6342
Sök

Volkswagen Golf 1.8 -95 - Trasig rotor

3 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Hej!

Har haft problem att få igång bilen, startmotorn har gått men utan att motorn har tänt. Efter att ha lossat på fördelarlocket ser rotorn ut att ha utsatts för höga temperaturer. Den var så skör att jag fick knacka bort den med mejsel och hammare. Det har inte funnits några sådana tendenser tidigare när jag kollat skicket på rotorn. Vad kan ha hänt för att det ska se ut som på bilden nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170421/170421-882e30f74a73b8a1d0f155afae711ec8.jpg

Jag ska byta rotor imorgon men är orolig för att det inte är roten till problemet...
En annan fråga: Ser rotorn ut att vara i rätt läge?

Tacksam för snabba tips, har bokat GDS-verkstad imorgon förmiddag!

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 november 2011
Om rotorn ser ut att vara i rätt läge???? Omöjligt att svara på då rotorns "läge" beror på vilken cylinder som är i tändningsläge så att säg, men om bilen startar o går normalt så är den i rätt läge*haha*. Med tanke på hur rotorn ser ut lär fördelarlocket ha sett sina bättre dagar, byt det oxå!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

309 Inlägg
2 november 2011
den såg riktigt mördad ut. på med ny och nytt fördelarlock och hoppas att den inte hunnit haft sönder tändspolen

Läser och släcker felkoder. pm för info

3 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Jag blir bara orolig att det går ut för hög effekt till rotorn och att det är det som orsakat den brutala skadan...är det tändspolen i så fall?

309 Inlägg
2 november 2011
det jag skulle tippa på är att det har varit dålig kontakt mellan rotor och fördelarlock. det gör att det blir överhettat och till slut blir som det ser ut på din. lock och fördealre kan väl inte kosta många kr till den där så ett byte och se om det löser sig känns som steg 1 innan det är dags att oroa sig

Läser och släcker felkoder. pm för info

3 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
Har bytt rotor, fördelarlock och tändkablar. Bilen startade fint och motorn gick rent på tomgång. När jag provkörde gav motorn inte full effekt, stannade bilen och lät den gå på tomgång medan jag diskuterade med en polare om varför den inte svarade fullt. Efter fem-tio minuter gick varvtalet ner, till slut stannade den och nu går den inte att starta igen. Monterade även om strömfördelaren samtidigt med rotorbytet enligt Hainesboken eftersom den satt fel innan. Öppnade och kollade rotorn för att ta reda på om tändspolen matar för mkt effekt eller nåt i den stilen men den var i nyskick fortfarande. Fattar ingenting...nån som har en teori?
Senast redigerat av thalvarsson (13 november 2011)

Sök