Volvo 740 -86 Går inte runt vid start

GuggeKarlberg
14 november 2011 · 508 Inlägg

Tjena! Jag har ett problem med min Volvo 740 -86. Jag körde med bilen för ca 3 dagar sedan. Sen dess har den stått ute tills nu igår när jag skulle köra den. När jag vred på nyckeln funkade tändningen och alla lampor, men så fort jag skulle starta hände det inte nåt alls. Jag provade vrida tillbaka nyckeln och försöka igen, men nä då funkade inte tändningen heller. Och jag såg att om jag slog på lysena så slocknade dörrbelysningen. Batteriet är fullladdat och är inte trasig! Och sen när jag försökte efter nån timme igen, så funkade stereon och 12'' basen utan problem. Men om jag slog på nån lampa eller försökte starta bilen så dog allt. Så alltså, stereon funkar som den ska OM alla lampor är av. Men tändningen funkar bara vid 1 startförsök och motorn går inte runt alls, sen när man fått igång tändningen en gång å ska prova starta igen så vill inte tändningen gå igång mer och man hör bara ett klick.

Säkringarna är också hela. Och batteriet har batteri och är hel.
Det är som att batteriet inte orkar driva allt. Men eftersom stereon funkar tills man slår på lysena, och tändningen funkar tills man försöker starta så vet jag inte vad de kan va hmm Tack i förhand!

Senast redigerat av gugge1234 (14 november 2011)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
NORRLANDSGOLD
14 november 2011 · 135 Inlägg

Kolla först att du har rätt batteri som ska vara till bilen, Sen kollar du polerna på batteriet om dom är full med skit eller ärja..
Rengör polerna och batteribyglarna skruva åt ordentligt på skruvarna , och prova igen.
Om detta problem uppstår igen efter att du har provat allt detta så vet du iaf att det inte är batteriet.

GuggeKarlberg
14 november 2011 · 508 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:
Kolla först att du har rätt batteri som ska vara till bilen, Sen kollar du polerna på batteriet om dom är full med skit eller ärja..
Rengör polerna och batteribyglarna skruva åt ordentligt på skruvarna , och prova igen.
Om detta problem uppstår igen efter att du har provat allt detta så vet du iaf att det inte är batteriet.

Batteriet är rätt, eftersom det är köpt från butik, och de kollade så det blev rätt. Jag har rengjort polerna, och skruvat åt ordentligt, men samma fel uppstår. Och eftersom stereon funkar , TILLS man slår på lysena eller taklampan. Och eftersom tändningen funkar till första startförsöket, sen efter det funkar ingen lampa eller tändningen på nån timme. hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2011 · 13 810 Inlägg

dålig kontakt utan snack!

bara börja att göra rent alla jordningar mellan batteriet kaross  motor och även vid framljusen där det sitter jordningar som ofta packar ihop

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
GuggeKarlberg
15 november 2011 · 508 Inlägg

Okej, jag får väl ta och kolla vars alla sitter, har ingen aning om vars alla jordningar sitter på min. Men får väl kolla igenom alla.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Drönirettab
15 november 2011 · 21 761 Inlägg

Det borde finnas två jordkablar från batteriet iaf, ena går till karossen och andra till motorblocket. Kolla dem noggrant och kika extra på själva batteripolskorna, speciellt de gjutna polskorna kan vara full med ärg/rost inuti där kabeln sitter klämd och sånt syns inte alltid på utsidan. Ser det dåligt ut inuti dem så byter du ut mot nya kablar+polskor. smile

Glöm inte att även kolla upp pluspolens polsko.

Nico-the-kid
15 november 2011 · 509 Inlägg

Hur vet du att batteriet är full-laddat?
Vilospänning vid polerna?
Spänning vid start försök resp när du slår på halvljuset vid polerna?
Låter som batteriet är urladdat pga att bilen inte laddar som den ska.

lakhea Leg. Bilplågare.
15 november 2011 · 218 Inlägg

Jordning imellan kaross och motor?
Sätt en startkabel imellan och testa.
Batteri? 100% på att det är laddat?
+ Kabeln på startmotor? Grova röda?

GuggeKarlberg
16 november 2011 · 508 Inlägg

Batteriet är i bra skick, och är hel. Vi har även provat med startkablar, men ingenting händer. Samma fel är ännu. Men jag ska kolla alla jordkablar från batteriet, och prova. Eftersom det är så konstiga fel. Tändningen funkar tills första startförsöket, stereon funkar tills man slår på lysen osv. Och efter första startförsöket hörs bara ett klick vid tändningsstart. Och startmotorn är hel, och batteriet hel till 100%.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
frasse4
16 november 2011 · 736 Inlägg

Mät spänningen (volt) på polerna på batteriet med en multimeter samtidigt som någon försöker starta bilen;

1. Strömmen dör, men spänningen på batteriet är oförändrat = jordfel någonstans mellan batteri - motor - kaross. Alternativt plusmatning till solenoiden på startmotorn är kass.

2. Spänningen sjunker ner till typ 7-8 volt sålänge nyckeln är i läge III = batteri är trasigt/tomt = prova med annat batteri.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
GuggeKarlberg
16 november 2011 · 508 Inlägg

Tack allihopa ! Fick den att funka, jorden från batteriet till karossen var dålig, så har rengjort, och nu funkar allt som det ska. smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
lakhea Leg. Bilplågare.
16 november 2011 · 218 Inlägg

Great.
Får du fira med att gnida av lite gummi på byn. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang