Kan jag få böter pga denna dekalen??

b0nd3n
24 november 2011 · 1 944 Inlägg

carnageman skrev:
Jag kör hets mot SUV-förare smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5b73aa.jpg

sad

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
OUTLAW1
24 november 2011 ·

Texten på dekalen utgör inga problem alls så som jag har tolkat lagtexten.För det finns inget förbud mot att ha en textrad och varken polis eller polisen är namnskyddat.
Men det finns ett förbud mot att använda polisens emblem eller ett märke som liknar det.

Så om polisen är gnälliga kan dom dra dig till rätta för att ha missbrukat deras emblem.
Troligt vis ger dom dig en varning med orden"se till att ta bort den".
Skulle man däremot inte göra detta så kan det som sagt bli ett föremål för tinget..Men det är långsökt...

Kalaspinglan
24 november 2011 · 697 Inlägg

Jag e helt säker på att jag kommer bli stoppad, det händer ganska ofta här i Halmstad
även utan dekal tongue

Blir lite spännande å se vad dom säger om dekalen, många bud här på garaget visst smile

Självklart blir dom sura över dekalen, det fattar väl jag oxå big_smile

Jag ska skriva här, när/om jag blir tillsagd om den, så får vi se vem som har rätt smile

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
WhoZWoddl3r Karosstekniker
24 november 2011 · 288 Inlägg

Hänvisa till tryckfriheten om de skulle komma på diskution, men böter får du nog inte fast dem kommer nog granska din bil istället

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
OUTLAW1
24 november 2011 ·

WhoZWoddl3r skrev:
Hänvisa till tryckfriheten om de skulle komma på diskution, men böter får du nog inte fast dem kommer nog granska din bil istället

tryckfrihet eller inte polis"vapnet" är förbjudet att tryck eftersom det är ett skyddat "märke"

it_mutt Avstängd
24 november 2011 · 10 388 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:
Hänvisa till tryckfriheten om de skulle komma på diskution, men böter får du nog inte fast dem kommer nog granska din bil istället

Mnja, då tycker jag nog faktiskt att du ska läsa på lite om när/hur tryckfriheten gäller. Och inget illa menat med det givetvis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
24 november 2011 ·

Kalaspinglan skrev:
Jag e helt säker på att jag kommer bli stoppad, det händer ganska ofta här i Halmstad
även utan dekal tongue

Man blir ju sällan stoppad utan anledning...



Till frågan så tror jag att en normal, vettig polis (Ja det finns såna med), skulle skita helt i den dekalen och bara tycka det var barnsligt och omoget. Däremot så finns det säkert en del som skulle, som många andra skrivit, granska bilen hårdare.
Böter vet jag inte om det kan bli och troligtvis ingen annan här heller eftersom det i sådant fall lär avgöras i rätten ang. polisvapnet. Men jag kan TÄNKA mig att du kan få skit för att du använder polisvapnet, men texten och "Kalle" lär inte ge några problem tror jag.

Kalaspinglan
24 november 2011 · 697 Inlägg

Deception skrev:

Kalaspinglan skrev:
Jag e helt säker på att jag kommer bli stoppad, det händer ganska ofta här i Halmstad
även utan dekal tongue

Man blir ju sällan stoppad utan anledning...



Till frågan så tror jag att en normal, vettig polis (Ja det finns såna med), skulle skita helt i den dekalen och bara tycka det var barnsligt och omoget. Däremot så finns det säkert en del som skulle, som många andra skrivit, granska bilen hårdare.
Böter vet jag inte om det kan bli och troligtvis ingen annan här heller eftersom det i sådant fall lär avgöras i rätten ang. polisvapnet. Men jag kan TÄNKA mig att du kan få skit för att du använder polisvapnet, men texten och "Kalle" lär inte ge några problem tror jag.

Jag kör mellan 1000-1500 mil i månaden så det kanske beror lite på det, men då kör jag
en helt ny bil och inte vofflan wink
Sen blir man oftast stoppad för att blåsa och/eller körkortskontroll, det är den största
anledningen och det händer nästan varje vecka wink

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Putteliten
24 november 2011 · 9 078 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

WhoZWoddl3r skrev:
Hänvisa till tryckfriheten om de skulle komma på diskution, men böter får du nog inte fast dem kommer nog granska din bil istället

tryckfrihet eller inte polis"vapnet" är förbjudet att tryck eftersom det är ett skyddat "märke"

Om han ska hårddra det hela så finns det knappt några "lagliga" dekaler i så fall.....

discokapten Kapten på disco!
24 november 2011 · 1 729 Inlägg

Putteliten skrev:

OUTLAW1 skrev:

WhoZWoddl3r skrev:
Hänvisa till tryckfriheten om de skulle komma på diskution, men böter får du nog inte fast dem kommer nog granska din bil istället

tryckfrihet eller inte polis"vapnet" är förbjudet att tryck eftersom det är ett skyddat "märke"

Om han ska hårddra det hela så finns det knappt några "lagliga" dekaler i så fall.....

Klart det gör, varför skulle det inte göra det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Putteliten
24 november 2011 · 9 078 Inlägg

discokapten skrev:

Putteliten skrev:

OUTLAW1 skrev:

tryckfrihet eller inte polis"vapnet" är förbjudet att tryck eftersom det är ett skyddat "märke"

Om han ska hårddra det hela så finns det knappt några "lagliga" dekaler i så fall.....

Klart det gör, varför skulle det inte göra det?

Som OUTLAW1 skriver, polisens krona eller vad det är är ett skyddat märke. Lika så alla bilmärken mm är skyddade märken. Beställ t.ex Audi ringarna utav dekaltrim dom får man egentligen inte använda hur som helst kan inte tänka mig att dekaltrim har intyg på att dom får använda det. Likaså den Kallefiguren, det är ju en seriefigur skulle tro att den också är något typ av skyddat märke.

it_mutt Avstängd
24 november 2011 · 10 388 Inlägg

Sen är det skillnad på att "använda" som i "ha på bilen" och som i att "trycka för försäljning".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvo_245_racing
24 november 2011 · 667 Inlägg

it_mutt skrev:
Sen är det skillnad på att "använda" som i "ha på bilen" och som i att "trycka för försäljning".

+1

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
OUTLAW1
24 november 2011 ·

Putteliten skrev:

discokapten skrev:

Putteliten skrev:

Om han ska hårddra det hela så finns det knappt några "lagliga" dekaler i så fall.....

Klart det gör, varför skulle det inte göra det?

Som OUTLAW1 skriver, polisens krona eller vad det är är ett skyddat märke. Lika så alla bilmärken mm är skyddade märken. Beställ t.ex Audi ringarna utav dekaltrim dom får man egentligen inte använda hur som helst kan inte tänka mig att dekaltrim har intyg på att dom får använda det. Likaså den Kallefiguren, det är ju en seriefigur skulle tro att den också är något typ av skyddat märke.

Kallefiguren avviker från originalet så den funkar ju..
Polisvapnet verkar vara det äkta utan avvikellser men det är också en myndighetssymbol så den klassas annorlunda än en seriefigur kan jag lova dig.
Dealtrim kan säkert åka på sig en stämmning från Audi men jag tror inte dom bryr sig direkt..

Polisen däremot bryr sig om ALLT!

Ljepone * Studerande *
24 november 2011 · 563 Inlägg

Kommer troligtvis bli stoppad/arresterad/häktad & dömd för "Hets mot folkgrupp"..  (I detta fall kval. polisen väl) lol

JK kan även inleda en förundersökning om hets mot folkgrupp eftersom myndigheten kan i detta fall anse att klistermärkena uttrycker missaktning mot yrkesgruppen/ polistjänstemännen.  tonguetonguetonguetonguetongue

Ksj
24 november 2011 · 1 217 Inlägg

Ljepone skrev:
Kommer troligtvis bli stoppad/arresterad/häktad & dömd för "Hets mot folkgrupp"..  (I detta fall kval. polisen väl) lol

JK kan även inleda en förundersökning om hets mot folkgrupp eftersom myndigheten kan i detta fall anse att klistermärkena uttrycker missaktning mot yrkesgruppen/ polistjänstemännen.  tonguetonguetonguetonguetongue

Polisen är ingen folkgrupp så på den punkten är det lugnt smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
carnageman Rallyförare
24 november 2011 · 1 075 Inlägg

Inte amerikanska SUV, du kan vara lugn, menar alla plastiga och äckliga euro-asien tillverkade SUV som glider runt helt out of control med vare sig blinkers eller backspeglar... Dom SUV:arna pissar jag på

b0nd3n skrev:

carnageman skrev:
Jag kör hets mot SUV-förare smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5b73aa.jpg

sad

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Dotzie
24 november 2011 · 485 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

volvo_245_racing skrev:

discokapten skrev:

Nej du kan inte få böter, men du tappar all värdighet.

1+

Efter 2 incidenter med polisen så har dom tappat all värdighet för mej oxå wink

smile...bra svar...behåll dekalen..fan vad mång gubbar det verkar hänga här..wink..på vilket sätt detta skulle falla under någon form av brottrubricering har jag svårt att tänka mig....om någon vill krångla med dig ändå så kräv detta på ett dokument isåfall och överklaga dina eventuella påföljd...jag hjälper dig gratis.smile

My car Brings Me Women
Kalaspinglan
24 november 2011 · 697 Inlägg

Dotzie skrev:

Kalaspinglan skrev:

volvo_245_racing skrev:

1+

Efter 2 incidenter med polisen så har dom tappat all värdighet för mej oxå wink

smile...bra svar...behåll dekalen..fan vad mång gubbar det verkar hänga här..wink..på vilket sätt detta skulle falla under någon form av brottrubricering har jag svårt att tänka mig....om någon vill krångla med dig ändå så kräv detta på ett dokument isåfall och överklaga dina eventuella påföljd...jag hjälper dig gratis.smile

Hehe...Taaaack :-)

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2011 · 13 742 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jag personligen tror att det är en dålig idé att ha saker som provocerar poliser vare sig de är lagliga eller inte.
Även om man inte får böter för dekalen i sig så lär man bli bemött likadant tillbaka...

dom är inte svåra att provocera..blev stoppad och ett jävla liv om skattemärket som låg i handsfacket så snuten tvingade mig att montera det men plockade av det direkt igen

men fick en smart ide och lusläste hur skattemärket skulle monteras och det var inget som sa att det inte fick monteras upp och ner och sagt och gjort

1timme senare lyckades jag köra väldigt fort mitt framför nästan på en polisbil varpå dom åker ikapp mig stoppar mig och säger vi stoppar dig för att skattemärket sitter upp och ner

stallde då frågan om det inte fick sitta upp och ner och då blev hon skapligt tyst och viskade fram att det inte skulle vara några problem

kort efter det försvann skattemärket

dom är lite lustiga dom vill bara ha en minsta anledning bara för att stoppa bilen

fick inte ens släppa av några kompisar i ett område utan att det räckte för värsta kontrollen
så inget behövs för att få igång fascistsvinen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang