Toyota Rav4 -98 äter tändstift.

Dutone Sessa!
28 oktober 2011 · 50 Inlägg

Som rubiken lyder så måste jag byta tändstift ofta. Har provat en hårdare modell (rek. för min bil på Mekonomen) som jag fick byta efter ett år. Dom var dyra, så jag köpte lite billigare denna gång och dom höll ca 100 mil. sad

Nu vid gaspådrag så hackar sig bilen fram, fram till ett visst varvtal, sen kommer den, även om den inte går riktigt "rent" tills man håller jämn gas.  Den orkar inte heller köra upp för brantare backar, vilket betyder att jag får köra på 1:ans växel och då känns det nästan som om bilen ska dö för mig.

Har provat olika tändstift, bytt bensinpump, bensin filter.....

E det dax att byta tändkablarna eller kan det vara ngt annat?

En handling kan få oanade konsekvenser.
darkwizard Fordonstekniker
28 oktober 2011 · 1 740 Inlägg

Byt tändkablar och tändspole. Vet ej om det är separata spolar på denna modell, men det låter som det är överslag nånstans.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Dutone Sessa!
28 oktober 2011 · 50 Inlägg

darkwizard skrev:
Byt tändkablar och tändspole. Vet ej om det är separata spolar på denna modell, men det låter som det är överslag nånstans.

Ok, så typiskt då! roll Helt värt att kolla upp! Tack!

En handling kan få oanade konsekvenser.
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Hm...En 98 har väl knappast tändkablar, lär sitta en spole per cylinder gissar jag... Felet ligger knappast i stiften, du har ett annat allvarligt fel. De rekommenderade stiften till din bil håller säkerligen minst 4000 mil om motorn är som den skall i övrigt. Hur ser avgasvärdena ut? Drar bilen mer soppa? Försvinner det någon vätska (olja eller kylarvatten)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mogel KUNG
29 oktober 2011 · 441 Inlägg

dawwe skrev:
Hm...En 98 har väl knappast tändkablar, lär sitta en spole per cylinder gissar jag... Felet ligger knappast i stiften, du har ett annat allvarligt fel. De rekommenderade stiften till din bil håller säkerligen minst 4000 mil om motorn är som den skall i övrigt. Hur ser avgasvärdena ut? Drar bilen mer soppa? Försvinner det någon vätska (olja eller kylarvatten)?

Jo den har tändkablar som går till en spole. Och Den går hur bra som helst när man byter stift, Jag håller med den borde gå runt 4000mil så nått fel är det ju, Avgasvärdena var bra sist vi besiktigade och felet fanns då med.

Jag har bytt luftfilter, Oljefilter, Bränslefilter, Bränsle pump, tändstift, men ville helst inte byta tändkablar eftersom dom kostar som en ferrari så jag hade hoppats på att det kanske var något annat billigare problem.

Den drar mer bensin när stiftrena är "slut" Ingen olja försvinner dock lite vatten får fylla på ca 10 gånger per år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang