TBOC_Razor skrev:
Growe skrev:
verkar som saab drar sjukt mycket ström
körde 2dagar utan laddning på min 740 hade helljus fläkt osv igång fungerade fin fint hela tiden
visst inga jättesträckor men körde 3mil sista dagen till och från jobbed i 2dagar

hade 11.9volt när jag kollade spänningen den 3:E dagen det var med bilen igång
kanske läge att byta batteri om dom inte pallar längre än 1.5mil utan att ha något igång

Lite skillnad på en sunkförti med rötterna i tidigt 80-tal och en modern bil full av dataenheter och styrboxar...
Tro det eller ej men det är inte bilens lyse som drar mest ström i bilen, det är tändningen.
jag vet vad som drar mest ström i en bil
så pass länge har jag hållit på med el
men en bil som inte klarar 1mil oavsätt årgång på batteriet är det något galet med
för då drar den sjuka strömmar när den är igång
ett 65ah batteri klara en ström 1amp strömåtgång i 65timmar 10amp 390minuter 100amp 39minuter
1000amp 4minuter
tror nog du ser vart jag är påväg
1mil i 50km/h så 1mil på 12minuter så bilen dra lite över 100amp och det skulle aldrig klara av att dra för då skulle batteriet vara på över 100ah och större generator än vad det är
men visst man kan inte riktigt jämföra en gammal skrot40 mot en saab
för skrot40 är bättre ;-)som dessutom är från 90talet..;-)
näe men endå 1mil klarar man utan minsta problem mest troligen 3mil innan det blir ett problem med en frisk generator och utan fläkt osv
för det ska tilläggas att jag körde med full kupefläkt vanliga motorfläkten på läge2 (940 elfläkt)
och helljus torkare osv alltså inget försök att snåla på elen
då jag just då inte tänkte att jag inte hade laddning på batteriet