För hög vattentemp vid hård körning på trimmad 16V Volvo turbo

busk74016v
13 november 2011 · 85 Inlägg

Hej har en kompis som har en 500hk volvo 16v turbo som blir för varm i motorn när han frestar den lite. Tempen i kylaren är inte över 100 grader när man frestar den duktigt. De är i motorn tempen på vattnet blir för högt där ligger det på ca 120grader det sitter en 87graders termostat i nu. Skulle de kunna bli mkt skillnad att byta termostat till en som har öppningstid vid 70 grader eller är det större kylare som gäller även att inte vattnet där är så varmt ? Mvh Jens

wistfors Performance meck
13 november 2011 · 342 Inlägg

lägre temp i kylaren borde ju göra att tempen i motorn sjunker.
940 turbo vet jag att lilla kylaren inte räcker till( för mig mackan har en sådan i?) fredde slapp all värmeproblem när han monterade stora kylet.

Mvh

busk74016v
13 november 2011 · 85 Inlägg

Kan ju va en kylare som är felet men tkr de är konstigt att de är låg temp i kylarn men kanske ska vara ännu lägre där då ?han har ju lilla kylarn nu smile

J_W
14 november 2011 · 74 Inlägg

Bättre och större kylare som ger mer vätske volym skulle jag säga. Sen är det klokt att kanske
titta på ett kylar lock som ger högre tryck?

I vissa fall kanske det måste till mera snurr i vattenpumpen med,
kanske en annan utväxling eller om det finns någon högvolyms pump?

Det finns ju även elektriska högvolymspumpar, med ställbar fart.

En snikvariant kan fungera genom att hälla Redline watervetter i kylar
vattnet. Visst rallyfolk leker med det...

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
busk74016v
14 november 2011 · 85 Inlägg

Okej aa kikade lite på redline medlet skulle va nåt att prova med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang