3471
Sök

Köpråd: Billig bil, max 8-9000 kr.

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Rover 420 eller 620. 620si har Hondamotor 420 har den gamla fina Rover T motorn. Skottsäkra spisar. Hondakvalitet men mer utrustning och bättre rostskydd.

Tack för ett inlägg som inte handlar om säkerhet.

Har fått för mig att Rover har dålig kvalitet med tanke p det otroligt låga andrahandsvärdet? Men jag har naturligtvis ingen aning om detta. Bara något jag reflekterat över när jag kollat annonser. Plus att många begagnade verkar ha defekter. Iallafall dom som jag sett. Hur är dom att äga? Skatt, bränsleförbrukning?

MVH/Danne

huh?
10 427 Inlägg
1 november 2011
DSFoto skrev:
steifan skrev:
DSFoto skrev:
Vill förövrigt också påpeka att enligt Folksams forskning på riktiga trafikolyckor så är Audi 80/90 lika säkra som t.ex Mercedes 190, Mercedes 200/300 serien och Volvo 7/900 serien.

Jo tjena wink

Audi 80/90 - "Undvik - lägre säkerhet än medelbilen"

Mercedes 190 - "Medelhög säkerhet"

Mercedes 200/300 "Undvik - lägre säkerhet än medelbilen"

Volvo 700 & 900 - "Medelhög säkerhet"

Från: http://www.folksam.se/testergodarad/bil … erarbilen/

Jo tjena förresten;)

En sak till. Glömde länken till det jag läste.

http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

Jo tjena wink Volvo 700/900 var för övrigt 20% säkrare än medelbilen sist jag läste så jag blev
lite ledsen själv hmmwink

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
steifan skrev:
DSFoto skrev:
steifan skrev:

Jo tjena wink

Audi 80/90 - "Undvik - lägre säkerhet än medelbilen"

Mercedes 190 - "Medelhög säkerhet"

Mercedes 200/300 "Undvik - lägre säkerhet än medelbilen"

Volvo 700 & 900 - "Medelhög säkerhet"

Från: http://www.folksam.se/testergodarad/bil … erarbilen/

Jo tjena förresten;)

En sak till. Glömde länken till det jag läste.

http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

Jo tjena wink Volvo 700/900 var för övrigt 20% säkrare än medelbilen sist jag läste så jag blev
lite ledsen själv hmmwink

Haha, ja du ser.

Fri fart för ett fritt folk!
14 824 Inlägg
1 november 2011
DSFoto skrev:
caromania skrev:
Rover 420 eller 620. 620si har Hondamotor 420 har den gamla fina Rover T motorn. Skottsäkra spisar. Hondakvalitet men mer utrustning och bättre rostskydd.

Har fått för mig att Rover har dålig kvalitet med tanke p det otroligt låga andrahandsvärdet? Men jag har naturligtvis ingen aning om detta. Bara något jag reflekterat över när jag kollat annonser. Plus att många begagnade verkar ha defekter. Iallafall dom som jag sett. Hur är dom att äga? Skatt, bränsleförbrukning?

MVH/Danne

engelsk bil som har obefogad dåligt rykte skulle jag tro

det sägs att reservdelar inte är ett problem
snygga modeller gör dom som säljs till små pengar

den är nog lika bra/dålig som alla bilar i den prisklassen
man får helt enkelt vad man betalar för
den med honda motorn har en riktigt stabil maskin som inte är något att fundera över alls

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2011
DSFoto skrev:
Förresten så lär jag knappast få en nyare japansk bil eller en särskilt fräsch Mercedes för 8-9000 kr.

Du har tydligt uttryckt vad du vill så jag lämnar ämnet med en liten kommentar, just äldre Mercedes med mindre motorer (T.ex 200e eller 230e) kan man utan problem hitta i den prisklassen och japanska bilar har trots sitt rykte om att vara driftsäkra inget direkt starkt andrahandsvärde. Ovan länkade jag till en Primera Kombi från 1999 för 14.000:- och det finns fler till salu, min Morfar har även funderat på att sälja sin Primera-99 (1 ägare, automat och 12.000mil) och efter att ha hållit lite koll på dessa har jag sett att dem länge annonserats ut för runt 10.000:- och det är vad hans är värd.

Men alla har olika syn på vad man vill köpa, och är du intresserad av Rover är det i princip en japansk bil (Honda) med lite mer utrustning så en sådan kunde kanske passat utmärkt? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Growe skrev:
DSFoto skrev:
caromania skrev:

MVH/Danne

engelsk bil som har obefogad dåligt rykte skulle jag tro

det sägs att reservdelar inte är ett problem
snygga modeller gör dom som säljs till små pengar

den är nog lika bra/dålig som alla bilar i den prisklassen
man får helt enkelt vad man betalar för
den med honda motorn har en riktigt stabil maskin som inte är något att fundera över alls

Okej! Kanske värd att kolla upp då.

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
DSFoto skrev:
Förresten så lär jag knappast få en nyare japansk bil eller en särskilt fräsch Mercedes för 8-9000 kr.

Du har tydligt uttryckt vad du vill så jag lämnar ämnet med en liten kommentar, just äldre Mercedes med mindre motorer (T.ex 200e eller 230e) kan man utan problem hitta i den prisklassen och japanska bilar har trots sitt rykte om att vara driftsäkra inget direkt starkt andrahandsvärde. Ovan länkade jag till en Primera Kombi från 1999 för 14.000:- och det finns fler till salu, min Morfar har även funderat på att sälja sin Primera-99 (1 ägare, automat och 12.000mil) och efter att ha hållit lite koll på dessa har jag sett att dem länge annonserats ut för runt 10.000:- och det är vad hans är värd.

Men alla har olika syn på vad man vill köpa, och är du intresserad av Rover är det i princip en japansk bil (Honda) med lite mer utrustning så en sådan kunde kanske passat utmärkt? smile

Tackar:)

16 197 Inlägg
1 november 2011
vill man ha driftsäkert så köp japanskt smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:

Haha! Hej igen Örjan. Jo jag vet. Har i och för sig inget emot lite småmek. Det får man ju alltid på köpet ändå oavsett bil;)

16 197 Inlägg
1 november 2011
DSFoto skrev:
evilaudio skrev:

Haha! Hej igen Örjan. Jo jag vet. Har i och för sig inget emot lite småmek. Det får man ju alltid på köpet ändå oavsett bil;)

jo hej igen du..   smile

har typ alltid kört tyskt vw/audi å de e INGET ja skulle rekomendera om man inte tycker om att mecka.

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
DSFoto skrev:
evilaudio skrev:

jo hej igen du..   smile

har typ alltid kört tyskt vw/audi å de e INGET ja skulle rekomendera om man inte tycker om att mecka.

Jag är ju lite svag för Audi och VW. Särskilt efter VR6:an.

Jag har ju en privat meck som hjälper mig;)

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Vad rekommenderar du för japanskt i den här prisklassen då Örjan? Som drar hyffsat lite soppa. Har ju sneglat lite på en Civic. Vad tror du om en sån?

16 197 Inlägg
1 november 2011
fast vr6an e ju inte direkt ekonomisk..tongue

dom e DYRA att köra,äga å när de går sönder så blir de ännu DYRARE..wink

fast dom e roliga. big_smilebig_smile

166 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
fast vr6an e ju inte direkt ekonomisk..tongue

dom e DYRA att köra,äga å när de går sönder så blir de ännu DYRARE..wink

fast dom e roliga. big_smilebig_smile

Jo tack. Det var därför jag sålde den. Det var ju dags för kamkedjebyte. Men jäkligt kul att köra var den. Och dom låter riktigt trevligt.

22 Inlägg
1 november 2011
DSFoto skrev:
evilaudio skrev:
DSFoto skrev:

jo hej igen du..   smile

Vet inte varför men känner mig lite träffad här =P

men klart det är ju kul att skruva också smile

22 Inlägg
1 november 2011
och btw tror ja har sett 2 eller 3 vettiga inlägg än så länge, helt sjukt att man kan räkna dom på en hand =P
men kolla runt lite innan på toyota corolla 92 årsmodell och uppåt, verkar helt okej och inge vidare dyrt att laga heller smile

Utbildad proffsamatör
786 Inlägg
3 november 2011
Civic 5d runt 98, bra enkla bilar som håller och dricker lite har jag hört smile
Efter 98 kom de med skivbroms bak som ofta jävlas eftersom folk kör som gamla gubbar i dem och aldrig hårdbromsar smile
Senast redigerat av PointMan (3 november 2011)

1 482 Inlägg
3 november 2011
Golf! Biltema har typ ALLT.. kostar nästan gratis smile

Eller honda, odödliga motorer! Försökte döda min CRX motor i 1 år men den vägrade, lät som andra världskriget själv dessutom.

Audi vettefan, enda erfarenheten jag har av Audi är Dyra reservdelar sad.

BLT Service
Theracords Music Label

Japanese Engineering
690 Inlägg
3 november 2011
De åren MK3 tillverkades var de värsta åren för ALLA tyska bilmärken. Mercedes, extremt fula. BMW, dålig kvalite. Audi, helt okej men långt från bra. VW, rostar mycket lätt, dåliga lacker, dåliga motorer, fula former.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

16 197 Inlägg
3 november 2011
Kize skrev:
DSFoto skrev:
evilaudio skrev:

jo hej igen du..   smile

Vet inte varför men känner mig lite träffad här =P

men klart det är ju kul att skruva också smile

de va lääääänge sen de va kul å skruva..  hatar å mecka bara för att bilar ska funka,  så mycke roligare att bygga om dom.

Sök