg precis som du beskrev, det var efter en skymd kurva/krön & hon fick kvällssolen i ögonen när hon kom över krönet. den olyckan blev hon vållande till iaf, & bilen hade bara halvförsäkring.

Nr 2 Min lillebror körde sakta under 50km/h i kraftigt snöyra (på 70km landsväg) kom ikapp en bil som stannat innan vänstersväng (trots att den hade fritt att svänga) , syntes inte pga snöyra & igensnöade baklysen, Brorsan lyckades väja i sista sekunden över i mötande körfält (som var enda alternativet till bakändan på den stillastående) pga plogvallar, tyvärr svängde den stillastende blien samtidigt så bilarna tuchade hårt framskärm mot framskärm, brorsans V70 blev skrot, halvförsäkrad & Brorsan blev vållande
trasig skrotföärdig bil med lån på = man ska inte ha halvförsäkring för det lönar sig inte i längden wink

Märkligt, vill minnas att det alltid är den bil som svänger vänster som är vållande då du endast får göra "vänstersväng" om det kan ske riskfritt och utan att hindra andra bilister. Kan du inte det skall du fortsätta och svänga höger och vända.
För övrigt så blev morsans kompis ansvarig då hon skulle svänga vänster och en bil körde om henne och smällde i sidan på henne.

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.


Edit: Hittade lite paragrafer.

Senast redigerat av snaku (3 mars 2012)

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
gamlingen
3 mars 2012 · 5 198 Inlägg

snaku skrev:

farbrorbozze skrev:
Två exempel:

Nr 1. En kompis flickvän körde på en bil som stod & väntade på vänstersväng på 90km landsväg precis som du beskrev, det var efter en skymd kurva/krön & hon fick kvällssolen i ögonen när hon kom över krönet. den olyckan blev hon vållande till iaf, & bilen hade bara halvförsäkring.

Nr 2 Min lillebror körde sakta under 50km/h i kraftigt snöyra (på 70km landsväg) kom ikapp en bil som stannat innan vänstersväng (trots att den hade fritt att svänga) , syntes inte pga snöyra & igensnöade baklysen, Brorsan lyckades väja i sista sekunden över i mötande körfält (som var enda alternativet till bakändan på den stillastående) pga plogvallar, tyvärr svängde den stillastende blien samtidigt så bilarna tuchade hårt framskärm mot framskärm, brorsans V70 blev skrot, halvförsäkrad & Brorsan blev vållande
trasig skrotföärdig bil med lån på = man ska inte ha halvförsäkring för det lönar sig inte i längden wink

Märkligt, vill minnas att det alltid är den bil som svänger vänster som är vållande då du endast får göra "vänstersväng" om det kan ske riskfritt och utan att hindra andra bilister. Kan du inte det skall du fortsätta och svänga höger och vända.
För övrigt så blev morsans kompis ansvarig då hon skulle svänga vänster och en bil körde om henne och smällde i sidan på henne.

I de aktuella fallen dömdes ANTAGLIGEN den påkörande pga EJ anpassad hastighet i förhållande till situation. Hur man än vänder och vrider på det så ska man anpassa hastigheten till rådande situation och skall hinna stanna.

Darkus
3 mars 2012 ·

Gamlingen har rätt. Du ska ju ha sån hastighet så du ska hinna stanna.

snaku
3 mars 2012 · 155 Inlägg

Det är sant! Det är svårt att bilda sig en uppfattning endast genom att läsa en kortfattad beskrivning utav händelseförloppet. Men märk väl att ett försäkringsbolag ej är en maktutövande instans. Dvs domstol, är man missnöjd med utfallet och anser att man juridiskt handlat korrekt får man föra det vidare.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
nesum
3 mars 2012 · 695 Inlägg

nitroz skrev:
den stillastående föraren stod och förmodligen kollade in älgjakten
om han fått bensinstopp borde han kunnat rulla till kanten av vägen ,och inte stannat mitt i vägen
den stillastående bilen har dock uppgett att han åkt i 50km/h
Dock har vittne och bilder kunnat bekräfta att motpart stått stilla mitt på vägen (även försäkringsbolaget har bekräftat detta)
fortsättning kommer att följa

Hmmm, så han hävdar att han var åkandes medans du hävdar att han stod parkerad och förmodligen kollade på älgjakt som så ofta sker i diket intill en 90 väg?!... Finns de vittnen (inkl försäkringsbolaget) på att bilen stod stilla så ljuger juh ägaren troligtvis, och då borde en lämplighetsbedömning av hans parkering göras, och då torskar han, om han nu inte hävdar haveri/sopatorsk, för då har du kört för snabbt för att hinna uppfatta och få stopp på ekipaget. Oavsett om han hunnit få ut triangeln eller ens få på varningsblinkers...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Evildan
3 mars 2012 ·

discokapten skrev:

Evildan skrev:

nesum skrev:

Frågan kvarstår dock, varför stod bilen just där? Han kanske inte hunnit ut med triangeln? Men, om killen stannat för att plocka svamp och han erkänner det så borde han åka på de eftersom det med all sannolikhet räknas som en opassande parkering för nöjes ändamål.

håller med dig, orsaken till varför det stod en bil skymd bakom en kurva är okänd.
scenario: jag är ute och åker, ett gäng hjortar springer upp framför bilen precis efter en skymd kurva, jag tvärnitar, får motorstopp pga att jag inte hann få ned kopplingen och försöker nu starta om min bil, då kommer det någon runt kurvan och kör på mig bakifrån.
ska jag då bli vållande som har bromsat för vilt? knappast, utan som det står i min upplaga utav körkortsboken:
"man är skyldig att anpassa sin hastighet så att man kan stanna på den delen utav vägen man kan överblicka"

har vederbörande däremot stannat för att se om det växer några tussilago på höstkanten har denne stannat på ett olämpligt ställe och då kommer som i detta fall skuldbördan delas då man trots allt är skyldig att anpassa hastigheten efter sträckan man kan överblicka, oavsett hur töntigt och opraktiskt det låter att ev behöva sakta ned till 40-50km/h så är det de regler i trafiken som gäller.

Kan du inte panikbromsa utan att bilen dör så ska du inte ha kk.

Det jag skrev var alltså ett uppdiktat tänkbart scenario och har inte hänt mig, jag kan hantera ett fordon bättre än så även vid stressade situationer. (vet av erfarenhet under 130000mil som yrkesförare i personbil)

att en sådan person med dylik bristande kontroll på sitt fordon inte ska ha körkort det anser även jag, men verkligheten ser desvärre annorlunda ut, vissa får motorstopp vid panikbromsning eller har svårt att få fart på skrotet och komma upp i fart igen är heller inte så ovanligt. (sett sådant hända både i stan vid övergångsställen och vid viltinbromsningar ett flertal gånger under mina år som taxiförare)
träffar på folk var dag i trafiken som inte borde få utöva bilkörning enligt mig.
senast i eftermiddag var det ett pucko som tvärnitade i en cirkulationsplats för att släppa in en annan trafikant, jag fick bromsa lite hårt men jag höll ett tillräckligt avstånd och hann stanna med god marginal.

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

nesum skrev:

nitroz skrev:
den stillastående föraren stod och förmodligen kollade in älgjakten
om han fått bensinstopp borde han kunnat rulla till kanten av vägen ,och inte stannat mitt i vägen
den stillastående bilen har dock uppgett att han åkt i 50km/h
Dock har vittne och bilder kunnat bekräfta att motpart stått stilla mitt på vägen (även försäkringsbolaget har bekräftat detta)
fortsättning kommer att följa

Hmmm, så han hävdar att han var åkandes medans du hävdar att han stod parkerad och förmodligen kollade på älgjakt som så ofta sker i diket intill en 90 väg?!... Finns de vittnen (inkl försäkringsbolaget) på att bilen stod stilla så ljuger juh ägaren troligtvis, och då borde en lämplighetsbedömning av hans parkering göras, och då torskar han, om han nu inte hävdar haveri/sopatorsk, för då har du kört för snabbt för att hinna uppfatta och få stopp på ekipaget. Oavsett om han hunnit få ut triangeln eller ens få på varningsblinkers...

Med andra ord så borde bägge vara skyldiga i detta fallet.

KHRacing
3 mars 2012 ·

TS berhöver inte fråga den andra föraren varför han stannat. det skall framgå utav hans kopia på försäkrnings-skaderapporten

Senast redigerat av KHRacing (4 mars 2012)

Andromeda Rumpmas
4 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Att folk inte kan tänka sig för. Det hände en liknande olycka hemma vid mina föräldrar för några år sedan. Där finns en rätt lurig svacka mellan två backar på landsvägen där bilar "försvinner" några sekunder. Just där hade ett pensionärspar stannat bilen för att titta på en älg ute på gärdet. Det bar sig inte bättre än att en bilist som kom farande bakom också tittade på älgen, och när/om han väl fick syn på den stillastående bilen mitt på vägen hann han inte ens börja bromsa, utan körde in i baken på den stillastående bilen i 70-90 km/h. Ingen dog, men det var inte långt ifrån.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Danne_485
4 mars 2012 · 687 Inlägg

Andromeda skrev:
Att folk inte kan tänka sig för. Det hände en liknande olycka hemma vid mina föräldrar för några år sedan. Där finns en rätt lurig svacka mellan två backar på landsvägen där bilar "försvinner" några sekunder. Just där hade ett pensionärspar stannat bilen för att titta på en älg ute på gärdet. Det bar sig inte bättre än att en bilist som kom farande bakom också tittade på älgen, och när/om han väl fick syn på den stillastående bilen mitt på vägen hann han inte ens börja bromsa, utan körde in i baken på den stillastående bilen i 70-90 km/h. Ingen dog, men det var inte långt ifrån.

Hemskt hmm Dags att folk börjar använda huvudet både i och utanför trafiken.

Masquerade Aldrig nöjd
4 mars 2012 · 804 Inlägg

volyota skrev:
det är väl solklart att du är vållande till olyckan de va ju du som körde på en stillastående bil

Håller med. "Som trafikant är du skyldig att anpassa ditt körsätt och din hastighet efter rådande förhållanden" (http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss … pa-fordon/), detta för att du skall hinna uppfatta och agera i situationer precis som den här d.v.s. hinna stanna i tid.

Nej, länken handlar inte specifikt om kollisioner men man refererar fortfarande till anpassad hastighet vilket man ofta gör och som dessutom är bland det första man läser i körkortsteori

Senast redigerat av Masquerade (4 mars 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.
Andromeda Rumpmas
4 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Masquerade skrev:

volyota skrev:
det är väl solklart att du är vållande till olyckan de va ju du som körde på en stillastående bil

Håller med. "Som trafikant är du skyldig att anpassa ditt körsätt och din hastighet efter rådande förhållanden" (http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss … pa-fordon/), detta för att du skall hinna uppfatta och agera i situationer precis som den här d.v.s. hinna stanna i tid.

Nej, länken handlar inte specifikt om kollisioner men man refererar fortfarande till anpassad hastighet vilket man ofta gör och som dessutom är bland det första man läser i körkortsteori

Det är väl ärligt talat precis lika illa att stanna på ett undanskymt ställe på vägen? Det gillas inte heller av trafikförordningen du så flitigt refererar till. Delat ansvar är rättvist.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Masquerade Aldrig nöjd
4 mars 2012 · 804 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är väl ärligt talat precis lika illa att stanna på ett undanskymt ställe på vägen?

Två sidor av samma mynt. Antingen förutsätter man att alla andra bilister är idioter och lyckas undvika de som faktiskt är det, eller så ansluter man sig till dem och hoppas på att skylla ifrån sig när olyckan väl är framme.. Själv föredrar jag att den som håller för hög hastighet ses som vållande.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Gbgarn VW frälst
4 mars 2012 · 242 Inlägg

nitroz skrev:
vem blir vållande till denna olyckan ?
vi kommer körande i 70-80 på 80väg då vi kommer fram till en kurva (vi har ca 70 km i ingången av kurvan)
jag upptäcker en bil precis efter kurvan som står still mitt på vägen
jag hinner egentligen bara bromsa ner till ca 40km och samtidigt väja så vår vänsterlampa/skärm etc tar i hans höger bak och vi kanar ca 10meter i diket
vem blir vållande?
ex om framförvarande blinkar vänster och man kör in i bilen så blir den som svänger vållande
i stan blir nog alltid den som kör på vållande
eller finns det någon lagtext man kan stödja sig på (jag har förövrigt ej helförsäkring)

han måste sätta ut varningstriangel?

VW, om volket själv får wälja!
Volkswagen Polo TSI 1.2T Facelift "Optimerad av EDGE Performance" (2017)
Volkswagen Corrado G60 "ReTarD" (1990)
Andromeda Rumpmas
4 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Masquerade skrev:

Andromeda skrev:
Det är väl ärligt talat precis lika illa att stanna på ett undanskymt ställe på vägen?

Två sidor av samma mynt. Antingen förutsätter man att alla andra bilister är idioter och lyckas undvika de som faktiskt är det, eller så ansluter man sig till dem och hoppas på att skylla ifrån sig när olyckan väl är framme.. Själv föredrar jag att den som håller för hög hastighet ses som vållande.

Man kan ju inte friskriva den ena parten som gör fel från ansvar. Jag menar definitivt inte att två fel gör ett rätt, utan jag menar att båda parter gjort fel och därmed har ett delat ansvar. Jag lägger inga värderingar i vilken part som gjort det grövsta felet. Man kan köra 30 km/h på en 90-väg och ändå köra på något som dyker upp precis framför bilen. Trådskaparen hade ju inte kört fortare än hastighetsbegränsningen tillät, och motparten hade stannat på ett olämpligt ställe på huvudled där stoppförbud råder.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang