V70N automatlåda håller bra/dåligt???

Bensinskallen P o r s c h e
30 oktober 2011 · 1 700 Inlägg

Halloj!

Ska troligen köpa en V70N, blir då förmodligen 2,4T eller T5. Dock är 95% automater, så frågan är då om det är en låda att lita på?

Har ingen erfarenhet av dessa. Vet att 850 automaterna på T5 är lite sisådär...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Fredde_Vette JaG
30 oktober 2011 · 785 Inlägg

Vad jag hört dåliga, och därav omöjliga att få tag på via skroten.
Ny som gäller vid ras = tokdyrt..!

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Bensinskallen P o r s c h e
30 oktober 2011 · 1 700 Inlägg

Aj fan, lät inge vidare... Tycker inte de verkar som de finns några dåliga automatare ute, alla verkar okej, menmen skenet kanske bedrar...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Hoffmeister2
30 oktober 2011 · 467 Inlägg

Alltså, kör man vettigt så e det klart att dom håller. Men ligger du och trycker fullt spett varje rödljus så brakar dom ju så småningom.

Min s60 har gått 19000 snart med automatlåda. Växlar hur mjukt som helst

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
-Akerfeldt-
30 oktober 2011 · 2 638 Inlägg

Har en s60 2,5T -05 automat och sen jag köpte bilen har jag kört den 6000mil på 2,5 år utan krångel. Växlar mjukt och fint och tvekar aldrig osv. Är nöjd med min automat iallafall smile

Muttley
30 oktober 2011 ·

Hoffmeister2 skrev:
Alltså, kör man vettigt så e det klart att dom håller. Men ligger du och trycker fullt spett varje rödljus så brakar dom ju så småningom.

Min s60 har gått 19000 snart med automatlåda. Växlar hur mjukt som helst

De rasar runt 25-30 tusen mil. Och de kvittar så om du är världens bästa förare som kan köra bil. De rasar ändå. Man kan aldrig veta om man har fått sig ett bra exemplar.
Av de jag menar är då 06-07.

Bensinskallen P o r s c h e
30 oktober 2011 · 1 700 Inlägg

Jag har siktat in mig på 00-01:or mest, just där mellan 25.000-30.000....

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Farleykarley
30 oktober 2011 · 406 Inlägg

Att tänka på när du kollar automatare är ju att höra med ägaren när oljan varit bytt i den. Oljebyte på lådan ligger ej med i ordinarie serviceintervaller, utan Volvo själva anser att lådan skall säga till själv när den behöver service.

Detta är väl i min mening jäkla dumt, då ingen låda mår bra utav att rulla 10.000talsmil med samma olja.
På utryckningsbilar samt taxi brukar bytesintervallen på växellådsolja ligga på 6.000mil.

Så kolla gärna med tidigare ägare till bilarna så att oljan varit bytt MINST en gång om den rullat runt 10-12.000mil.

När en låda slutar att driva beror det i de flesta fall på att oljan dragit åt sig fukt och fått sämre smörjegenskaper. Med fräsch olja och vettig körning kan man få dem att hålla länge.

Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Bensinskallen P o r s c h e
30 oktober 2011 · 1 700 Inlägg

Ja visst är det så, dock känner jag att suget avtagit dramatiskt eftersom de verkar vara en stor risk ^^

Visst, den kan hålla, men är det bra grejer så SKA det hålla wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
saab_sonett Handledare
30 oktober 2011 · 1 481 Inlägg

Min 855 T5 hade gått 34000 när jag sålde den. Automaten funkade felfritt trots milen. Bytte olja i den. Det räddar nog många mil.

Muttley
30 oktober 2011 ·

De är ju inte samma lådor i 06-07 som de är i den gamla modellen. Och var den bättre? De är dyrt att bytta en låda. Kan man dessutom inte skruva själv så är de ju bara skrota bilen då en ny låda går för mer än vad de är värt.
man kan inte jämföra 855 med en v70n heller.

impresst 2fast4you
30 oktober 2011 · 371 Inlägg

har haft 3 st långmilare automat har inte haft några större bekymmer me dom. men är väll som alla andra bilar inget håller för evigt. sen är det ju en volvo o delar finns o få tag på. oftast billigare än andra modeller.

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
zoopåse
30 oktober 2011 · 1 171 Inlägg

Men varför ingen service på automatlådorna? Vem är det som tjänar på det egentligen? Man ska alltså vänta tills den börjar krångla och den nästan är på väg att gå sönder pga sliten olja innan den byts. Verkar ju inte bra för någon. Kan man ju hoppa över att byta motorolja också då, bara fylla på tills motorn börjar gå dåligt innan man byter olja och filter...

Marlboroman
30 oktober 2011 · 8 234 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Jag har siktat in mig på 00-01:or mest, just där mellan 25.000-30.000....

Jag antar att det är samma sak med lådorna i N som i dem äldre: nämligen en konstruktiv livslängd på 16.000 mil. Oljebyte är alltid bra, synd bara att det inte finns ett riktigt utbytbart filter i lådorna. Hade dem haft det hade dem hållt längre om man bytt filter och olja. Istället för filter så finns en sil(!) som man lär plocka isär lådan för att komma åt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Muttley
30 oktober 2011 ·

zoopåse skrev:
Men varför ingen service på automatlådorna? Vem är det som tjänar på det egentligen? Man ska alltså vänta tills den börjar krångla och den nästan är på väg att gå sönder pga sliten olja innan den byts. Verkar ju inte bra för någon. Kan man ju hoppa över att byta motorolja också då, bara fylla på tills motorn börjar gå dåligt innan man byter olja och filter...

Volvo tjänar på det. De får ju sälja lådor och bytta. Men de kvittar om man byttar oljan, har gjort de på våra iallafall.

F4S4N CAD-konstruktör
31 oktober 2011 · 1 392 Inlägg

Men varför köper du inte en manuell då? Finns ju hur mycket manuella som helst på blocket vad jag kan se! ca 130st 2.4t och 70st T5 smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Weepy
31 oktober 2011 · 124 Inlägg

Min S60 2.4t -02 har gått 23000mil och inga fel på lådan vad jag kan märka av. Går mjukt och fint.

Melin Trafikledare
31 oktober 2011 · 563 Inlägg

Av vad jag har fått uppleva av egen erfarenhet så kan Volvos automatlådor sluta växla som dom ska efter ett oljebyte, detta enligt tekniker på Volvo och växellådsrenoverare pga att ventilerna i lådan "trillar" för långt ut när oljan töms ut att dom inte kan "hoppa" tillbaka så långt som dom ska. Detta pga beläggningar på ventilerna.. Har själv varit med och bytt en låda efter ett oljebyte pga att den hoppade över tredje växeln, bilen i detta fallet var en V70N 2002 med ca 22 000 mil på mätaren.

Har själv oxå sabbat en låda i första generationen V70R med för mycket pulver och intensiv körstil.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Bensinskallen P o r s c h e
1 november 2011 · 1 700 Inlägg

F4S4N skrev:
Men varför köper du inte en manuell då? Finns ju hur mycket manuella som helst på blocket vad jag kan se! ca 130st 2.4t och 70st T5 smile

Jo de blev en manuell också wink Vågar absolut inte köpa automat nu efter allt ni skrivit ^^


Var dock så att de flesta jag kikade på, och som låg väldigt nära och bra, var just automat. Fick åka en bit för den rätta bilen men de var de värt wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
nesum
1 november 2011 · 695 Inlägg

Min kusin hade en s60 T5 -06 eller nå sånt, hade gått 6700mil när den rasade, den nya höll till ca 15000mil. Då har han visserligen en rätt tung gasfot men inte den tyngsta, och bilen gick original hela tiden.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang