Luktar konstigt och vit ryker lite lätt ibland ibland volvo 745 turbo

superputte
9 november 2011 · 60 Inlägg

tja har en polare som har en likadan bil som jag en 745 turbo 90 motorn är ny renoverad och mycket fin allt går som den ska gasa perfekt utan miständning eller något går som bara fan men ibland när han står på tomgång så ryker det lite vit men sen efter en stund slutar det sen kan det komma efter en stund igen vad kan detta beror på? inget vatten eller olja försvinner och allt är tät tändstiften är ser fina och bra ut med men luktar bara kanske lite mer än vanligt just då när det smått ryker lite vit?

någon som har varit med om det innan ?

hör gärna av er

Mvh patrik

jijson
9 november 2011 · 24 Inlägg

Ryker det vitt är det i regel vatten, jag skulle i alla fall kolla topplockspackningen. Även om man inte märker något direkt märkbar skillnad på vattennivå. Är inte direkt jobbigt att byta på B230FT tongue

Airtune Turbotekniker
9 november 2011 · 54 Inlägg

Hej.

Klistrar in samma svar i ännu en tråd då problemen verkar lika varandra.

"Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "

Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe för att se om det runnit olja där."

Det är lite konstigt att det kommer och går, men den kanske bygger upp lite mottryck med jämna mellanrum. Du kan testa att ta bort endel av avgassystemet/dämpare för att sänka mottrycket. Om det blir värre då så tyder det på tätningen i turbon. Du kan även se över vevhusventilationen så att det är ok.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
superputte
9 november 2011 · 60 Inlägg

jijson skrev:
Ryker det vitt är det i regel vatten, jag skulle i alla fall kolla topplockspackningen. Även om man inte märker något direkt märkbar skillnad på vattennivå. Är inte direkt jobbigt att byta på B230FT tongue

nytt plangämand och allt

superputte
9 november 2011 · 60 Inlägg

Airtune skrev:
Hej.

Klistrar in samma svar i ännu en tråd då problemen verkar lika varandra.

"Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "

Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe för att se om det runnit olja där."

Det är lite konstigt att det kommer och går, men den kanske bygger upp lite mottryck med jämna mellanrum. Du kan testa att ta bort endel av avgassystemet/dämpare för att sänka mottrycket. Om det blir värre då så tyder det på tätningen i turbon. Du kan även se över vevhusventilationen så att det är ok.

sitter en helt ny turbo på den och allt är tät och finnt där med har kollat men mistänker att det är någon skit i bensinen?

VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
30 november 2011 · 195 Inlägg

Airtune skrev:
Hej.

Klistrar in samma svar i ännu en tråd då problemen verkar lika varandra.

"Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "

Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe för att se om det runnit olja där."

Det är lite konstigt att det kommer och går, men den kanske bygger upp lite mottryck med jämna mellanrum. Du kan testa att ta bort endel av avgassystemet/dämpare för att sänka mottrycket. Om det blir värre då så tyder det på tätningen i turbon. Du kan även se över vevhusventilationen så att det är ok.

måste bara fråga här

har en volvo 945T 93:a
chippad höjt ladd till 0,9 bar och 3" raka rör (ingen katt eller dömpare)

dock började detta när jag bytade till 3" downpipe och tog bort katen. då ökade laddet från ca 0,8 till 0,9

så som jag förstår de då menar du att min turbo e kass. för den ryker när bilen står på tomgång på ca 600 varv men om man håller gas på ca 1000v så ryker de inte. och ingen rök vid gas eller motorbroms kommer. laddar som den ska och går bra.
skule den börja ryka för där e för lite motstånd i avgasröret?
den började ryka en gång tidigare men då stog den länge på tomgång, då med katt och 0,6 ladd
nu ryker den så fort jag stannar i ett rödljus och står på tomgång på ca 600v lite öåg tomgång :S

mycke taksam för tips och svar
MVH anderz

Senast redigerat av VOLVO_PENTA_RAGGARE (30 november 2011)

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
Ravi Tekniker
1 december 2011 · 624 Inlägg

Om turbon läcker olja så ryker det inte vitt utan svart och blått väl
Man kan ju kontrollera glappet i turbon om man vill....
Man kan ju ta ett komp prov om man befarar att topp packningen gått....


Eller har jag fel????

Senast redigerat av Ravi (1 december 2011)

VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
1 december 2011 · 195 Inlägg

Ravi skrev:
Om turbon läcker olja så ryker det inte vitt utan svart och blått väl
Man kan ju kontrollera glappet i turbon om man vill....
Man kan ju ta ett komp prov om man befarar att topp packningen gått....


Eller har jag fel????

Tjena. Om olja kommer in efter förbräningen kan de upstå som vitt rök.
Min bil ryker vitt med en svag nyans blåt och luktar bränd olja

Mvh anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
Airtune Turbotekniker
2 december 2011 · 54 Inlägg

Som sagt, låter som problem med tätningen i turbon och när oljan åker ut från turbon rakt i avgassystemet så blir det lite som en rökmaskin med vit rök.

Som jag skrev tidigare så brukar detta bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper trycket till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker då vitt.






https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43399/43399-581f60b0ea6182097196385566e04ff2.jpg


Koksat turbinaxel VS ny. Nersvarvningen närmast axeln är oil slingern som är till för att kasta bort oljan från tätningsringen. Här kan du se att den är helt igensatt vilket inte är helt ovanligt.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
7 december 2011 · 195 Inlägg

hmm tog bort mitt avgas så bara downpipen va kvar. slutade ryka då. kör med katt nu och rycker inte då heller :s verkar skumt.

MVH Anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang