Volvo V70 D5 "Inget turbotryck"

Volvo_TDI NeverSayNever
30 oktober 2011 · 86 Inlägg

Hej
Tänkte att det kanske finns någon här på garaget som kanske vet lite mer om min v70:s motor eller kanske vart med om felet som är på min förut.

Det är så att jag får inge turbotryck när jag åker med bilen, ja har tryck dem första 5 sek när jag startar bilen men sen så bara dör den och turbon är inte med för 5öre sad
Väldigt störsamt, åkte på packbox-byte förra veckan och innan dess så gick den skit bra , inga konstig heter alls med den, men efter det så ville turbon inte vara med helt enkelt sad

Så tänkte fråga er här på garaget om det är något man kanske har glömt, om det kan va någon vakumslang eller dylikt som kan ha skadas när vi byte packboxen .

Alla svar är välkomna och uppskattas mycket big_smile

Volvo 142 "Blue Lagoon" (1972)
Volvo 142 "PatinaStar" (1972)
Audi A4 "BlackRed" (2015)
Joont3__
30 oktober 2011 · 50 Inlägg

Volvo_TDI skrev:
Hej
Tänkte att det kanske finns någon här på garaget som kanske vet lite mer om min v70:s motor eller kanske vart med om felet som är på min förut.

Det är så att jag får inge turbotryck när jag åker med bilen, ja har tryck dem första 5 sek när jag startar bilen men sen så bara dör den och turbon är inte med för 5öre sad
Väldigt störsamt, åkte på packbox-byte förra veckan och innan dess så gick den skit bra , inga konstig heter alls med den, men efter det så ville turbon inte vara med helt enkelt sad

Så tänkte fråga er här på garaget om det är något man kanske har glömt, om det kan va någon vakumslang eller dylikt som kan ha skadas när vi byte packboxen .

Alla svar är välkomna och uppskattas mycket big_smile

Sitter någon slags laddningsregulator på dom nyare motorerna va? Som ska känna av när turbon ska lämna laddtryck eller liknanade, någon kabel som hoppat isär kanske? (:

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Nilsson_666
30 oktober 2011 · 8 Inlägg

rätt vanligt att tryckslangarna spricker på dessa bilarna !, kolla slangen som går till luftfiltrer, och kolla slangar till IC!

EJansson
30 oktober 2011 · 8 Inlägg

kolla alla typer av astosfärs givare och avkännar ventiler för turbo tryck och börja sedan leda sprickor i slangar på trycksidan och inte minst fram till wastegaten, då jag är osäker på om wastegaten fungerar "baklängnes" på dessa som det gjorde på farsans gamla saab diesel..

Nilsson_666
30 oktober 2011 · 8 Inlägg

vill bara tilllägga att en D5 vi hade inne på jobbet hade en spricka på sug sidan så luftmassemätaren fick ej rätt värden och då laddade tydligen inte:P!

Airtune Turbotekniker
31 oktober 2011 · 54 Inlägg

Hej.

Får du något felmeddelande och funkar det bra igen några sekunder efter att du stängt av bilen?

Du bör ha ett VNT turboaggregat i bilen, och det som kan ha hänt då är att styrningen till VNT klockan, klockan eller skenorna på VNT funktionen kärvar. Dessa skenor ändrar lite förenklat avgashusets interna diameter och styr på så sätt laddtrycket.

Det som händer om de kärvar är att huset förblir litet och när du gasar på så får du för högt laddtryck och bilens databox sätter den i "limp mode" och bilen blir mycket kraftlöst tills du stängt av och startat den igen.

Typiskt för detta kan vara att det kommer smygande och händer nån gång då och då för att sedan bli permanent. Man kan försöka att köra så lugnt som möjligt och se om det dröjer tills att man gasar för att det skall uppkomma som felsökning.

Om det kommit plötsligt som i ditt fall, så kolla vaccumslangen till klockan på turbon och följ den till magnetventilen. Kolla att alla är hela och rätt monterade om ni lossat. Om inga fel hittas, se om du kan komma åt att trycka armen på klockan inåt mot klockan utan att den kärvar/sitter fast. Läs sedan av ev felkoder.

Om det skulle vara turboproblem så är det utbytes eller renovering av aggregatet är det som gäller.
Det brukar oftast inte vara några problem att renovera kärvande VNT.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Volvo_TDI NeverSayNever
3 november 2011 · 86 Inlägg

Airtune skrev:
Hej.

Får du något felmeddelande och funkar det bra igen några sekunder efter att du stängt av bilen?

Du bör ha ett VNT turboaggregat i bilen, och det som kan ha hänt då är att styrningen till VNT klockan, klockan eller skenorna på VNT funktionen kärvar. Dessa skenor ändrar lite förenklat avgashusets interna diameter och styr på så sätt laddtrycket.

Det som händer om de kärvar är att huset förblir litet och när du gasar på så får du för högt laddtryck och bilens databox sätter den i "limp mode" och bilen blir mycket kraftlöst tills du stängt av och startat den igen.

Typiskt för detta kan vara att det kommer smygande och händer nån gång då och då för att sedan bli permanent. Man kan försöka att köra så lugnt som möjligt och se om det dröjer tills att man gasar för att det skall uppkomma som felsökning.

Om det kommit plötsligt som i ditt fall, så kolla vaccumslangen till klockan på turbon och följ den till magnetventilen. Kolla att alla är hela och rätt monterade om ni lossat. Om inga fel hittas, se om du kan komma åt att trycka armen på klockan inåt mot klockan utan att den kärvar/sitter fast. Läs sedan av ev felkoder.

Om det skulle vara turboproblem så är det utbytes eller renovering av aggregatet är det som gäller.
Det brukar oftast inte vara några problem att renovera kärvande VNT.

Hej
Ja jag får ett felmeddelande på displayen när jag drar på men när jag stänger av bilen och startar igen så försvinner de sad

låter bra allt det du skriver, men tycker inte det kan va någon sånt fel, det måste ju nästan vara en slang som inte sitter rätt eller är trasig för det enda som är gjort så att den blev såhär är att vi bytte packboxen så måste ha blivit något med slangarna sad Den går skit bra om man startar den och kör iväg direkt men när den sen växlar till tvåan så dör trycket och den är skit slö hmm

Audi A4 "BlackRed" (2015)
Volvo 142 "Blue Lagoon" (1972)
Volvo 142 "PatinaStar" (1972)
PMPerformance
3 november 2011 · 2 266 Inlägg

Ingen motorkudde som gett upp då? dom är ju vakuum styrda tillsammans med turbo regleringen, en kompis s60 d5 paja en motorkudde på och han tappa turbotrycket då.

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang