8077
Sök

Chippad 855 2.5t väsentligt sämre än org t5?

249 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Hej. Jag har en 855 med 2.5t motorn som det sitter motornord steg 1 chip i som ska generera 240hk 380 nm till skillnad från 193hk och 270 nm original. Igår provade jag åka i en t5 som har 3" från turbon och jag kan rakt av säga att den t5an hade bra mycket mer krut än min dessutom en jäkla mer turbokick än i min. Min laddar 0.5 på full gas på ettan tvåan men kan ladda på 0.7 när det går tungt på exempelvis trean, t5 an jag åkte laddar 0.7 hela tiden men har en mindre motor så jag förstår inte varför min går sämre? Jag vet inte om motornords chip är dåligt eller inte? Jag köpte ju bilen redan chippad av en äldre man. Men observera att bilen går inte dåligt, men den går sämre än en t5 så kom gärna med tips vad det kan vara

2 763 Inlägg
11 november 2011
robbaxxxx skrev:
Hej. Jag har en 855 med 2.5t motorn som det sitter motornord steg 1 chip i som ska generera 240hk 380 nm till skillnad från 193hk och 270 nm original. Igår provade jag åka i en t5 som har 3" från turbon och jag kan rakt av säga att den t5an hade bra mycket mer krut än min dessutom en jäkla mer turbokick än i min. Min laddar 0.5 på full gas på ettan tvåan men kan ladda på 0.7 när det går tungt på exempelvis trean, t5 an jag åkte laddar 0.7 hela tiden men har en mindre motor så jag förstår inte varför min går sämre? Jag vet inte om motornords chip är dåligt eller inte? Jag köpte ju bilen redan chippad av en äldre man. Men observera att bilen går inte dåligt, men den går sämre än en t5 så kom gärna med tips vad det kan vara

DU har en lättryckare och han en fulltryckare = diin får ladd snabbt och tar slut tidigt, han får ladd senare men det håller längre!

Volvo - For Life

249 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Men min bör åtminstone ha 225hk och laddar ju nästan lika mycket så jag förstår inte liksom, lättrycksturbo är väl turbo som laddar lågt och inte gör så mycket skillnad, nu laddar den ju lika mycket som en t5 ungefär och presterar inte på lågtryck längre? Plus att min motor är på 2.5 och hans 2.3
Senast redigerat av robbaxxxx (11 november 2011)

2 763 Inlägg
11 november 2011
robbaxxxx skrev:
Men min bör åtminstone ha 225hk och laddar ju nästan lika mycket så jag förstår inte liksom, lättrycksturbo är väl turbo som laddar lågt och inte gör så mycket skillnad, nu laddar den ju lika mycket som en t5 ungefär och presterar inte på lågtryck längre? Plus att min motor är på 2.5 och hans 2.3

Din har mindre turbo än T5 och ger mer varmluft än den och klarar inte av att ge tillräckligt med tryck hela tiden, därför mattas din effekt av väldigt tidigt. du har kanske hästarna men inte samma effektkurva, T5 har högre effekt på högre varv än 2,5T.

Volvo - For Life

249 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Okej tror du inte det kan vara något läckage eller nått då:O Vad kan jag göra för enkel åtgärd för att billigt få den lite vassare? smile

2 763 Inlägg
11 november 2011
robbaxxxx skrev:
Okej tror du inte det kan vara något läckage eller nått då:O Vad kan jag göra för enkel åtgärd för att billigt få den lite vassare? smile

Njae, det gör jag faktiskt inte, du tappar ju ganska mycket på att du kör AWD också, det blir mer att sätta fart på. Detta vet jag då jag själv kör V70XC AWD! Jag tycker inte det låter märkligt att din inte hänger på en T5. Bygg om till FWD om du vill att den ska gå bättre eller konvertera till T5 och trimma så blir det lite mer sug i bilen, men ska du trimma mer så förstärk din AWD!

Volvo - For Life

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
11 november 2011
En T5a med 3" korrekt trimmad ligger runt 300 hk. T5orna har större turbo och där igenom mer hk.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Sök