Airtune skrev:
Hej.
Klistrar in samma svar i ännu en tråd då problemen verkar lika varandra.
"Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "
Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe för att se om det runnit olja där."
Det är lite konstigt att det kommer och går, men den kanske bygger upp lite mottryck med jämna mellanrum. Du kan testa att ta bort endel av avgassystemet/dämpare för att sänka mottrycket. Om det blir värre då så tyder det på tätningen i turbon. Du kan även se över vevhusventilationen så att det är ok.
måste bara fråga här
har en volvo 945T 93:a
chippad höjt ladd till 0,9 bar och 3" raka rör (ingen katt eller dömpare)
dock började detta när jag bytade till 3" downpipe och tog bort katen. då ökade laddet från ca 0,8 till 0,9
så som jag förstår de då menar du att min turbo e kass. för den ryker när bilen står på tomgång på ca 600 varv men om man håller gas på ca 1000v så ryker de inte. och ingen rök vid gas eller motorbroms kommer. laddar som den ska och går bra.
skule den börja ryka för där e för lite motstånd i avgasröret?
den började ryka en gång tidigare men då stog den länge på tomgång, då med katt och 0,6 ladd
nu ryker den så fort jag stannar i ett rödljus och står på tomgång på ca 600v lite öåg tomgång :S
mycke taksam för tips och svar
MVH anderz
Senast redigerat av VOLVO_PENTA_RAGGARE (30 november 2011)
Jag Gasar Tills Det Rasar!!!