Lite allmänna frågor om catchtank för soppasystemet

Bensinskallen P o r s c h e
18 november 2011 · 1 700 Inlägg

Halloj!

Ska troligen knåpa ihop en tank och soppasystem till 240:in då den blivit med turbo.

Har kikat på diverse projekt och sett att många har "catchtank" mellan soppapump och tank. Tänkte höra, vad gör den egentligen? Och är det nödvändigt att ha om man kör med en tank och huvudpump utan förpump?

Catchtank till vevhusventen är ju en sak, men det här är jag inte riktigt haj på roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
FLindgren
18 november 2011 · 5 089 Inlägg

den ser väll till att du aldrig kommer att kunna suga luft när det svänger och bensinen är i ena änden av tanken och pumpen i andra änden. Och hög och smal "catchtank" ser till att det alltid finns bensin att suga i sig.
det är vad jag har förstått det hela som iaf smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Janneutanb
18 november 2011 · 7 267 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Halloj!

Ska troligen knåpa ihop en tank och soppasystem till 240:in då den blivit med turbo.

Har kikat på diverse projekt och sett att många har "catchtank" mellan soppapump och tank. Tänkte höra, vad gör den egentligen? Och är det nödvändigt att ha om man kör med en tank och huvudpump utan förpump?

Catchtank till vevhusventen är ju en sak, men det här är jag inte riktigt haj på roll

Den är till för att pumpen inte ska kunna suga torrt när du kör som fan wink
En tank är ju ganska bred/lång och då när du gasar/svänger hårt så far ju soppan omkring.
En catchtank är mycket mindre och då designar man den så att det alltid finns soppa där pumpen/arna suger.

Bensinskallen P o r s c h e
18 november 2011 · 1 700 Inlägg

FLindgren skrev:
den ser väll till att du aldrig kommer att kunna suga luft när det svänger och bensinen är i ena änden av tanken och pumpen i andra änden. Och hög och smal "catchtank" ser till att det alltid finns bensin att suga i sig.
det är vad jag har förstått det hela som iaf smile

Aha det är så det ligger till typ wink Låter ju ganska smart. Enkel lösning om man inte vill fylla tanken med skum eller skvalpplåtar....

Ska man dra returen till catchtanken eller till huvudtanken då?

Den är till för att pumpen inte ska kunna suga torrt när du kör som fan 
En tank är ju ganska bred/lång och då när du gasar/svänger hårt så far ju soppan omkring.
En catchtank är mycket mindre och då designar man den så att det alltid finns soppa där pumpen/arna suger.

Ah precis. Men då behövs ingen förpump med andra ord eftersom catchtanken ska se till så såsen finns tillhands?

Senast redigerat av Bensinskallen (18 november 2011)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
FLindgren
18 november 2011 · 5 089 Inlägg

Bensinskallen skrev:

FLindgren skrev:
den ser väll till att du aldrig kommer att kunna suga luft när det svänger och bensinen är i ena änden av tanken och pumpen i andra änden. Och hög och smal "catchtank" ser till att det alltid finns bensin att suga i sig.
det är vad jag har förstått det hela som iaf smile

Aha det är så det ligger till typ wink Låter ju ganska smart. Enkel lösning om man inte vill fylla tanken med skum eller skvalpplåtar....

Ska man dra returen till catchtanken eller till huvudtanken då?

Huvudtank. du har även en retur ifrån catchtanken till huvudtanken så catchen alltid är full smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Janneutanb
18 november 2011 · 7 267 Inlägg

Bensinskallen skrev:

FLindgren skrev:
den ser väll till att du aldrig kommer att kunna suga luft när det svänger och bensinen är i ena änden av tanken och pumpen i andra änden. Och hög och smal "catchtank" ser till att det alltid finns bensin att suga i sig.
det är vad jag har förstått det hela som iaf smile

Aha det är så det ligger till typ wink Låter ju ganska smart. Enkel lösning om man inte vill fylla tanken med skum eller skvalpplåtar....

Ska man dra returen till catchtanken eller till huvudtanken då?

Du drar returen till catchtanken och från catchtanken har du en till retur som leder till den vanliga.
Iaf på dom systemen jag har sett är det draget så.
Det är väl så att den alltid är full och sen när den blir överfull så går det vidare till den vanliga.

Hittade en liten bild http://www.cardwells.co.nz/images/Brands/Peterson/Fuel%20can.jpg

Senast redigerat av Brains (18 november 2011)

Bensinskallen P o r s c h e
18 november 2011 · 1 700 Inlägg

Brains skrev:

Bensinskallen skrev:

FLindgren skrev:
den ser väll till att du aldrig kommer att kunna suga luft när det svänger och bensinen är i ena änden av tanken och pumpen i andra änden. Och hög och smal "catchtank" ser till att det alltid finns bensin att suga i sig.
det är vad jag har förstått det hela som iaf smile

Aha det är så det ligger till typ wink Låter ju ganska smart. Enkel lösning om man inte vill fylla tanken med skum eller skvalpplåtar....

Ska man dra returen till catchtanken eller till huvudtanken då?

Du drar returen till catchtanken och från catchtanken har du en till retur som leder till den vanliga.
Iaf på dom systemen jag har sett är det draget så.
Det är väl så att den alltid är full och sen när den blir överfull så går det vidare till den vanliga.

Hmm okej. Men det är väl inte nödvändigt att ha en "retur" mellan catch och huvudtank om de bara är sammanlänkade med en slang eller så? Soppan vandrar väl tillbaka av sig själv då iom att man inte har någon pump som trycker på där

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
myran Foto/Bilnörd
18 november 2011 · 1 541 Inlägg

Retur från motorn går till catchtanken nära toppen.

Retur från catchtank till huvedtank sätter man högst upp i catchtanken. så när det blir fullt så rinner det med självfall/övertrycket tillbaka till huvedtanken.


Matningen blir även desamma ungefär.
Från huvudtank -> till toppen eller botten på catchtanken (botten kan vara bra för slippa bubblor/skum i catchtanken)

Sen från botten av catchtanken till motorn.


På så sätt har du ju alltid soppa i botten av catchtanken.

Du slipper att soppa skvalpar och riskerar inte spikningar för det går luft i soppasystemet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
turboforssen Telge Drifting Team
18 november 2011 · 5 398 Inlägg

klart du måste ha en förpump annars blir det ju jobbigt för huvudpumpen att suga soppan genom både tanken och catchtanken

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Bensinskallen P o r s c h e
19 november 2011 · 1 700 Inlägg

turboforssen skrev:
klart du måste ha en förpump annars blir det ju jobbigt för huvudpumpen att suga soppan genom både tanken och catchtanken

Hmm ok.

Nödvändigt även om man har soppapumpen under tanken? (Fast då är det kanske inte nödvändigt med catchtank på samma vis kanske...)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Bensinskallen P o r s c h e
19 november 2011 · 1 700 Inlägg

Tänkte passa på att slänga in en bonusfråga:

Huvudpump, vilken ska man köra med? Går man in på "skruvat.se" är det samma huvudpump till ALLA 240, mek-sprut som elektroniskt, turbo som icketurbo... AV vad jag alltid fått höra så är det en annan pump med högre kapacitet till mekaniska sprutet, eller är det kanske bullsh..

? Har en pump från en F ligger om det inte spelar någon roll i så fall....

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
21 november 2011 · 5 398 Inlägg

Bensinskallen skrev:

turboforssen skrev:
klart du måste ha en förpump annars blir det ju jobbigt för huvudpumpen att suga soppan genom både tanken och catchtanken

Hmm ok.

Nödvändigt även om man har soppapumpen under tanken? (Fast då är det kanske inte nödvändigt med catchtank på samma vis kanske...)

det kan ju fortfarande skvalpa i tanken ,fast du har en kraftigare pump därsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
21 november 2011 · 5 398 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Tänkte passa på att slänga in en bonusfråga:

Huvudpump, vilken ska man köra med? Går man in på "skruvat.se" är det samma huvudpump till ALLA 240, mek-sprut som elektroniskt, turbo som icketurbo... AV vad jag alltid fått höra så är det en annan pump med högre kapacitet till mekaniska sprutet, eller är det kanske bullsh..

? Har en pump från en F ligger om det inte spelar någon roll i så fall....

det är olika pumpar till k-jet och elektronisk insprutning.
vad har du för motor???
eftersom du har turbo så behöver du en bättre pump än en från en f motor.
men eftersom du inte har skrivit vilken motor du har så är det svårt att säga vilken pump du behöver

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Bensinskallen P o r s c h e
21 november 2011 · 1 700 Inlägg

turboforssen skrev:

Bensinskallen skrev:
Tänkte passa på att slänga in en bonusfråga:

Huvudpump, vilken ska man köra med? Går man in på "skruvat.se" är det samma huvudpump till ALLA 240, mek-sprut som elektroniskt, turbo som icketurbo... AV vad jag alltid fått höra så är det en annan pump med högre kapacitet till mekaniska sprutet, eller är det kanske bullsh..

? Har en pump från en F ligger om det inte spelar någon roll i så fall....

det är olika pumpar till k-jet och elektronisk insprutning.
vad har du för motor???
eftersom du har turbo så behöver du en bättre pump än en från en f motor.
men eftersom du inte har skrivit vilken motor du har så är det svårt att säga vilken pump du behöver

B21ET wink

Hmm ok. Konstigt att det inte finns några pumpar på skruvat då, men samtidigt, den skitsidan är ju inget att lita på, man får ju fan upp fel delar konstant......

Och angående skvalpet, man får väl konstruera en liten catchtank under tank och över pump kanske. Men blir det ingen förpump och catchtank blir det ordentliga skvalpplåtar i alla fall så de ska nog lösa sig

Senast redigerat av Bensinskallen (21 november 2011)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
21 november 2011 · 5 398 Inlägg

Bensinskallen skrev:

turboforssen skrev:

Bensinskallen skrev:
Tänkte passa på att slänga in en bonusfråga:

Huvudpump, vilken ska man köra med? Går man in på "skruvat.se" är det samma huvudpump till ALLA 240, mek-sprut som elektroniskt, turbo som icketurbo... AV vad jag alltid fått höra så är det en annan pump med högre kapacitet till mekaniska sprutet, eller är det kanske bullsh..

? Har en pump från en F ligger om det inte spelar någon roll i så fall....

det är olika pumpar till k-jet och elektronisk insprutning.
vad har du för motor???
eftersom du har turbo så behöver du en bättre pump än en från en f motor.
men eftersom du inte har skrivit vilken motor du har så är det svårt att säga vilken pump du behöver

B21ET wink

Hmm ok. Konstigt att det inte finns några pumpar på skruvat då, men samtidigt, den skitsidan är ju inget att lita på, man får ju fan upp fel delar konstant......

Och angående skvalpet, man får väl konstruera en liten catchtank under tank och över pump kanske. Men blir det ingen förpump och catchtank blir det ordentliga skvalpplåtar i alla fall så de ska nog lösa sig

till b21et kan du inte köpa vilken pump som helst utan du ska ha en som kan leverera mycket soppa på högre tryck. k-jet arbetar ju på riktigt höga bränsletryck typ 5,5 bar
typ bosch 044 pumpen.
men biltema ska ha en bra pump till nån bmw

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Bensinskallen P o r s c h e
21 november 2011 · 1 700 Inlägg

Åfan...

044:pump är väl inte gratis lol Det är ju bara en isbil trots allt, menmen... Får se hur det blir då, får väl jaga tag på en sådan om inte någon råkar veta vad det är för pump på biltema man ska jaga tag på wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
22 november 2011 · 5 398 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Åfan...

044:pump är väl inte gratis lol Det är ju bara en isbil trots allt, menmen... Får se hur det blir då, får väl jaga tag på en sådan om inte någon råkar veta vad det är för pump på biltema man ska jaga tag på wink

240 turbo pumpen funkar ju den med , fast ny kostar den lika mycket som 044 typ sad
annars turbobanditens pump är grymt bra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Driftar_N
22 november 2011 · 227 Inlägg

52-202 Heter pumpen som är mest prisvärd på biltema.
Den är till k-jet motorer så den flödar relativt bra även vid högre tryck.

Och 499kr kan man ju inte klaga på wink

Bensinskallen P o r s c h e
2 december 2011 · 1 700 Inlägg

Driftar_N skrev:
52-202 Heter pumpen som är mest prisvärd på biltema.
Den är till k-jet motorer så den flödar relativt bra även vid högre tryck.

Och 499kr kan man ju inte klaga på wink

Fan de låter ju perfekt!

Kom på att farsan har ev en bosch pump från en porsche ligger, k-jet pump, så kanske nallar den om inte annat wink


Tänkte passa på att fråga en sak, vad bör man ha för innerdiameter på rör/ slang på matning och retur till det här sprutet? Jag hade en liten plan på att köpa kopparrör på biltema och dra rör istället för slang, löda ihop ändarna med banjoanslutningar och lite sånt...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
turboforssen Telge Drifting Team
2 december 2011 · 5 398 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Driftar_N skrev:
52-202 Heter pumpen som är mest prisvärd på biltema.
Den är till k-jet motorer så den flödar relativt bra även vid högre tryck.

Och 499kr kan man ju inte klaga på wink

Fan de låter ju perfekt!

Kom på att farsan har ev en bosch pump från en porsche ligger, k-jet pump, så kanske nallar den om inte annat wink


Tänkte passa på att fråga en sak, vad bör man ha för innerdiameter på rör/ slang på matning och retur till det här sprutet? Jag hade en liten plan på att köpa kopparrör på biltema och dra rör istället för slang, löda ihop ändarna med banjoanslutningar och lite sånt...

porsche pumpen lär ju va en  bosch 044

rören kan du ta samma innerdiameter som du har original .
kommer inte ihåg om det är 6mm eller 8mm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang