Köpråd Evo IX, dodge ram srt 10, subaru?

Rinnegan Malleus Malificarum
30 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Som busbil så är det hyffsat oviktigt med bränsleförbrukning, men om man jämför körglädje kontra milkostnad hade jag valt evo'n, trots att den snittar över 2 liter/ mil vid aktiv körning.

1,3 L/ mil med en srt/10? Stor risk! Kanske om man bogserar den!
Polaren kör samma "truck" fast med HEMI.. Och den snittar närmre 2 L/ mil vid lugn körning.

Har haft en evo9 och provat en vipertruck, och evon är roligare, men vipertrucken ruggigt mycket manligare!!

Vilken växellåda det är har rejält mycket med förbrukningen att göra.

Om man slängde ner en TH400 i en ZR1 Corvette så skulle den dra 2.5 liter milen. Med 6 växlade Tremec lådan så drar den cirka 1.1 snitt. Samma med trucken, manuell med osedvanlig hög sistaväxel är bra mycket bättre för förbrukningen än en automat när det sitter i bilar med effekt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
cheffer
30 oktober 2011 · 1 422 Inlägg

Evon lätt. Ramen blir trött när du börjar komma upp i fart (aerodynamik lastbil) och dessutom ingen rolig kvalitétskänsla. Känns riktigt plastiga, billigt byggda och inte helt genuina. Mycket plast och ingen bra kvalité på den dessutom drar den  mycket mer och har sämre köregenskaper smile

Behöver du en arbetsbil så kan väl ramen möjligen vara något men då behövs ingen srt10. Ren och skär sktytbil som egentligen inte är bra.

Är du i behov av att ta dig fram är evon ett klart val också!

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Rinnegan Malleus Malificarum
30 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

cheffer skrev:
Evon lätt. Ramen blir trött när du börjar komma upp i fart (aerodynamik lastbil) och dessutom ingen rolig kvalitétskänsla. Känns riktigt plastiga, billigt byggda och inte helt genuina. Mycket plast och ingen bra kvalité på den dessutom drar den  mycket mer och har sämre köregenskaper smile

Behöver du en arbetsbil så kan väl ramen möjligen vara något men då behövs ingen srt10. Ren och skär sktytbil som egentligen inte är bra.

Är du i behov av att ta dig fram är evon ett klart val också!

Men det kan väl ha att göra med att det är en pickup på över 2.5 ton?

Dock så kan det tilläggas att den drar över 1g i laterala krafter, vilket är mycket mer än de flesta personbilar, samt att original så har den klockats i över 285km/h i Bonneville Saltöken.


Dra inte slutsatser bara för att det är en pickis. Den är otroligt rå, och mer lik en prestandabil än en pickup.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
cheffer
30 oktober 2011 · 1 422 Inlägg

Rinnegan skrev:

cheffer skrev:
Evon lätt. Ramen blir trött när du börjar komma upp i fart (aerodynamik lastbil) och dessutom ingen rolig kvalitétskänsla. Känns riktigt plastiga, billigt byggda och inte helt genuina. Mycket plast och ingen bra kvalité på den dessutom drar den  mycket mer och har sämre köregenskaper smile

Behöver du en arbetsbil så kan väl ramen möjligen vara något men då behövs ingen srt10. Ren och skär sktytbil som egentligen inte är bra.

Är du i behov av att ta dig fram är evon ett klart val också!

Men det kan väl ha att göra med att det är en pickup på över 2.5 ton?

Dock så kan det tilläggas att den drar över 1g i laterala krafter, vilket är mycket mer än de flesta personbilar, samt att original så har den klockats i över 285km/h i Bonneville Saltöken.


Dra inte slutsatser bara för att det är en pickis. Den är otroligt rå, och mer lik en prestandabil än en pickup.

Att den väger mer förändrar väl inte prestandan? Nu är det så bara och jag vet att den är mycket tyngre. Evon är ju en roligare bil att köra.

Visa någon stans där den klarar över 1 lateral g-kraft. Tror inte ens den klarar 0.9 vilket är rätt stor skillnad faktiskt. Tänk också på att det inte är årets modell utan upp till 200 000 dvs 03-05. Ta en titt här http://www.youtube.com/watch?v=4Rms__rZBjk det där är ungefär 250 på mätaren och där tar det stopp.

Jag vet vad det är för bil, har själv hållt på med dem. Inget jag fastnat för. Klumpiga, onödigt stora och taskig kvalitétskänsla.

Jag vet att de är riktiga monster till pickups men skulle aldrig rekommendera en framför en evo. Skulle faktiskt hellre rekommendera ford pickup om man vill köra amerikansk pickup. Visst, ramen är rå och tuff men thats it. Ren skrytbil. No offence men det skriker minipitt och pansarpung om bilen wink

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Rinnegan Malleus Malificarum
30 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

cheffer skrev:
Att den väger mer förändrar väl inte prestandan? Nu är det så bara och jag vet att den är mycket tyngre. Evon är ju en roligare bil att köra.

Visa någon stans där den klarar över 1 lateral g-kraft. Tror inte ens den klarar 0.9 vilket är rätt stor skillnad faktiskt. Tänk också på att det inte är årets modell utan upp till 200 000 dvs 03-05. Ta en titt här http://www.youtube.com/watch?v=4Rms__rZBjk det där är ungefär 250 på mätaren och där tar det stopp.

Jag vet vad det är för bil, har själv hållt på med dem. Inget jag fastnat för. Klumpiga, onödigt stora och taskig kvalitétskänsla.

Jag vet att de är riktiga monster till pickups men skulle aldrig rekommendera en framför en evo. Skulle faktiskt hellre rekommendera ford pickup om man vill köra amerikansk pickup. Visst, ramen är rå och tuff men thats it. Ren skrytbil. No offence men det skriker minipitt och pansarpung om bilen wink

Alltså.. jo, vikt förändrar prestandan väldigt mycket, vare sig du vill det eller inte.

Först så kan du googla på vilken av de större biltidningarna du känner för, de säger samma sak.
För andra delen, du tror hellre på en youtube video än en legit top speed run i Bonneville saltöken, som Dodge själva arrangerade?

För det tredje, du skaffar hellre en Ford pickis om du vill ha en pickis med prestanda?



Det var väldigt mycket av dina argument som helt enkelt visar på att du är väldigt insnöad på japanskt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
cheffer
30 oktober 2011 · 1 422 Inlägg

Rinnegan skrev:

cheffer skrev:
Att den väger mer förändrar väl inte prestandan? Nu är det så bara och jag vet att den är mycket tyngre. Evon är ju en roligare bil att köra.

Visa någon stans där den klarar över 1 lateral g-kraft. Tror inte ens den klarar 0.9 vilket är rätt stor skillnad faktiskt. Tänk också på att det inte är årets modell utan upp till 200 000 dvs 03-05. Ta en titt här http://www.youtube.com/watch?v=4Rms__rZBjk det där är ungefär 250 på mätaren och där tar det stopp.

Jag vet vad det är för bil, har själv hållt på med dem. Inget jag fastnat för. Klumpiga, onödigt stora och taskig kvalitétskänsla.

Jag vet att de är riktiga monster till pickups men skulle aldrig rekommendera en framför en evo. Skulle faktiskt hellre rekommendera ford pickup om man vill köra amerikansk pickup. Visst, ramen är rå och tuff men thats it. Ren skrytbil. No offence men det skriker minipitt och pansarpung om bilen wink

Alltså.. jo, vikt förändrar prestandan väldigt mycket, vare sig du vill det eller inte.

Först så kan du googla på vilken av de större biltidningarna du känner för, de säger samma sak.
För andra delen, du tror hellre på en youtube video än en legit top speed run i Bonneville saltöken, som Dodge själva arrangerade?

För det tredje, du skaffar hellre en Ford pickis om du vill ha en pickis med prestanda?



Det var väldigt mycket av dina argument som helt enkelt visar på att du är väldigt insnöad på japanskt.

Haha tror du missförstår. Jag menar inte att vikten inte förändrar prestandan, menar ju såklart att nu väger dessa så här mycket och prestandan mellan dem är olika oavsett vilken som väger mest dvs det är inget argument för att dodgen är bättre. Dodgen presterar bra för sin vikt, det motsäger jag inte.

Tror mer på det jag kan se och ha bevis för, så är det bara. Vad det gäller topp farten så anger dodge den till 150mph på de äldre (de modeller som är intressanta i diskussionen) så det borde väl säga sitt också? Försöker desperat leta efter g-kraftsmätningar men det bästa jag kan hitta är runt 0.9 som BÄST för nämna modell. Måste även säga att jag litar mer på oberoende tester än tester av märket själva för att försöka sälja sina grejer.. Att du inte gör det är ganska typiskt amerikanskt faktiskt. 0.9 är inte dåligt men försök att få vikten att hänga med i kurva efter kurva, det är där utmaningen kommer, inte bara en lååång kurva som detta är testat i.

Vad det gäller ford så menade jag inte för prestanda utan om jag skulle ha en pickup. Vad det gäller prestanda är dodgen bättre men i helhet så tycker jag ford gör bättre pickups och de flesta stora biltidningar och tester visar samma sak. Så det var dåligt uttryckt av mig.


Insnöad på japanskt vet jag inte, gillar bilar från alla möjliga ställen. Gillar corvette zr1 bland annat men har väl mer emot amerikanska bilar än andra faktiskt, det stämmer. Gillar främst euro/japs bilar också men det betyder inte att jag inte känner igen en bra bil eller en dålig bil när den är någon annan stans ifrån smile Tycker faktiskt att som du argumenterar så är du helt såld på amerikanskt och vill gärna sticka huvudet i sanden och börja argumentera för samma sak igen när du får ett motargument men skitsamma. Vi har skilda åsikter bara, så det får vi acceptera smile

Senast redigerat av cheffer (30 oktober 2011)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Fredde_Vette JaG
31 oktober 2011 · 785 Inlägg

Bara en dum fråga.... Hur ofta har man nytta av att kunna hålla 2 G i en kurva, samt en topphastighet på över 300 km/h ??
Tycker alla dessa argument om väghållning, topphastighet osv är lite tråkigt att lyssna på..
Förstår om man ska ha en bil för rent banbruk, men för gata?? Komplex för något eller??

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
cheffer
31 oktober 2011 · 1 422 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Bara en dum fråga.... Hur ofta har man nytta av att kunna hålla 2 G i en kurva, samt en topphastighet på över 300 km/h ??
Tycker alla dessa argument om väghållning, topphastighet osv är lite tråkigt att lyssna på..
Förstår om man ska ha en bil för rent banbruk, men för gata?? Komplex för något eller??

Många kör bana med sina bilar, många gillar att pressa bilarna på slingriga vägar etc. Det är inte bara max g man vill ha utan en bil som håller sig i schakt i kurva efter kurva utan att rörelseenergin drar bilen av vägen och börjar kränga. Är man ute efter en bil med prestanda så vill man ju ha så bra som möjligt, inte sant? smile

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
aha_100
31 oktober 2011 · 535 Inlägg

ramen går ungefär som en c32 amg smile Har provat rejsa mot en, helt sjuk känsla att se den där stora svarta väggen till till höger.


Iaf så anser jag bensinförbrukning vara det sista man kollar på vid köp av sånna här bilar.

Riktiga bilar vill ha lite sås så äre bara smile

Fredde_Vette JaG
31 oktober 2011 · 785 Inlägg

Många? Förmodligen max 5% av alla gatraggare, med Hk abstinens har överhuvudtaget sett en bana.. och ännu mindre hanterar att köra på en sådan..!!

Skit samma, bara en tanke..!

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Rquired Allmänt envis
31 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Jag tycker de flesta faktiskt glömt Dodge´s triumfkort, det är en bekväm och relativt tyst bil även till vardags och byggd för att fungera till vardags för bortskämda amerikanare medan Evo är ett rent körverktyg där komfort troligtvis var ett svärord vid utvecklingen.

Bara av den anledningen lutar jag starkt åt pickup:en. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
carnageman Rallyförare
31 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Min Explorer väger cirka 3ton, Vortec 5.7L V8 på strax under 300hk.
Kör den blandad körning i stor-Stockholm på 1.6-2.0L/mil (Etanol E85) Troligtvis skulle den ta runt 1.5-1.7L/mil på BF95. Har pressat ner förbrukningen till cirka 1.2L/mil långresa E85.
Fyrhjulsdriften gör dodgen troligtvis något törstigare än min, den kraftigare motorn likaså...
Det kostar att ligga på topp, först i inköp sen i soppa wink
Men det är värt varenda slant, man åker kungligt, så köp amerikanskt!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
FordRSC Los geht's, Schumacher
31 oktober 2011 · 1 510 Inlägg

Helt klart Dodge RAM SRT! Ser man en sådan i backspegeln så tänker man "flytta dig jag vill fram"  Medan Evo känns mer "hjälp jag är vilse, försöker hitta till närmaste grusväg att sladda runt på" tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

En annan anledning att välja Dodge RAM SRT-10 är ju att det definitivt inte blir billigare
att äga en sådan i framtiden. Så jag skulle säga att läget är ganska bra just nu wink

Zeero
31 oktober 2011 · 129 Inlägg

Mjaa dodgen står högst upp på listan. När jag har sålt nuvarande bil blir det att inhandla en Dodge sen jäklar! cool

tacksam för alla svar!

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
Melin Trafikledare
31 oktober 2011 · 563 Inlägg

carnageman skrev:
Fyrhjulsdriften gör dodgen troligtvis något törstigare än min

En Dodge SRT-10 är inte fyrhjulsdriven..

Har haft en 04:a och den skapar en automatisk respekt i trafiken.. Typ, Flytta på dig, du är i vägen big_smile
Ligger man bakom en bil och dom kollar i innerbackspeglen ser dom bara en jävligt stor grill i hela bakrutan. Klart manligt! big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
carnageman Rallyförare
31 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Okay, är inte så hemma på just dodge, men fetare bil får man leta efter smile

Melin skrev:

carnageman skrev:
Fyrhjulsdriften gör dodgen troligtvis något törstigare än min

En Dodge SRT-10 är inte fyrhjulsdriven..

Har haft en 04:a och den skapar en automatisk respekt i trafiken.. Typ, Flytta på dig, du är i vägen big_smile
Ligger man bakom en bil och dom kollar i innerbackspeglen ser dom bara en jävligt stor grill i hela bakrutan. Klart manligt! big_smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
NMI
1 november 2011 · 1 045 Inlägg

eller så köper man en riktigt prestanda pickup,,, (läs diesel pickup) smile

en stor pickup är trevligt i alla lägen,, sen med annan pickup diesel så har du 4wd också klart fördel.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
PerfectionR Japanese Engineering
1 november 2011 · 690 Inlägg

Lancer Evolution IX är en grym bil speciellt kombi versionen (endast högerstyrd). Båda bilarna har brutala karaktärer men Dodgen är så mycket "manligare" och den skrämmer skiten ur folk.

Ska du köra bana så säger jag Evo men ska du bara glida runt och ha kul så säger jag Ram.

Inget slår dock Evons fyrhjulsdrift och enligt mig så är den mycket lättare att trimma men jag säger ju så för att jag kan mycket mer om Evon och 4G63an än Ramen och Viper motorn.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
FL3JM Inga konstigheter
2 november 2011 · 2 064 Inlägg

Det blir ju dock inte mer respekt än detta:

http://www.youtube.com/watch?v=cV0XJePUitI

Dra en viper med en diesel-pickis = manligt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang