8034
Sök

Audi A4 1.8 -96. Startfel

8 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en Audi A4 1.8 -96 med ett märkligt startfel. Det är så att bilen startar, men dör direkt efter bara 1-2 sekunder oavsett hur mycket/lite gas jag håller. Men efter några försök så startar den som vanligt, kan vara på 2:a försöket eller t ex 11:e. Den beter sig på samma sätt oavsett om bilen är varm eller kall, eller om det är vinter eller sommar.

Jag upptäckte för ett tag sedan att en lampa lyser i samband med detta, en gul rund lampa som visar en nyckel och en bil. Denna lampa tänds alltid när man vrider om tändningen, men ska slocka efter 1-2 sekunder. I mitt fall när jag får detta startfel, då blinkar lampan istället för att slockna.

Så vad jag får göra är att vrida om tändningen, vänta och se om lampan slocknar eller blinkar. Bilnkar den får jag vrida om på nytt igen och se om den slockar, om och om igen tills den äntligen slocknar så jag kan starta.

Någon som vet vad det kan vara för fel ? Är det något i tändningen eller motorfel? Någon som vet vad det kan vara ?

8 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Var ligger OBD-kontakten ? Kan det räcka med att smörja upp kabeln mellan tändningslåset och immobilisern eller måste den bytas i såna fall? Tänkte om man vågar lossa på den kabeln utan att tex behöva koda om nyckeln.

Vill tillägga att jag har provat med båda nycklarna med samma resultat.
Senast redigerat av alcapone (10 november 2011)

8 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Tack för svar!

Ska testa och göra en felsökning och se vad jag får för svar.

Forummoderator
18 424 Inlägg
10 november 2011
alcapone skrev:
Var ligger OBD-kontakten ? Kan det räcka med att smörja upp kabeln mellan tändningslåset och immobilisern eller måste den bytas i såna fall? Tänkte om man vågar lossa på den kabeln utan att tex behöva koda om nyckeln.

Vill tillägga att jag har provat med båda nycklarna med samma resultat.

Håller med swedenrockers fullt ut.

Kolla i inst.bok om att koda om nycklar. Om nu detta går att göra själv i ditt fall.

Edit: rockers hann före.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (10 november 2011)

Sök