6789
Sök

Servon la av, bateri inderkator lyser, skumma fel med att radion och fläkten går av och an? laddar inte batteriet, lite

12 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Saab 9-5 vector kombifuel -06
Då var det dags för nästa skit..
Servon la av mitt i en rondell., batteri inderkator lyser, skumma fel med att radion och fläkten går av och an, samt laddar inte batteriet. Det var lite kylarvätska så jag fyllde på, med hjälpte inte, bilen gick fortfarande varm, enligt indekatorn då..

12 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Jag är inte så insatt, vad gör man åt en sån sak? förutom att byta, jag manar är det allvarligt?

12 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
kan man köra bilen om kamremmen går av, det kunde jag?

5 089 Inlägg
28 oktober 2011
Utan kamrem så kan du inte enns starta bilen. har den gått av är motorn helt skrot.. det är multiremmen eller va nu den heter på saabspråk som är av. Bilen kommer att funka ända tills att batteriet drar ur eftersom att du inte har någon generator som laddar det.. Det bästa är att ställa bilen tills du fått bytt remmen.

\Lindgren

12 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Phu! Det lät ju bra! Är det något man kan byta på plats? eller kan man köra den till närmsta verkstad utan fara för bilen?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 oktober 2011
Fredrik1976 skrev:
Phu! Det lät ju bra! Är det något man kan byta på plats? eller kan man köra den till närmsta verkstad utan fara för bilen?

Den remmen driver även vatten pumpen. Så nej du kan inte köra den till verkstaden så vida du inte har max 150 meter dit. Utan vatten pump kommer bilen bli varm och koka väldigt fort, och nya motorer är väldigt känsliga för sånt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

12 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Tack då vet jag!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 oktober 2011
Hahaha alla har vi varit nybörjare någon gång tongue

Men som sagt, felet är alltså att "hjälpaggregatsremmen" eller helt enkelt som FLindgren sa multiremmen som har sagt godnatt. Den driver styrservot, AC-kompressorn, generatorn och vattenpumpen. Hade det inte varit för vattenpumpen så hade du kunnat köra bilen nästan en mil med alla lampor släckta och så lite el som möjligt igång men kör du nu så kommer bilen koka eftersom vattenpumpen står stilla och inte pumpar runt vattnet i kylsystemet.

För att fixa detta så beställer du detta:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 9399f2d260

Och därefter byter du remmen och löphjulen samt kontrollerar att inga hjul kärvar. Kan du inte byta själv så ger du grejorna till någon du känner som kan eller så låter du en verkstad göra det.

När jag bytte rem på min 9-5:a så gick det på cirka 1700kr med material och arbete på en mindre verkstad.

Och ja, du kan snåla genom att bara byta remmen för 300kr men generellt så byter man löphjul och spännare samtidigt, iaf minst löphjulen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

695 Inlägg
29 oktober 2011
Hur länge körde du med "för varm" motor (enligt mätaren). Har den kokt kan de va kört redan som de är..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

12 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Tackar för länken till grejorna! Men finns samma set, på biltema tro? bilen står illa till, bilen är en automat så bogsering går inte, och bärgning har jag ingen lust å slänga pengarna på, så jag måste fixa det idag.

12 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
sitter det besvärligt till? finns det någon sida med "how to do- steg för steg"  på det här =p

695 Inlägg
29 oktober 2011
Fredrik1976 skrev:
sitter det besvärligt till? finns det någon sida med "how to do- steg för steg"  på det här =p

Asså, har man inte helt klart för sig vad som måste göras tycker iallafall inte jag att du har nå annat val än att bogsera till ett bättre ställe, de kan ta ett bra tag att få ihop de igen ifall man aldrig gjort en sån operation förr.. Sen är de en sak att byta remmen då man kan studera hur den gamla satt innan man river ner, men i ditt fall har du inte mycket att gå på mer än tex en bra haynes reperationshandbok, och är man inte till hälften bilnörd kan även dom vara kluriga att förstå. Speciellt i ditt fall då de ofta i sådana böcker beskriver demontering i detalj, sen montering sker i omvänd ordning om du hajjar vad jag menar.. Bogsera bilen till ett bättre ställe, köp haynes rephandbok för din bil och ta god tid på dig..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

2 656 Inlägg
29 oktober 2011
Fredrik1976 skrev:

hur länge körde du med förvarm motor ?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 oktober 2011
Fredrik1976 skrev:
Tackar för länken till grejorna! Men finns samma set, på biltema tro? bilen står illa till, bilen är en automat så bogsering går inte, och bärgning har jag ingen lust å slänga pengarna på, så jag måste fixa det idag.

Du kan bogsera en automat. Lägg bara i "N" och bogsera. Men så sakta som möjligt, aldrig över 30km/h! Och även så kort sträcka som bara är möjligt!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fri fart för ett fritt folk!
15 027 Inlägg
29 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
Hahaha alla har vi varit nybörjare någon gång tongue

Men som sagt, felet är alltså att "hjälpaggregatsremmen" eller helt enkelt som FLindgren sa multiremmen som har sagt godnatt. Den driver styrservot, AC-kompressorn, generatorn och vattenpumpen. Hade det inte varit för vattenpumpen så hade du kunnat köra bilen nästan en mil med alla lampor släckta och så lite el som möjligt igång men kör du nu så kommer bilen koka eftersom vattenpumpen står stilla och inte pumpar runt vattnet i kylsystemet.

För att fixa detta så beställer du detta:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 9399f2d260

Och därefter byter du remmen och löphjulen samt kontrollerar att inga hjul kärvar. Kan du inte byta själv så ger du grejorna till någon du känner som kan eller så låter du en verkstad göra det.

När jag bytte rem på min 9-5:a så gick det på cirka 1700kr med material och arbete på en mindre verkstad.

Och ja, du kan snåla genom att bara byta remmen för 300kr men generellt så byter man löphjul och spännare samtidigt, iaf minst löphjulen.

verkar som saab drar sjukt mycket ström

körde 2dagar utan laddning på min 740 hade helljus fläkt osv igång fungerade fin fint hela tiden
visst inga jättesträckor men körde 3mil sista dagen till och från jobbed i 2dagar smile hade 11.9volt när jag kollade spänningen den 3:E dagen det var med bilen igång

kanske läge att byta batteri om dom inte pallar längre än 1.5mil utan att ha något igång smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 170 Inlägg
29 oktober 2011
Growe skrev:

körde 2dagar utan laddning på min 740 hade helljus fläkt osv igång fungerade fin fint hela tiden
visst inga jättesträckor men körde 3mil sista dagen till och från jobbed i 2dagar smile hade 11.9volt när jag kollade spänningen den 3:E dagen det var med bilen igång

kanske läge att byta batteri om dom inte pallar längre än 1.5mil utan att ha något igång smile

Lite skillnad på en sunkförti med rötterna i tidigt 80-tal och en modern bil full av dataenheter och styrboxar...

Tro det eller ej men det är inte bilens lyse som drar mest ström i bilen, det är tändningen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Fri fart för ett fritt folk!
15 027 Inlägg
29 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
Growe skrev:

Lite skillnad på en sunkförti med rötterna i tidigt 80-tal och en modern bil full av dataenheter och styrboxar...

Tro det eller ej men det är inte bilens lyse som drar mest ström i bilen, det är tändningen.

jag vet vad som drar mest ström i en bil

så pass länge har jag hållit på med el

men en bil som inte klarar 1mil oavsätt årgång på batteriet är det något galet med

för då drar den sjuka strömmar när den är igång

ett 65ah batteri klara en ström  1amp strömåtgång i 65timmar  10amp 390minuter 100amp 39minuter
1000amp 4minuter

tror nog du ser vart jag är påväg

1mil i 50km/h så 1mil på 12minuter så bilen dra lite över 100amp och det skulle aldrig klara av att dra för då skulle batteriet vara på över 100ah och större generator än vad det är

men visst man kan inte riktigt jämföra en gammal skrot40 mot en saab
för skrot40 är bättre ;-)som dessutom är från 90talet..;-)

näe men endå 1mil klarar man utan minsta problem mest troligen 3mil innan det blir ett problem med en frisk generator och utan fläkt osv

för det ska tilläggas att jag körde med full kupefläkt vanliga motorfläkten på läge2 (940 elfläkt)
och helljus torkare osv alltså inget försök att snåla på elen
då jag just då inte tänkte att jag inte hade laddning på batteriet smile
Senast redigerat av Growe (29 oktober 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

309 Inlägg
29 oktober 2011
sök på google efter byta multirem saab 9-5 så kommer du få upp ett par trådar från saabturboclub om hur du gör bytet. skulle du behöva bogsera så kolla i instruktionsboken så står det vad saab säger är maxsträckan för det då det kan variera mellan olika bilar

Läser och släcker felkoder. pm för info

6 170 Inlägg
29 oktober 2011
Haka inte upp dig på just en mil allt för mycket för jag har aldrig provat att åka utan laddning själv utan det är bara en siffra jag hörde från en kille som äger en gammal volvo när jag själv råkade ut för remhaveri och funderade på att åka hem remlös.

Original sitter det 65Ah-batteri i en 9-5 -06 men det är ju ett par år sen bilen rullade ur fabriken och vem betalar dyra pengar för att sätta dit ett nytt originalbatteri ?  många snålar med batteriet i sin bil för det är samma tänkande som med däck och torkarblad, det ska bara sitta där och funka. Sen hur bra det funkar skiter dom flesta i...

Men skit i det nu, det här tillför nog inte tråden särskilt mycket...

För att svara på TS senaste fråga så finns inte samma sats på feltema, endast remmen för 200kr. Och då man ska byta löphjulen samtidigt som remmen så måste du ändå åka någon annanstans för att köpa dom.

Så paketet på speedparts är den smidigaste lösningen, eller att köpa remmen och löphjulen på speedparts och bara skita i spännaren, då blir det några hundra billigare...

EDIT: Angående bogseringen så gäller detta:

1. Bilen får endast bogseras framlänges eftersom automatlådan skadas om bilen dras baklänges.

2. Växelväljaren ska vara i läge N.

3. Högsta hastighet vid bogsering är 50KM/H och längsta sträcka bilen får bogseras är 50 km. Ska bilen bogseras längre än 50 km måste fram hjulen lyftas från marken (med tex en dolly).
Senast redigerat av TBOC_Razor (29 oktober 2011)

Sök