6162
Sök

Kamkedje rassel Saab 9000

390 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Jaha... Nu när jag precis är klar med bilen så ska kamkedjan börja på att krångla sad
Det började med att den rasslade när den var kall och sedan försvann det när den blev varm. Jag tog ut sträckaren för att mäta och den var 9,5mm. När jag sedan monterade tillbaka den och startade så rasslade det ganska hårt. Jag tog ut sträckaren igen för att kolla så den hade sträckt ut sig och så att inget hade gått sönder i sträckaren men allt såg bra ut. Vad ska jag göra? Ska jag köra den ett tag på tomgång och se om det blir bättre? För när jag hörde att det rasslade hårt så stängde jag av med en gång.

Kamkedjan+balansaxelkedjan var bytt när bilen hadde gått 10 000mil på auktoriserad Saab verkstad,den har nu gått 27 000mil.

Detta gäller min Saab 9000 Turbo S

Behöver verkligen hjälp då jag måste ha bilen i morgon.

Mvh Oscar
Senast redigerat av turbo_sport (30 oktober 2011)

1 217 Inlägg
30 oktober 2011
Byt kedjan då? 

Om den förra höll 10k mil (eller så bytte dom pga serviceintervall) och din nuvarande har suttit i 17k mil så varför inte liksom? smile

5 198 Inlägg
30 oktober 2011
man byter inte bara kedjan på dom där, man byter  kedja,släpor,sträckare och gärna drev oxå.

1 217 Inlägg
30 oktober 2011
Mjo, jag vet. Normalt sett ska man inte behöva byta dom där prylarna på 30k mil heller men ibland vill det bara krångla hmm

5 198 Inlägg
30 oktober 2011
Ksj skrev:
Mjo, jag vet. Normalt sett ska man inte behöva byta dom där prylarna på 30k mil heller men ibland vill det bara krångla hmm

Så sant så sant

SRD
30 oktober 2011
om du tar ur sträckaren igen och tittar så att det inte är stopp i det lilla oljehålet. Tanken är att oljetrycket ska hjälpa till att sträcka kedjan. Så titta på det låt sedan bilen gå en stund. tystnar det inte då är det nog tyvär så att det måste renoveras.

Sök