3892
Sök

Motorelektroniklampan har börjat lysa, bilen hostar

30 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Hej,

Jag har en Volvo S70 -99 som på de senaste åren har krånglat lite. Men häromdan tändes motorelektroniklampan.
Den går jättefint på tomgång, har aldrig vart några svårigheter att starta oavsett väder. Igår dock så var den tjurig med att starta. Fick vrida om nyckeln några ggr.

Om jag stannar vid ett rödljus för att sedan åka iväg så hostar den lite ibland. Som att den inte får tillräckligt med bensin. Nästan så pass att den inte får någon bensin för så fort det händer måste man ner med kopplingen, annars dör den.
Antar att detta kan ha något med den lysande lampan att göra.

Jag har pratat med lite folk och en del har rekommenderat att kolla luftpumpen...

Någon som har en idé eller någon som vet vart luftpumpen sitter på en Volvo S70 -99?

Tack på förhand!

"The Ultimate Driving Machine"
The shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 november 2011
Luftpumpen? Nu känner jag inte till Voflo men på BMW så är luftpumpen till för att "spä ut" avgaserna vid kallstart så katalysatorn kan göra sitt jobb snabbare...Det var kanske bränslepumpen de menade?
Jag rekommenderar att läsa av ev felkoder, det borde finnas en felkod iom att motorrlampan lyser...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

83 Inlägg
21 november 2011
Luftpumpen sitter nere framför vänstra framhjulet, sitter med 3 m6 muttrar och lite sladdar, kolla om det rinner ut vatten ur den när man lutar den.
Annars kolla bränsletryck och om det är okej skulle jag våga gissa på luftmassemätaren.
Mvh

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

30 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Jag byte bränslefiltret i lördags, det behövde ändå göras men det gjorde ingen skillnad. Känner det att det kan vara lite vad som helst när den lampan lyser så var inne på Volvo idag och läste av felkoden. Tydligen är sensorn till gasspjället paj. Vad jag fattade det som så är det inte särskilt krångligt att byta den.

The shit!

30 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Tack lucifers_pet, ska kolla dessa.

Har nu bytt sensorn till gasspjället vilket inte gjorde någon skillnad med själva hostandet. Har upptäckt att det bara är när man kör på tvåan och efter att bilen blivit varm. Man gasar och den går upp på 3-4000 varv sen när man släpper på kopplingen så går den ner för räkning. Drar man inte i kopplingen då så dör den.
Någon som har en idé vad jag borde kolla?

The shit!

Sök