Rengöringsmedel till värmepaket?

Reborn-swe
3 november 2011 · 62 Inlägg

Tja,

Jag har en Audi A4 Avant 2.4 – 02.
Jag hade problem med värme i bilen och ingen på Audi verkstan kunde lösa det efter två dagar undersökning i bilen.
Sedan körde jag till en annan verkstan och fick besked att det var smuts i plaströren på värmepaket som hindrade värme att komma till kupé, han gjorde en rengöring och det blev betydligt bättre men inte den hetta som man ska ha, jag måste köra i hög varv för att öka temperaturen i kupé.
Det var allt som hade hänt.

Nu ska jag skicka bilen till service snart och de kommer att tömma motor och göra en ny påfyllning av kylarvätska och jag tänkte passar på och blanda en ”rengöringsmedel” i kylarvätskan innan det för att ta bort skräpresten som finns kvar i värmepaket.

Finns det sånt rengöringsmedel som jag kan köpa som inte skada plast och aluminium rör?
Jag hörde om folk som använder rengöringsmedelpulver för avlopp som man köper på mataffär i bilen för att ta bort skräp som fastnar i värmepakets rör.

Vad säger ni om det?
Vad kan jag använda?
hmm

Jimpiz
3 november 2011 · 845 Inlägg

Ta annars en diskmaskins tablett. Läste det i tidningen Klassiker.

Saab 9-3SS (2008)
it_mutt Avstängd
3 november 2011 · 10 388 Inlägg

Spola med trädgårdsslang fungerar ju bra det också, förutsatt att du kommer åt att koppla loss slangarna som går in i värmepaketet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jimpiz
3 november 2011 · 845 Inlägg

Spolar man med slang får man ju bara bort det som sitter löst. Mycket enklare att bara stoppa i en tablett och köra runt motorn. Då får man även bort det som sitter lite hårt.

Saab 9-3SS (2008)
it_mutt Avstängd
3 november 2011 · 10 388 Inlägg

Ja, visst, så är det, å andra sidan, är det nu bara värmepaketet som är problemet så.

Men ja; töm ut glykolen, lös upp en maskindsikmedelstablett i varmt vatten, i med den, fyll på med vatten tills det är på rätt nivå. Varmkör ordentligt o töm ut.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Reborn-swe
3 november 2011 · 62 Inlägg

Diskmaskins tablett?
Då kan jag hälla i lite spolglans också då ser motor fräsch ut!
Det var bara skoj!!!

Ja, jag ska göra det, det kommer att bli mycket enklare och billigare än jag trodde faktiskt.

Måste man tömma motor omedelbart eller kan det bara kvar typ en eller två dagar innan servicen då motor ska tömmas?

Jimpiz
3 november 2011 · 845 Inlägg

en eller 2 dagar är ingen fara smile

Saab 9-3SS (2008)
Reborn-swe
3 november 2011 · 62 Inlägg

Jag ska köra på det och ska skriva det som blir här.

Har ni mer förslag det är bara posta.

Räcker det med en tablett?

it_mutt Avstängd
3 november 2011 · 10 388 Inlägg

Som påpekat så är det ingen fara om du låter det vara i en dag eller två. Jag tror inte det skulle vara någon större fara om det så var i en vecka.

Svårt att säga, men, jag skulle rekommendera en tablett iaf. Brukar göra susen, men visst, det är ju helt från "fall till fall". Min är nog inne poå sin 10e nu...men så har jag ju också fått en liter eller två med olja i kylsystemet wink tongue

Senast redigerat av it_mutt (3 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang