Överklockning av datorer och andra elektronik prylar

TouchOfRed Meldem
25 december 2011 · 4 137 Inlägg

LeafBox skrev:

TouchOfRed skrev:

LeafBox skrev:

Det är ju relativt.
Ordentligt = Under 30c? Under 40c?

AMD Har väll throttle på 65c om jag inte missminner mej (Och Intel ännu högre)
Så länge den hålls under den gränsen i load så är ju allt grönt igentligen.

Hmm ok.
Jag tycker ändå att man ska lägga lite mer på en processor, då kan kan klocka ännu mer. smile

Ja självklart.

Jag kör en numera gammal hederlig Phenom2 940BE i 3,8Ghz (org 3,0)
Och just nu ligger den på ~32c med alla fläktarna på lägsta.

I full load kan jag nästan hålla samma temp om jag vrider fläktarna på max cool

Heheh wink
Jag har en i5 2500k nu. Ligger på 35-40 grader utan att ha några program i gång (är inte så bra på datorer, vet inte vad förkortningen på det är haha), o sen ligger den på 70 i full load.
Så funderar på att köpa en eftermarknadskylare om ett tag smile
Har beställt 10 cooler master fläktar som jag tänkte sätta in, iaf minst 2 st till. Och det kan nog få ner graderna lite hoppas jag. Sen om jag får ut pengar för min bil så ska jag nog köpa en Corsair h80 eller h60 eller liknande smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
NMI
25 december 2011 · 1 045 Inlägg

har en i7 930.. 3.05ghz org kör den 4,2ghz nu. inga problem,, idle temp mellan 38 - 45 grader,,
corsair H70 vattenkylning, bytt till värre fläktar på kylflänsen,

sen dubbla gigabyte 460oc kort,,   omgjord bios så man iten har nå ström cap,, blandannat,,
org core715mhz, minne 900mhz
nu en mild klockning 852 / 1084

kört dom tidigare 920 / 1120

idle temp 30grader
när jag spelar ca 60 grader.

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
beta
25 december 2011 · 804 Inlägg

TouchOfRed skrev:

beta skrev:
Jag brukar köpa mellanklass-processorer och dra upp dom "ett snäpp", t.ex. 2,66ghz (8*333mhz) till 3,2ghz (8*400mhz). På så viss får man en modell snabbare för ett lägre pris utan att äventyra stabiliteten något nämnvärt. Gjort likadant sedan "amd xp 1600+" och det har funkat klockrent varje gång.

Sen drar den ju mer ström? Plus att du måste köpa en eftermarknadskylare till den? För original lär ju inte kyla ordentligt. Och en sån kostar ju lite.

Mer ström än vad? Den drar mer ström än den gjorde original (2,66ghz), men den drar inte mer ström än vad då t.ex. en 3,2ghz hade gjort då den har samma frekvens och spänning. Det är samma box-kylare på båda modellerna så nej man behöver inte en eftermarknadskylare för det. Sen har jag förvisso en eftermarknadskylare ändå men det är bara för att jag ville se om den klarade över 4ghz, vilket den gör men det är ointressant då den körs i 3,2 dygnet runt.

TouchOfRed Meldem
25 december 2011 · 4 137 Inlägg

beta skrev:

TouchOfRed skrev:

beta skrev:
Jag brukar köpa mellanklass-processorer och dra upp dom "ett snäpp", t.ex. 2,66ghz (8*333mhz) till 3,2ghz (8*400mhz). På så viss får man en modell snabbare för ett lägre pris utan att äventyra stabiliteten något nämnvärt. Gjort likadant sedan "amd xp 1600+" och det har funkat klockrent varje gång.

Sen drar den ju mer ström? Plus att du måste köpa en eftermarknadskylare till den? För original lär ju inte kyla ordentligt. Och en sån kostar ju lite.

Mer ström än vad? Den drar mer ström än den gjorde original (2,66ghz), men den drar inte mer ström än vad då t.ex. en 3,2ghz hade gjort då den har samma frekvens och spänning. Det är samma box-kylare på båda modellerna så nej man behöver inte en eftermarknadskylare för det. Sen har jag förvisso en eftermarknadskylare ändå men det är bara för att jag ville se om den klarade över 4ghz, vilket den gör men det är ointressant då den körs i 3,2 dygnet runt.

Strömförbrukning spelar egentligen inte så stor roll.
Om jag skulle överklocka min i5a skulle jag behöva eftermarknadskylare, vet inte hur det är med AMD's..
Vad kör du med för grafikkort? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
beta
25 december 2011 · 804 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Strömförbrukning spelar egentligen inte så stor roll.
Om jag skulle överklocka min i5a skulle jag behöva eftermarknadskylare, vet inte hur det är med AMD's..
Vad kör du med för grafikkort? smile

Beror ju på hur mycket du vill dra upp den... Vet inte heller hur det är med amd´s nu för tiden.
Jag kör med 2st geforce gtx460 1,5gb. Räcker för att köra det enda spelet jag spelar i 1920*1200 maxat.
Funderar dock på att skaffa moderkort med z68 så de bägge grafikkorten stängs av helt när man inte spelar.

TouchOfRed Meldem
25 december 2011 · 4 137 Inlägg

beta skrev:

TouchOfRed skrev:
Strömförbrukning spelar egentligen inte så stor roll.
Om jag skulle överklocka min i5a skulle jag behöva eftermarknadskylare, vet inte hur det är med AMD's..
Vad kör du med för grafikkort? smile

Beror ju på hur mycket du vill dra upp den... Vet inte heller hur det är med amd´s nu för tiden.
Jag kör med 2st geforce gtx460 1,5gb. Räcker för att köra det enda spelet jag spelar i 1920*1200 maxat.
Funderar dock på att skaffa moderkort med z68 så de bägge grafikkorten stängs av helt när man inte spelar.

Låter härligt. Är det BF3 som gäller då? wink
Jag kör med 560 Ti TOP 900mhz. smile
min budget tillät inte något dyrare.
Men kanske uppgraderar lite gran, om jag får ut pengar från bilen som sagt. big_smile
Låter din H70 nåt? eller är den knäpptyst?
Moderkortet kör jag ett P8P67 Pro.

Senast redigerat av TouchOfRed (25 december 2011)

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
beta
25 december 2011 · 804 Inlägg

TouchOfRed skrev:

beta skrev:

TouchOfRed skrev:
Strömförbrukning spelar egentligen inte så stor roll.
Om jag skulle överklocka min i5a skulle jag behöva eftermarknadskylare, vet inte hur det är med AMD's..
Vad kör du med för grafikkort? smile

Beror ju på hur mycket du vill dra upp den... Vet inte heller hur det är med amd´s nu för tiden.
Jag kör med 2st geforce gtx460 1,5gb. Räcker för att köra det enda spelet jag spelar i 1920*1200 maxat.
Funderar dock på att skaffa moderkort med z68 så de bägge grafikkorten stängs av helt när man inte spelar.

Låter härligt. Är det BF3 som gäller då? wink
Jag kör med 560 Ti TOP 900mhz. smile
min budget tillät inte något dyrare.
Men kanske uppgraderar lite gran, om jag får ut pengar från bilen som sagt. big_smile
Låter din H70 nåt? eller är den knäpptyst?
Moderkortet kör jag ett P8P67 Pro.

Nej, kör Might and Magic Heroes 6.
Du kan alltid skaffa ett grafikkort till senare om det behövs. wink
H70 har jag inte, du blandar ihop mig med någon annan. Jag kör sån torn-kylare med 2st 120mm fläktar. Både tyst och svalt. Sambons macbook låter mer. smile

TouchOfRed Meldem
25 december 2011 · 4 137 Inlägg

beta skrev:

TouchOfRed skrev:

beta skrev:

Beror ju på hur mycket du vill dra upp den... Vet inte heller hur det är med amd´s nu för tiden.
Jag kör med 2st geforce gtx460 1,5gb. Räcker för att köra det enda spelet jag spelar i 1920*1200 maxat.
Funderar dock på att skaffa moderkort med z68 så de bägge grafikkorten stängs av helt när man inte spelar.

Låter härligt. Är det BF3 som gäller då? wink
Jag kör med 560 Ti TOP 900mhz. smile
min budget tillät inte något dyrare.
Men kanske uppgraderar lite gran, om jag får ut pengar från bilen som sagt. big_smile
Låter din H70 nåt? eller är den knäpptyst?
Moderkortet kör jag ett P8P67 Pro.

Nej, kör Might and Magic Heroes 6.
Du kan alltid skaffa ett grafikkort till senare om det behövs. wink
H70 har jag inte, du blandar ihop mig med någon annan. Jag kör sån torn-kylare med 2st 120mm fläktar. Både tyst och svalt. Sambons macbook låter mer. smile

Jaha, vet inte vad det är för spel :o
Haha xD det var NMI som hade h70 tongue
Nice ! Vad är det för tornkylare, Noctua? eller cooler master? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
beta
25 december 2011 · 804 Inlägg

TouchOfRed skrev:

beta skrev:

TouchOfRed skrev:

Låter härligt. Är det BF3 som gäller då? wink
Jag kör med 560 Ti TOP 900mhz. smile
min budget tillät inte något dyrare.
Men kanske uppgraderar lite gran, om jag får ut pengar från bilen som sagt. big_smile
Låter din H70 nåt? eller är den knäpptyst?
Moderkortet kör jag ett P8P67 Pro.

Nej, kör Might and Magic Heroes 6.
Du kan alltid skaffa ett grafikkort till senare om det behövs. wink
H70 har jag inte, du blandar ihop mig med någon annan. Jag kör sån torn-kylare med 2st 120mm fläktar. Både tyst och svalt. Sambons macbook låter mer. smile

Jaha, vet inte vad det är för spel :o
Haha xD det var NMI som hade h70 tongue
Nice ! Vad är det för tornkylare, Noctua? eller cooler master? smile

Thermalright ultra 120, fast de flesta liknande presterar rätt likvärdigt, någon grad hit eller dit.

TouchOfRed Meldem
25 december 2011 · 4 137 Inlägg

beta skrev:

TouchOfRed skrev:

beta skrev:

Nej, kör Might and Magic Heroes 6.
Du kan alltid skaffa ett grafikkort till senare om det behövs. wink
H70 har jag inte, du blandar ihop mig med någon annan. Jag kör sån torn-kylare med 2st 120mm fläktar. Både tyst och svalt. Sambons macbook låter mer. smile

Jaha, vet inte vad det är för spel :o
Haha xD det var NMI som hade h70 tongue
Nice ! Vad är det för tornkylare, Noctua? eller cooler master? smile

Thermalright ultra 120, fast de flesta liknande presterar rätt likvärdigt, någon grad hit eller dit.

Okej okej smile
Jag ska nog köpa en ny CPU kylare, men vet inte riktigt vad jag ska ha. Funderar på en Corsair Hydro h60.
Skulle haft sån från början, men eftersom jag inte ska överklocka så behövs det ju inte.
Men börjat fundera på o överklocka lite smått. smile
Har du tips på nån bra?
Kan du mycket om fläktar?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
25 december 2011 · 2 997 Inlägg

Höll på med överklockning innan med kompressorkylning och fan vet allt.
Nu har jag vuxit och insett att det inte är idé. Lagom klockning utan större insatser får duga. Bra luftat chassi, bättre kylare på cpu och grafikkort har man kostat på sig. Ett par justeringar i bios och ett par reglage för grafikkortet räcker långt för mig.

Blir inte lika våt i grenen längre av att lägga ner massor av timmar på att få ut den allra allra sista prestandan ur grejorna.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Pontus1991
25 december 2011 · 423 Inlägg

Kör på AMD Athlon II x4 640 på 3Ghz men clockad till 3,4ghz, idle temperatur ligger på ca 16C och ca 40 i full load.
2x GTX460 i SLI clockade från 700 till 845 core clock och från 1840 till 2050 memory clock, de når ungefär 65c i full load och 30 i idle.
har ett Cooler Master HAF X Big så kylningen är inte att klaga på, original cpu kylare.

Senast redigerat av Pontus1991 (25 december 2011)

NMI
26 december 2011 · 1 045 Inlägg

corsair h70 med org fläktar låter inte nå, har datorn brevid mig och den är tyst,, nu har jag ställt upp fläktarna för har testat leka lite så nu surrar dom lite,
Scythe Gentle Typhoon120mm fläkt, 1850rpm  stoppade 2 sånna på den nu,,

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
EVO-Klemme
26 december 2011 · 100 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Kör på AMD Athlon II x4 640 på 3Ghz men clockad till 3,4ghz, idle temperatur ligger på ca 16C och ca 40 i full load.
2x GTX460 i SLI clockade från 700 till 845 core clock och från 1840 till 2050 memory clock, de når ungefär 65c i full load och 30 i idle.
har ett Cooler Master HAF X Big så kylningen är inte att klaga på, original cpu kylare.

Hur är det möjligt att din cpu ligger på ca 16C i idle? Hur kallt har du inomhus igentligen?

LeafBox Lat Perfektionist
26 december 2011 · 6 359 Inlägg

EVO-Klemme skrev:

Pontus1991 skrev:
Kör på AMD Athlon II x4 640 på 3Ghz men clockad till 3,4ghz, idle temperatur ligger på ca 16C och ca 40 i full load.
2x GTX460 i SLI clockade från 700 till 845 core clock och från 1840 till 2050 memory clock, de når ungefär 65c i full load och 30 i idle.
har ett Cooler Master HAF X Big så kylningen är inte att klaga på, original cpu kylare.

Hur är det möjligt att din cpu ligger på ca 16C i idle? Hur kallt har du inomhus igentligen?

AMD Cool'N'Quiet hjälper nog en hel den skulle jag tro.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
beta
26 december 2011 · 804 Inlägg

LeafBox skrev:

EVO-Klemme skrev:

Pontus1991 skrev:
Kör på AMD Athlon II x4 640 på 3Ghz men clockad till 3,4ghz, idle temperatur ligger på ca 16C och ca 40 i full load.
2x GTX460 i SLI clockade från 700 till 845 core clock och från 1840 till 2050 memory clock, de når ungefär 65c i full load och 30 i idle.
har ett Cooler Master HAF X Big så kylningen är inte att klaga på, original cpu kylare.

Hur är det möjligt att din cpu ligger på ca 16C i idle? Hur kallt har du inomhus igentligen?

AMD Cool'N'Quiet hjälper nog en hel den skulle jag tro.

Är ändå omöjligt att ha cpu-temp under rumstemp så länge man inte kör med peltier eller kompressor. Har han 16c på processorn bör han ha mellan 5-10c i rummet. Speciellt med tanke på att det är box-kylare. Stackarn.

TouchOfRed Meldem
26 december 2011 · 4 137 Inlägg

NMI skrev:
corsair h70 med org fläktar låter inte nå, har datorn brevid mig och den är tyst,, nu har jag ställt upp fläktarna för har testat leka lite så nu surrar dom lite,
Scythe Gentle Typhoon120mm fläkt, 1850rpm  stoppade 2 sånna på den nu,,

Låter bra. Skulle vara härligt att ha en H60 eller H80 eller liknande.. Så 2 st Cooler Master Silent 120mm fläktar på den med tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
26 december 2011 · 4 137 Inlägg

beta skrev:

LeafBox skrev:

EVO-Klemme skrev:

Hur är det möjligt att din cpu ligger på ca 16C i idle? Hur kallt har du inomhus igentligen?

AMD Cool'N'Quiet hjälper nog en hel den skulle jag tro.

Är ändå omöjligt att ha cpu-temp under rumstemp så länge man inte kör med peltier eller kompressor. Har han 16c på processorn bör han ha mellan 5-10c i rummet. Speciellt med tanke på att det är box-kylare. Stackarn.

Eller så har han ett lyckoprogram som visar tempen.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Noxxer
26 december 2011 · 1 482 Inlägg

Jag har en Core 2 Duo E8500 3.16ghz som rullat i ca 4.6ghz i över 2 år utan problem. Maxade den på ca 5ghz på luft kylning fast extremt ostabilt.

Minnerna körs i 1400mhz från org ca 1000 och har egen kylning. Också fungerat i över 2 år.
Grafikkortet vet jag inte vad jag har för klock på men det är inte standard och fungerat i 2 år.

Temps är ungefär:
Cpu: Idle 33, Load 60
Grafikkort: Idle ca 40, Maxload ca 118c
Moderkortet blir också ganska stekhett men jag bryr mig inte. Fungerat i över 2 år utan en enda BSOD.

Telefonen ( Samsung Galaxy S ) Rullar i 1.3ghz vid spel osv, verkar fungera bra men den blir skapligt varm då kan man säga tongue

Har man inte råd kan man inte köpa en Intel X cpu.. men att påstå att det inte är försvarbart att köpa en sån är rent bullshit.
Självklart går det att klocka upp vissa I7or till samma frekvens men faktum är att L3 cachen fortfarande är större på X modellen och att X cpuerna faktiskt också går att klocka, och nå fruktansvärt dessutom.

Behöver nu själv upgradera datorn och som vanligt kommer man på det i den sämst tänkbara tiden.
Amd 7970 vs Nvidia Gtx780... Ivy bridge runt hörnet...
En sak är dock säker, den här gången blir det all in. Bästa av allt och extra mycket av varje. smile

BLT Service
Theracords Music Label
Pontus1991
27 december 2011 · 423 Inlägg

beta skrev:

LeafBox skrev:

EVO-Klemme skrev:
Hur är det möjligt att din cpu ligger på ca 16C i idle? Hur kallt har du inomhus igentligen?

AMD Cool'N'Quiet hjälper nog en hel den skulle jag tro.

Är ändå omöjligt att ha cpu-temp under rumstemp så länge man inte kör med peltier eller kompressor. Har han 16c på processorn bör han ha mellan 5-10c i rummet. Speciellt med tanke på att det är box-kylare. Stackarn.

Har ca 20-23 grader på rummet.

http://i43.tinypic.com/1ghx0y.png

Senast redigerat av Pontus1991 (27 december 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang