Geggig olja på en golf 2006

mrgolf85
12 november 2011 · 9 Inlägg

hjälp
sad

mrgolf85
12 november 2011 · 9 Inlägg

oljan är rinnig i oljestickan och geggig under oljelocket

Denzig
12 november 2011 · 248 Inlägg

den är nämligen inte vit/grå färgad också?

mrgolf85
12 november 2011 · 9 Inlägg

nere i stickan ser den fin ut förutom då att den är rinnig men på oljelocket är den "geggig" och gulfärgad.

/T

Toresbo
12 november 2011 · 261 Inlägg

kör du mycket kortkörningar?

Denzig
12 november 2011 · 248 Inlägg

det du kan ha fått, kan vara sludge, detta händer då om man kör ofta korta sträckor. för att bli av med detta så måste oljan värmas upp över 85grader under en längre period för att bli av med geggan.

Senast redigerat av Denzig (12 november 2011)

mrgolf85
12 november 2011 · 9 Inlägg

minsta körsträckan är 11km*2 på vardagar och en gång i veckan 110km*2

Denzig
12 november 2011 · 248 Inlägg

vevhusventilationen kanske är kass?

mrgolf85
12 november 2011 · 9 Inlägg

jag hade bilen på en verkstad i hörby där han kollade på den samt blåste med tryckluft ner i oljestickan och på insugningensslangen. Han sa att det var som det ska och att det förmodligen kommer att försvinna med tiden. Tycker dock att problemet växer istället då de geggigt och blött på oljelocket.

/T

Toresbo
12 november 2011 · 261 Inlägg

är förmodligen den där milen du åker varje dag, antar att den får stå under dagen och kallna för att sedan köras en mil hem igen.

mrgolf85
12 november 2011 · 9 Inlägg

ok. Tänkte göra ett oljebyte+filter samt hälla ner en motortvätt innan tömning av oljan. Hoppas på att det kommer att försvinna då men kommer detta att uppstå igen och är detta på något sätt farligt?


Mvh T

anton_mjor
12 november 2011 · 133 Inlägg

Du måste köra långt och hetta upp oljan ordentligt för att det ska försvinna. Det är inte en engångsfix, utan om du fortsätter köra smått kommer det bli så igen. Ett oljebyte kommer inte förändra någonting.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
tonimakaroni
12 november 2011 · 747 Inlägg

Som tidigare säger så handlar det om att oljan inte hinner komma upp i driftstemperatur på ca 90-100 grader, antingen får du köra någon omväg eller helt enkelt acceptera detta.

/ Toni Larsson
mrgolf85
13 november 2011 · 9 Inlägg

absolut,ska köra lite omvägar framöver smile men angående rinnig olja då? vad kan detta bero på?
Tack för alla tips btw!

/T

henke_99 Offroad Racing
13 november 2011 · 3 122 Inlägg

En mils körning ska räcka för att värma upp oljan tillräckligt på en så pass liten motor. Beror ju iofs på vd det är för typ av körning. En mil i stan räcker förmodligen inte. Och så länge det enbart är geggigt på oljelocket o ingen annanstans så spelar det inte nån som helst roll. För jag antar att det inte ser likadant ut nere i toppen om du tittar ner där...

Sen vad du menar med rinnig olja vet jag inte. Oljan o motorn ska ju rinna. Och vad jag har förstått så är det ganska tunn olja i moderna motorer, den blir ju även ändå tunnare när den är varm. Stinker det bensin om den?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
mrgolf85
13 november 2011 · 9 Inlägg

det är landsvägskörning och hastigheten är alltid mellan 70-100km/h..så ingen stadskörning alltså...
När jag köpte bilen va de bara geggigt på oljelocket men nu är den även blöt...
Tyckte inte de luktade bensin kände även med fingrarna men kunde inte tyda något sådant..om vatten skulle komma ner dit så skulle de väl ändra färg? ok,så det kan vara för tunn olja? tror dom körde castrol LL 5w-30 edge? För den är så pass tunn att jag inte kan tyda hur mycket olja som finns i motorn

henke_99 Offroad Racing
13 november 2011 · 3 122 Inlägg

Ja vatten i oljan skulle synas, plus att vatten skulle försvinna ur kylsystemet. Det kan även ha lite med väderleken att göra, det är ju mycket fuktigt ute och temperaturer där det växlar både över o under 0-graderssträcket ger mycket kondens i slutna utrymmen.

Tror inte oljan är för tunn, är den nybytt så har den ju väldigt lite "färg" och det kan vara väldigt svårt att se den. Har lite samma svårighet att läsa av nivån på en skogsmaskin jag kör när man bytt olja, och i den är det 15-40.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
mrgolf85
13 november 2011 · 9 Inlägg

jo det är klart, nu är det runt nollan så det säkert med att göra..jo oljan ska vara bytt nyligen(3veckor sedan).
Så du tror inte ett extra oljebyte samt filter är nödvändigt just nu?
Tack för dom goda tipsen!

MVH Theo

Toresbo
13 november 2011 · 261 Inlägg

oljan kan upplevas rinnig då det är 0-30W i den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang