Kan jag få böter pga denna dekalen??

Kalaspinglan
23 november 2011 · 697 Inlägg

H3llmik3 skrev:

it_mutt skrev:

Marlboroman skrev:
Jag skulle ha ryckt bort den direkt. Inte bara för att den ger ett billigt och löjligt intryck utan mer för att det ser ut att kunna vara rätt logga och typsnitt. Och är dem på det humöret så kan du räkna med att dem då börjar bråka om föregivande. Och då blir det tal om böter och rättegång i den diskussionen.

Om någon skulle ta det där som att innefatta föregivande till allmän ställning, så är väl frågan om hur det skulle gå till.

Bara det att "civilpolis" står med, att Kalle står och pissar osv...gör att jag har svårt hur någon skulle kunna ta det som att man utger sig för att vara polis.

Och sen vad folk här inne tycker om dekalen är ju totalt ointressant, då, det frågan inte är "Är denna dekal tuff/snygg/häftig"

it_mutt: bra svar!!!! och du susanne ta inte bort den, den är kung;)

Jag lovar att inte ta bort den big_smile

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Kalaspinglan
23 november 2011 · 697 Inlägg

F-Tar skrev:
Frän. Vart hittade du den?

En kille i Halmstad som fixar dekaler, bara att säga vad man vill ha så fixar han det smile

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
H3llmik3
23 november 2011 · 54 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

H3llmik3 skrev:

it_mutt skrev:

Om någon skulle ta det där som att innefatta föregivande till allmän ställning, så är väl frågan om hur det skulle gå till.

Bara det att "civilpolis" står med, att Kalle står och pissar osv...gör att jag har svårt hur någon skulle kunna ta det som att man utger sig för att vara polis.

Och sen vad folk här inne tycker om dekalen är ju totalt ointressant, då, det frågan inte är "Är denna dekal tuff/snygg/häftig"

it_mutt: bra svar!!!! och du susanne ta inte bort den, den är kung;)

Jag lovar att inte ta bort den big_smile

tar jag som  ett löfte och hamnar jag bakom dig en dag så skall jag tuta å blinka;)

Knugcab
23 november 2011 · 5 111 Inlägg

Jag personligen tror att det är en dålig idé att ha saker som provocerar poliser vare sig de är lagliga eller inte.
Även om man inte får böter för dekalen i sig så lär man bli bemött likadant tillbaka...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Kalaspinglan
23 november 2011 · 697 Inlägg

H3llmik3 skrev:

Kalaspinglan skrev:

H3llmik3 skrev:

it_mutt: bra svar!!!! och du susanne ta inte bort den, den är kung;)

Jag lovar att inte ta bort den big_smile

tar jag som  ett löfte och hamnar jag bakom dig en dag så skall jag tuta å blinka;)

Saknar gilla-knappen här, gilla gilla gilla gilla big_smile

Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Freddeponken
23 november 2011 · 663 Inlägg

Dekalen kanske är befogad gott folk så ja varför inte=)

Kalaspinglan
23 november 2011 · 697 Inlägg

Freddeponken skrev:
Dekalen kanske är befogad gott folk så ja varför inte=)

Taaack freddeponken :-)

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Mack Forum- och sitemoderator
23 november 2011 · 26 149 Inlägg

Freddeponken skrev:
Dekalen kanske är befogad gott folk så ja varför inte=)

Och folk undrar varför Polisen kan vara gnälliga..
Bara jag som ser den onda cirkeln här?

Till tråden så håller jag med om de som skriver att det förmodligen inte ger böter att ha en sådan dekal, men att det ger onödigt mycket intresse vid en eventuell rutinkontroll, där man kan åka på massor av saker bara för att dom "jävlas tillbaka", eller rättare sagt; gör sitt jobb lite noggrannare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
carnageman Rallyförare
23 november 2011 · 1 075 Inlägg

Du kommer inte få böter.

1) Att åtala dig för att du skulle utge dig för att vara myndighetsutövare skulle aldrig hålla i rätten.

2) Dekalen i sig är hetsande, men då Polis inte är en folkgrupp så är det lagligt att hetsa. Inte heller Civilpolis tillhör någon folkgrupp.

3) Att skriva ut en ordningsbot skulle bli svårt då ovanstående brott alltid avgörs i rätten och inte genom strafförelägganden.

Skulle du bli stoppad med den skylten i Stockholm så skulle Poliserna säga ungefär detta:

- Okay, nu gör du så här, vi är snälla mot dig och ger dig inga böter, men ser vi dig igen så får du böter. Åk hem och riv bort den där dekalen nu innan kollegorna ser dig.

(Skrämseltaktik som alltid används när dom står maktlösa, det låter som att du råkat ut för lagens äckliga & korrupta arm förut..???)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Sarge
24 november 2011 · 2 337 Inlägg

Dekalen strider ju utan tvekan mot bestämmelserna (Polisens grafiska profil med tillhörande hänvisningar) om hur polisvapnet får användas. Sen vet jag inte vad påföljderna kan bli, men det skulle inte förvåna mig om det finns lagstöd för att utkräva någon form av ekonomisk donation till staten.

Senast redigerat av Sarge (24 november 2011)

carnageman Rallyförare
24 november 2011 · 1 075 Inlägg

Jag har kollat upp det.
Kort och gott så får du som privatperson inte använda myndighetsmärket "tre kronor" på sådant vis att du kan uppfattas som myndighetsperson. Tjejen går fri!

Sarge skrev:
Dekalen strider ju utan tvekan mot bestämmelserna (Polisens grafiska profil med tillhörande hänvisningar) om hur polisvapnet får användas. Sen vet jag inte vad påföljderna kan bli, men det skulle inte förvåna mig om det finns lagstöd för att utkräva någon form av ekonomisk donation till staten.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
fredrik1985
24 november 2011 · 4 Inlägg

Som Sarge säger så strider ditt emblem mot lagen om  "föregivande av allmän ställning" (1962:700) i brottsbalken.

"Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, MÄRKE eller annat tjänstetecken."

Så böter kan det absolut bli.

carnageman Rallyförare
24 november 2011 · 1 075 Inlägg

Det där håller aldrig i rätten om rätten får se sammanhanget som dekalen är med i. Till exempel en bild

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2011 · 26 149 Inlägg

carnageman skrev:
Det där håller aldrig i rätten om rätten får se sammanhanget som dekalen är med i. Till exempel en bild

Jag tror som sagt inte heller på att dekalen är det som ger böter.
Däremot tror jag hellre att dekalen ger mer "agg" hos Polisen, och ger dem mer anledning till att hitta nåt annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
fredrik1985
24 november 2011 · 4 Inlägg

Men nu var hennes fråga om dekalen i sig kunde ge böter.
Och svaret på den frågan är ja. Så är det. Sen om det finns omständigheter som gör så att hon inte åtalas i rätten hör väll ändå inte hit.

DoT Häst
24 november 2011 · 1 099 Inlägg

Det blir minst ett par år i fängelse om de tar dig. Minst.

Än är inte den sista idioten född..
Sarge
24 november 2011 · 2 337 Inlägg

Det är hursomhelst inte tillåtet att använda polisvapnet i näringsverksamhet, vilket försäljning av sådana dekaler ju faktiskt är. Den verksamheten är det böter på, vare sig det sker av oaktsamhet eller uppsåtligen. Bara som en parentes smile

carnageman Rallyförare
24 november 2011 · 1 075 Inlägg

Jag kör hets mot SUV-förare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5088/5088-11ee4222686e17566f29d3e6265b73aa.jpg

Senast redigerat av carnageman (24 november 2011)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
schnauz
24 november 2011 · 1 758 Inlägg

Själva vapnet är skyddat och får ej användas utan medgivande, så redan där kan det bli böter - precis som med t.ex. en företagslogga som används utan medgivande.
Hets mot folkgrupp kan knappast komma på fråga, men en kränkning kan det nog anses vara. Dock blir det möjligen svårt att driva en sådan process då det rör sig om en hel yrkesgrupp, men om enskilda poliser anser sig ha tagit illa upp och anmäler dig kan det nog bli ett mål av det hela.

I övrigt anser jag att det definitivt borde vara böter på en sådan sak. Att själv bli pissad på kanske vore ett lämpligt straff, men det är ju mer en personlig reflektion...

alain www.bimmerpower.org
24 november 2011 · 3 995 Inlägg

Polisen kan ta det som en provokation.
Du får se! som man bäddar får man ligga.
Eller de kan stoppa dig och se till att du ta bort den.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang