3979
Sök

Audi A4 1,8t -01 startar inte, dör etc.

1 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Hej,
jag har en audi A4 1,8t -01, som krånglar som tusan och jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig med att diagnostisera vad problemet är.
Jag har haft bilen i cirka 2 år, min far köpte den med skuren motor och har således fått den fixad när den varit i hans ägo. Hela motorn är i princip "ny" såvitt jag förstår i och med detta.
Problemet jag har nu, som har varit från och till cirka 1 år men enormt mycket nu på senaste är att den inte startar, den bara "tuggar". Några gånger har den även startat, men dött direkt igen och sedan varit omöjlig att få igång. Dessa gånger har det funkat, efter mycket om och men att starta den med kablar.
Några gånger har den även dött när jag kör den,då blinkar alltid EPC- lampan, men brukar gå att få igång igen så länge den är i rullning.

Framför allt har det varit problem med den under vinterhalvåret, någon gång när temperaturen når 5 grader och neråt.
Jag har haft bilen inne på felsökning på 3 olika verkstäder den senaste månaden och ingen av dessa tycks hitta något egentligt fel på den, den har många felkoder, men tydligen inga som ska påverka starten på bilen. Dock sa den första att han tror att det är larmet som krånglar,  (extrainsatt DEFA-larm, tror att det har varit på bilen sedan den var ny, har kvar "låsbricka") medan de andra 2 inte alls tror att det är larmet påverkar. Den sista menar att felkoderna som kommer upp beror på att det är för lite spänning i batteriet och efter det laddade jag batteriet (som så många gånger för) och den fungerade fram tills idag, 4 dagar senare. Idag körde jag bara en kort sträcka, men tidigare i veckan har jag kört 14 mil i ett svep och 2 sträckor på 2,5 mil vardera, tycker att det borde vara tillräckligt för att batteriet ska ladda? Fick även reda på i samband med den sista verkstadskontrollen att bilen är chippad (heter det så?) och har ca 225  hk istället för de 150 som jag trodde, kan det spela in?

Jag har funderingar på om det kan vara så enkelt som att jag måste köpa nytt batteri till bilen, det jag har nu byttes dock förra hösten och är bara lite mer än ett år gammalt, men det kan ju vara ett måndagsexemplar?
( Tudor batteri TA640, 64Ah om det spelar in)
LMM har vissa spekulerat att det kan vara fel på, finns det någon logik i det?
Någon som har någon bra förklaring/teori om vad som kan vara fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Anna

Sök