Bmw 530 xd -07 Shopping lucka öppnar sig själv under körning

Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
22 november 2011 · 181 Inlägg

Tjena, har ett problem med tjejens 530 xd, shopping luckan(glasrutan som går att öppna på bagageluckan för dem som inte vet) öppnar sig ofta, mest när man startar bilen men idag började den även när man kör med den eller saktar ner vid korsning, sen går det inte att öppna den heller med knappen för luckan.

Den började tjorva efter att hon och svärmor hade varit till Haparanda och köpt massa skit, så bilen blev ju väldigt skitig, och första man tänkte var att det måste väl ha kommit något skit dit på något jäkla vänster, knappen fungerade förra torsdagen när dom var till haparanda.

Har testat rycka säkringen men då sög inte bagage luckan igen sig så det var störande när den låg och bullra och släppte in ljud, så var tvungen att trycka in säkringen igen, då slutade luckan öppna sig själv ett tag men efter någon timma började den igen, otroligt störande även om den gör det en gång varje gång man startat bilen eller stannat den en längre tid. Så antingen så är det massa skit där vid knappen som får den att vara jobbigt, eller ett dyrt jäkla el fel.

Tack på förhand! smile

Mvh. Emil

Bilar utan turbo suger..
Johnsen
22 november 2011 · 426 Inlägg

Kan ju vara någon mikrobrytare som har gett upp, har för mig att det var ett känt problem på föregångaren e39, någon med mer koll får gärna rätta mig! Har du hört med bmw-verkstaden om de har något tips?

Senast redigerat av Johnsen (22 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
23 november 2011 · 181 Inlägg

Okej hmm nej vi har inte hunnit ännu men tjejen skulle ringa till Luleå imorgon för det är typ närmaste bmw verkstaden smile månne om det är dyrt att byta den där brytaren då?

Bilar utan turbo suger..
Kavli Motborgare
23 november 2011 · 1 099 Inlägg

Emppu_R skrev:
Tjena, har ett problem med tjejens 530 xd, shopping luckan(glasrutan som går att öppna på bagageluckan för dem som inte vet) öppnar sig ofta, mest när man startar bilen men idag började den även när man kör med den eller saktar ner vid korsning, sen går det inte att öppna den heller med knappen för luckan.

Den började tjorva efter att hon och svärmor hade varit till Haparanda och köpt massa skit, så bilen blev ju väldigt skitig, och första man tänkte var att det måste väl ha kommit något skit dit på något jäkla vänster, knappen fungerade förra torsdagen när dom var till haparanda.

Har testat rycka säkringen men då sög inte bagage luckan igen sig så det var störande när den låg och bullra och släppte in ljud, så var tvungen att trycka in säkringen igen, då slutade luckan öppna sig själv ett tag men efter någon timma började den igen, otroligt störande även om den gör det en gång varje gång man startat bilen eller stannat den en längre tid. Så antingen så är det massa skit där vid knappen som får den att vara jobbigt, eller ett dyrt jäkla el fel.

Tack på förhand! smile

Mvh. Emil

Du kan ju försöka spola med sötvatten på brytaren. Det är ju typiskt att det kommer in vatten där. Det är inte en vanlig brytare som sitter där, men ungefär samma typ som sitter under varje tangent i ett tangentbord. Dessa är mycket känsliga för saltvatten, vilket leder ström rätt så bra.

-- K

Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
23 november 2011 · 181 Inlägg

Jo tjejen och jag ska tvätta bilen smile riktigt skitig så hade inte varit förvånad om fet var det.. smile

Bilar utan turbo suger..
Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
25 november 2011 · 181 Inlägg

Den har slutat öppna sig lika ofta nu men händer ännu ibland, sen tjuvar något ström så bilen brukar vara "nollställd" på morgonen, tur att tjejen har motorvärmare med batteriladdare så den hoppar igång bra iallafall.. hon skulle ringa englunds i Luleå nästa vecka tror jag så vi ser ju var de säger.

Bilar utan turbo suger..
martinlurpo
15 januari 2012 · 40 Inlägg

Hejsan!
Har exakt samma fel på min , fast en 325d -08 Touring. När jag trycker på startknappen så öppnas glasluckan. Sen kan jag inte heller öppna bagaget när jag låst upp hela bilen med fjärren, en gång öppna sig glasluckan när jag öppna med fjärren. Tvättade två dagar innan felet kom. Hur ar det gått med din bil?? Fått ordning på det??

Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
15 januari 2012 · 181 Inlägg

Vi lämnade in bilen på Englunds i luleå och det var själva knappen/microbrytaren som var sönder till shoppingluckan, dock verkar det vara ett vanligt fel eftersom de hade inne den på lager! smile
Gick på ca 1500 för oss!

Bilar utan turbo suger..
martinlurpo
15 januari 2012 · 40 Inlägg

Emppu_R skrev:
Vi lämnade in bilen på Englunds i luleå och det var själva knappen/microbrytaren som var sönder till shoppingluckan, dock verkar det vara ett vanligt fel eftersom de hade inne den på lager! smile
Gick på ca 1500 för oss!

Det verkar ha något samband med tvätt och salt... Tvättade också bilen dagen innan felet började. (salt på bakluckan/rutan) salt+vatten i brytaren är tydligen inte bra... Kan inte heller öppna glasluckan manuellt, och inte bagageluckan heller, förrutom när jag öppnar den med fjärren.
Blir verkstaden i morgon.

Ha en trevlig kväll!!

Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
15 januari 2012 · 181 Inlägg

Vad skumt att bagageluckan inte går att öppna heller :o fast nu när jag tänker så började våran också göra typ veckan innan vi lämnade in den!

Detsamma!

Bilar utan turbo suger..
martinlurpo
15 januari 2012 · 40 Inlägg

Emppu_R skrev:
Vad skumt att bagageluckan inte går att öppna heller :o fast nu när jag tänker så började våran också göra typ veckan innan vi lämnade in den!

Detsamma!

Bagageluckan går att öppna ibland... har kikat lite på det i kväll bara då tjejen märkte det när hon skulle åka och handla. Det skulle ju kunna ha något att göra med tjejer och åka och handla också... verkar ju tydligen uppkomma då...

martinlurpo
15 januari 2012 · 40 Inlägg

Det är den där lilla microbrytaren som sabbar allt säkert...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang