Hej!
Jag har nyligen börjat studera till maskiningenjör och vi har fått en uppgift att konstruera ett skruvförband enligt givna förutsättningar för att hålla så stor belastning som möjligt. Förbandet kommer att belastningstestas genom dragning i vardera ände. Tänkte att det finns säkert kunnigt folk på detta forum som kan hjälpa mig.
jag bifogar en liten snabb CAD-ritning som visar hur konstruktionen skall se ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18300/18300-33e1098ab5d09719f425ad9d3ca3c55c.jpg]()
förutsättningarna är följande:
2 plattjärn i dimensionerna 200x40x5 mm skall sammanfogas ände mot ände. på ovansida samt undersida skall man placera ytterligare ett plattjärn i dimensionen 200x40x3 mm.
sen kommer vi till det kluriga. Till mitt förfogande har jag obegränsat med skruv och mutter i storleken m4, m5 och m6. jag får använda hur många/få av varje sort som jag vill. samtliga skruvar är av kvalité 8.8.
Så problemet är följande: vart skall jag borra och placera mina skruvar, vilka storlekar och hur många av varje skall jag använda för att uppnå maximal draghållfasthet?

bara fråga om det är någonting som är oklart, jag är inte världens bästa på att förklara hur jag menar men hoppas jag inte varit allt för otydlig

tack på förhand!
MVH