Motorlampa lyser, Berlingo 1,6 -01

mach1-70
14 november 2011 · 75 Inlägg

Skulle vilja ha tips på vad som kan vara fel på min Citroen Berlingo 1,6 -01.Motorlampan tändes plötsligt under normal körning,och efter 1 minut svarade inte motorn på gas utan tomgången låg på c:a 1800.Efter omstart går den ett par minuter,för att sen strula igen.Jag har haft bort batterikablar och provat igen !!
Ska försöka komma till verkstad under veckan för att kolla, men är nyfiken vad det kan vara !

Jag svetsade rost på den i helgen , men hade av minuskabeln till batteriet när jag svetsade.Bilen har strulat
med andra grejer under dom år jag haft den: tändspolar, startmotor,blinkade airbaglampa.

Tacksam för tips !!

eejah
10 januari 2012 · 82 Inlägg

Har du kollat LMM om den är hel?

BMW 330D (2006)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
mach1-70
28 januari 2012 · 75 Inlägg

Tack för svar ! Har nu kollat med en "allbilverkstad"som läst av felminnet.Verkar vara nåt med gasspjällskontakten.
Efter radering av felminne så funkade bilen bra utan att motorlampan tänds,men nu i veckan hände samma sak som tidigare.Motorlampan tändes och det gick inte att gasa.Svärfar som hade bilen, lossade minuskabeln ett tag,och nu har det funkat under veckan ! Undrar om det är ett vanligt fel på dessa bilar att gasspjället går sönder ?
Har sett att det säljs som eftermarknadsdel,men osäker om det måste bytas,eller om man kan fixa,tex med att öppna  för att rengöra kontakter m.m ! Känns surt att behöva betala 3500:- i onödan !

eejah
28 januari 2012 · 82 Inlägg

ta bort det och pröva gör rent de, det kan ha sotat igen

BMW 330D (2006)
Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang