740 kokar hela tiden.

luxxiz
4 november 2011 · 34 Inlägg

Hejsan!

Min 740 kokar efter lite körning hela tiden, vi blir inte kloka på vad det kan vara.

Vi har:

Bytt kylare
Bytt slangar
Bytt termostat / tagit bort hela termostaten
Spolat systemet massor
Spolat kylar(na)
Felsökt om det är stopp någonstans men det är inte stopp.

Ändå så trycker den bort vattnet och börjar koka. Vattenpumpen låter ingenting så tror inte det är den.
Alla slangar är varma men så det verkar som att det cirkulerar men när man kör så försvinner vattnet och tillslut kokar den. Vad kan det vara?

Den ryker inget vitt heller överhuvudtaget ifall det är toppen som har gått, men då brukar den väl ryka?

Hjälp? hmm

Andreas34
4 november 2011 · 188 Inlägg

du lurar dig inte på att han trycker ut vattnet genom locket på expansionskärlet? och sen kokar han när det inte finns tillräckligt kvar, jag skulle gissa på ett nytt lock tongue

luxxiz
4 november 2011 · 34 Inlägg

Vad är expansionskärl? hmm

där man häller i vattnet? :p

Senast redigerat av luxxiz (4 november 2011)

BOLIN_
4 november 2011 · 2 763 Inlägg

luxxiz skrev:
Hejsan!

Min 740 kokar efter lite körning hela tiden, vi blir inte kloka på vad det kan vara.

Vi har:

Bytt kylare
Bytt slangar
Bytt termostat / tagit bort hela termostaten
Spolat systemet massor
Spolat kylar(na)
Felsökt om det är stopp någonstans men det är inte stopp.

Ändå så trycker den bort vattnet och börjar koka. Vattenpumpen låter ingenting så tror inte det är den.
Alla slangar är varma men så det verkar som att det cirkulerar men när man kör så försvinner vattnet och tillslut kokar den. Vad kan det vara?

Den ryker inget vitt heller överhuvudtaget ifall det är toppen som har gått, men då brukar den väl ryka?

Hjälp? hmm

Är värmepaketet helt? Där kan det försvinna vatten annars... hmm

Volvo - For Life
Volvo_74o
4 november 2011 · 108 Inlägg

har haft samma problem och jag kan nästen säkert säga att din topplockspackning är trasig...

Chrysler New yorker "Big green" (1966)
driftking199
4 november 2011 · 322 Inlägg

byt topplockspackningen

Andreas34
5 november 2011 · 188 Inlägg

luxxiz skrev:
Vad är expansionskärl? hmm

där man häller i vattnet? :p

ja, har vart med om liknande symptom som du har ett 2-3 gånger och då var det locket.
är ju inte så jobbigt att byta bara för att testa.

Men lukta på vattnet om det luktar avgaser där, eller om det bubblar avgaser där när motorn går.
kolla på oljestickan om oljan blivit grå för då har vatten letat sig ner.
Har du något av dessa två så är det topp-packningen som gått

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2011 · 13 749 Inlägg

undra varför alltid alla tror att toppackningen gått?

inget ovanligt att locken går sönder och bilen beter sig som den kokar allt vatten trycks ur kärlet motorn går varm

hände mig helt utan förvarning en sommardag
var bra fundersam men insåg snabbt att lockets ventil inte höll trycket uppe och derför började motorn trycka ur vatten

visst det kan resultera i att packningen går tillslut
men dom tål ganska mycket stryk som tur är

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
luxxiz
5 november 2011 · 34 Inlägg

Så jag ska testa och byta hela expansionskärlet?  eller bara själva locket på det?

SLG
5 november 2011 · 498 Inlägg

luxxiz skrev:
Så jag ska testa och byta hela expansionskärlet?  eller bara själva locket på det?

Bara själva locket ja

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Andreas34
5 november 2011 · 188 Inlägg

SLG skrev:

luxxiz skrev:
Så jag ska testa och byta hela expansionskärlet?  eller bara själva locket på det?

Bara själva locket ja

exakt, bara locket räcker. updatera gärna sen med hur det gick.

Har du kollat dom 2 andra sakerna jag skrev?? tongue

luxxiz
5 november 2011 · 34 Inlägg

Oljan ser bra ut, den är orörd. Och nej det luktar inte avgasar eller bubblar inte avgaser där!

Andreas34
5 november 2011 · 188 Inlägg

luxxiz skrev:
Oljan ser bra ut, den är orörd. Och nej det luktar inte avgasar eller bubblar inte avgaser där!

okej, då borde det inte vara topp-packningen. för det brukar vara som symptomen och att den kan ryka vitt.

luxxiz
5 november 2011 · 34 Inlägg

Ska testa byta vattenpump också! Innan man ger sig på toppen :p

Andreas34
5 november 2011 · 188 Inlägg

luxxiz skrev:
Ska testa byta vattenpump också! Innan man ger sig på toppen :p

men har du testat att bytt locket ännu? tongue för det kan vara så lätt så slipper du massa onödigt jobb.
för det borde inte vara toppen om du inte har dom symptomen.

luxxiz
5 november 2011 · 34 Inlägg

men alltså, den trycker ju upp vattnet i expansionskärlet igen? Det ska väl inte vara sånt tryck? Alla slangar är hårda, nånstans verkar det inte cirkulera :E

Volvo_74o
5 november 2011 · 108 Inlägg

luxxiz skrev:
men alltså, den trycker ju upp vattnet i expansionskärlet igen? Det ska väl inte vara sånt tryck? Alla slangar är hårda, nånstans verkar det inte cirkulera :E

tror fortfarande det är din topplockspackning som är trasig ( när min packning sa upp sig så va den som ett egg i formen runt 2 cylindrar och tryckte ut komp i kylsystemet = hårda kylarslangar. inget vatten i oljan och ingen vitrök!   om du nu har bytt locket så är det mitt förslag att byta topp packning

Senast redigerat av Volvo_74o (5 november 2011)

Chrysler New yorker "Big green" (1966)
Andreas34
5 november 2011 · 188 Inlägg

luxxiz skrev:
men alltså, den trycker ju upp vattnet i expansionskärlet igen? Det ska väl inte vara sånt tryck? Alla slangar är hårda, nånstans verkar det inte cirkulera :E

men för att citera dig själv i ditt första inlägg så skrev du "det är inte stopp någon stans", "alla slangar är varma och det verkar som att vattnet cirkulerar"

om man utgår från det och sen att du inte hade lukt eller bubblande i expansionskärlet, inget vatten i oljan så var en gissning locket. du har inte skrivit något om att slangarna är hårda, dom ska vara lite hårda. men hårda för dig kanske någon annan tycker är normalt.
nu säger du att det inte cirkulerar någon stans och då vart saken helt annorlunda.

luxxiz
5 november 2011 · 34 Inlägg

Ja jag vet, det lät luddigt :p. när vi spola överallt så var det inge stopp, vi hitta inget iaf, men det måste ju vara dålig cirkulation?

Andreas34
5 november 2011 · 188 Inlägg

men testa byt locket, det kan spöka mer än vad man tror.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang