Ljud i e30. Vad köpa?

MaxB
29 augusti 2006 · 135 Inlägg

Får nu hem bilen om ett par dagar och har börjat att titta lite smått på ljud.

Vad bör man köpa för något om man börjar ifrån scratch?

Det sitter i dagsläget ett par 6*9or i hatthyllan  som drivs på ett slutsteg som heter Jensen XA2125, 2-kanals. Huvudenheten är också någon a lá lowprice.


Så nu till saken, jag har inte mer än 4000 kr att lägga till en början, vad bör man köpa?
En ny huvudenhet och ett framsystem? Vill gärna ha en huvudenhet med dvdfunktion i sådant fall, som dessutom låter vettigt.. (får med en lcd-skärm som sitter monterad i bilen).

Tar gärna emot tips! wink

bumpe Lastbilsmekaniker
29 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Du har fattat galoppen, nytt framsystem och hu, kör 6'9 på HU:n och framsystemet på steget... Glöm inte vettiga kablar bara... Infinity gör bra kitsystem, har glömt vad företaget heter men det är en banner längst ner med en tjej på, de har bra pris på dvd... Hör med "Fredrikkoraudi" om han kan fixa nåt garagetmedlemspris...

Senast redigerat av bumpe (29 augusti 2006)

MaxB
29 augusti 2006 · 135 Inlägg

Tack! smile

Förresten, vad menar du för kit med infinity? Har du någon länk möjligtvis? smile

Senast redigerat av MaxB (29 augusti 2006)

bumpe Lastbilsmekaniker
30 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Går inte länka på nardik.se men ref serien ligger rätt i pris...         DLS R36 Reference Är det ju rea på med... Jag skulle nog valt dls med tanke på priset...

MaxB
30 augusti 2006 · 135 Inlägg

Den verkar ganska så trevlig, DLS r36 reference, men är det verkligen 6,5'' fästen i en e30 original? Är inte så sugen på att borra upp nya hål i dörrarna.. hmm

Är lite rädd då det känns som om jag har tummen mitt i handen, men i värsta fall så får man väl göra så och ta lite hjälp kanske.

bumpe Lastbilsmekaniker
30 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Är du säker på att de sitter i dörrarna, på race E30:n är det urtag ner vid foten... Fanns väl 5.25 eller 4 i samma serie

Turbomatte Lackerare/Rekondare
30 augusti 2006 · 834 Inlägg

MaxB skrev:
Den verkar ganska så trevlig, DLS r36 reference, men är det verkligen 6,5'' fästen i en e30 original? Är inte så sugen på att borra upp nya hål i dörrarna.. hmm

Är lite rädd då det känns som om jag har tummen mitt i handen, men i värsta fall så får man väl göra så och ta lite hjälp kanske.

525 är det största du kan få in där nere vid fötterna, och koppla slutsteget till framsystemet annaras kommer det inte höras ordentligt. har byggt ljud i en 318 innan samma kaross som din.

grattis till ett fint köp btw^^


edit: Brl har jäkligt fina gas högtalar kitt, 2par högtalare av valfri storlek stereo och baslåda som är aktiv, pumpar jäklans bra vill jag lova och ljudkvaliten är det inget fel på har själv införskaffat mig så jag vet vad jag snackar om^^ så ingen anna här komemr och säger att det är skmit fasst dom igentligen inte ens lyssnat på prylarna^^

Senast redigerat av Turbomatte (30 augusti 2006)

Theo
30 augusti 2006 · 859 Inlägg

Jag byggde ut  kickpanelerna lite så 6,5" DLS Ultimate högtlare fick plats, det funkar mycket bra och låter suveränt med diskanten där nere då med.

Tänk på att man skall kunna öppna handskfacket bara:-)

MVH Theo

MaxB
30 augusti 2006 · 135 Inlägg

Tackar för tipsen! smile

bumpe Lastbilsmekaniker
31 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Kollade lite mer ingående på bilen idag, det är ju ganska så mkt plats bakom=bättre bas... Sitter ju skruvad i karossen så den lär ju inte vibrera... Fabriksmonteringen såg väldigt seriös ut:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang