24 oktober 2011
Trådstartare
Hej!
Köpte en begagnad Saab 9000 CSE (2.3i) från 1995 i somras, som nu har börjat bete sig märkligt.
Det enda jag behövt göra är att köpa ett nytt batteri, för bilen hade problem att starta efter man "stadskört" och stannat/stoppat ett par gånger.
Tyvärr hjälpte inte batteribytet speciellt länge, för samma problem uppstår, och nu har det eskalerat och blivit värre.
Förutom det föregående problemet, så har den nu börjat få motorstopp när man bromsar in (t.ex. rondell eller rödljus) eller när motorn går ner till ett väldigt lågt varvtal. Desto fler gånger jag försöker starta om bilen efter motorstopp, desto svårare blir det. I lördags fick jag motorstopp två gånger vid stadskörning, och efter att ha varit inne på Elgiganten i 10 minuter, så ville motorn knappt starta när jag skulle köra därifrån.
Imorse när jag startade bilen så gick den igång som vanligt, men då lös ABS-lampan gult. Sedan efter motorstopp vid ett övergångsställe (efter cirka 2 mils körning), så hade den slutat lysa när jag fick igång bilen igen. Sedan fick jag motorstopp 1 minut senare igen när jag skulle bromsa in för att parkera vid jobbet.
Vad kan vara fel?
/Joel