4737
Sök

Volvo 740 -88, laddar inte

Muffinsmugglare
54 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
Polarens 740 vägrar att ladda, batteriet är bra, generatorn är bra, kolen är ca 1 vecka gammal, mätarhuset är bytt, hade samma problem förut, då var det mätarhuset, men nu kom felet tillbaka, jordpunkterna ser ok ut, vi har inte hunnit kollat så ingående på just de. Voltmätaren visar runt 12.07 på tomgång, 12.14 som högst vid varvning, när man mäter på batteripolerna.
Någon som har några fler tips på vad som kan spöka?


21 761 Inlägg
27 oktober 2011
#2
Lyser batterilampan när tändningen är påslagen?
Har ni mätt nere på själva generatorn om laddspänningen är lika dålig där?

Muffinsmugglare
54 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#3
Ingenting lyser när endast tändningen är påslagen, ingenting verkar funka heller, de ända som funkar är klockan, batterilampan och helljuslampan lyser svagt när bilen är igång, vi har inte mätt vidare på generator, ska ut och ta ett ryck snart.


21 761 Inlägg
28 oktober 2011
#4
Ni måste få igång indikerings/varningslamporna i instrumenthuset, speciellt batterilampan, annars kan inte generatorn fungera som den ska.

När man slår på tändningen och batterilampan lyser så går det en liten förmagnetiseringsström ner till generatorns D+, lindningen magnetiseras och när varvtalet ökar till en viss gräns börjar generatorn att ge laddning. Där har du orsaken till att batterilampan måste lysa med påslagen tändning. smile

Muffinsmugglare
54 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ok, tack för ditt svar smile vi har fått bilen att gå nu iaf, efter allt pill tröttnade vi och gasa till rejält, varvmätaren hoppa till och bilen började ladda, instrumentbelysningen flimmrar och varningslamporna lyser lite hur dom vill, vi har även testat mitt mätarhus i den, som funkar perfekt i min, samma skit där, bara att fortsätta när motiveringen kommer tillbaka. tongue


583 Inlägg
30 oktober 2011
#6
Ifall den beter sig så är det antagligen laddningskolet i generatorn som behöver bytas. Väldigt billigt på mekonomen och man behöver bara en skruvmejsel och 15minuter tongue.

Annars lär vi ses vid vägkanten ifall den inte laddar wink

Ett bra test är att koppla ifrån batterit under gång.
Ifall bilen fortsätter att gå trotts att batterit är frånkopplat så är bilen självförsörjande. Ifall den dör eller börjar att tveka. Så har du laddningsfel och jag hänvisar till det jag skrev övertill.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 oktober 2011
#7
ajonasson skrev:
Ett bra test är att koppla ifrån batterit under gång.
Ifall bilen fortsätter att gå trotts att batterit är frånkopplat så är bilen självförsörjande. Ifall den dör eller börjar att tveka. Så har du laddningsfel och jag hänvisar till det jag skrev övertill.

Inte så bra test, för skulle generatorn faktiskt fungera så är risken stor att den inte gör det efter en sån manöver... Den behöver jobba ihop med batteriet för att inte riskera skador på generatorns elektronik.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
30 oktober 2011
#8
baRon- skrev:
vi har fått bilen att gå nu iaf, efter allt pill tröttnade vi och gasa till rejält, varvmätaren hoppa till och bilen började ladda

Generatorn kan "tvingas" att börja ladda om man gasar till rejält, men så fort man stänger av motorn så finns problemet fortfarande kvar (dvs ingen laddning nästa gång man startar). Ni får alltså fortsätta felsökningen, tyvärr inte så väldigt kul förstås. smile

Muffinsmugglare
54 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#9
Tack för alla svar smile som sagt bara att fortsätta felsöka, men bilen går iaf, det som är det viktiga tongue



Sök