6222
Sök

Bygga en vaccumpump av en två-taktsmotor? Möjligt?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Är det möjligt att bygga en vaccumpump av en två-taktsmotor?

Sådan ser motorns struktur ut.
http://www.sphaera.co.uk/images/2-stroke.gif

3 235 Inlägg
23 november 2011
Det beror på vad du ska ha det till.
Kan säkert bygga något som suger, men hur kraftigt vakuum det blir vågar jag inte svara på.
Har du en lufkompressor kan du ansluta en slang till luftintaget, blir rätt bra sug där så länge kompressorn är igång.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Det beror på vad du ska ha det till.
Kan säkert bygga något som suger, men hur kraftigt vakuum det blir vågar jag inte svara på.
Har du en lufkompressor kan du ansluta en slang till luftintaget, blir rätt bra sug där så länge kompressorn är igång.

Jag har en två-taktsmotor och en vidrutetorkare från 740. Det ska nog räcka.
Det jag ska göra är att jag ska koka vatten bara vid låg temperatur.

Du vet att vatten kokar i vaccum.

3 235 Inlägg
23 november 2011
Jag vet att kokpunkten blir lägre vid lägre lufttryck.
Har du tänkt på en elektrisk istället? Typ en liten kompressor (som man använder till att driva bilhorn), för den suger väl också ganska bra.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Jag vet att kokpunkten blir lägre vid lägre lufttryck.
Har du tänkt på en elektrisk istället? Typ en liten kompressor (som man använder till att driva bilhorn), för den suger väl också ganska bra.

Men det kostar. Jag hade tänkt och göra detta riktigt billigt wink Snarare gratis då jag redan har allt cool

1 938 Inlägg
23 november 2011
Hur hade du tänkt dig? Sätter du för insuget så kväver du ju motorn, hm?!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Glesmark skrev:
Hur hade du tänkt dig? Sätter du för insuget så kväver du ju motorn, hm?!

Nee inte så. Jag tänker ha en elmotor som driver två-taktsmotorn.

612 Inlägg
23 november 2011
Tvåtaktsmotorn kan förvisso pumpa luft, men den klarar inte av att ge särskilt lågt tryck. Dessutom skulle det låga varvtal torkarmotorn ger inte funka nått vidare ens om den orkar göra jobbet, aldeles för mycket läckage förbi kolvringar o.s.v.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
23 november 2011
Ja det går säkert att komma under atmosfärtrycket med ett sånt bygge, men du kommer knappast nå så pass högt undertryck att det gör nån direkt skillnad.

Åk till skroten o leta upp en vacuumpump från en dieselbil istället.
Senast redigerat av henke_99 (23 november 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 938 Inlägg
23 november 2011
Kan tänka mig att om du lyckas göra en anordning där du kopplar en startmotor till en 2taktsmotor så kan du säkert få rejäl snurr på grejjerna.
Finns ju begagnat på blocket annars, bara köpa nån skabbig kompressor med hål i tanken som du kan få billigt.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Tvåtaktsmotorn kan förvisso pumpa luft, men den klarar inte av att ge särskilt lågt tryck. Dessutom skulle det låga varvtal torkarmotorn ger inte funka nått vidare ens om den orkar göra jobbet, aldeles för mycket läckage förbi kolvringar o.s.v.

Vänta lite....jag har en kompressor lol
Den är jävligt bra krut i. Så då fattas det bara en liten bruk som klarar minst 0.0283 bar. Då kokar vatten vid 20 grader C.

Tror ni en glasburk klarar av det?

Vänder jag bara på på allt så att suger från insuget? Är det mycket kraft där så den orkar?

Sådan har jag:

http://www.lindarn.se/upload/pictures/feraxK.jpg
Dock vill jag helst inte förstöra denna.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 november 2011)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Ja det går säkert att komma under atmosfärtrycket med ett sånt bygge, men du kommer knappast nå så pass högt undertryck att det gör nån direkt skillnad.

Hur ser dom ut och vart brukar dessa sitta?

1 938 Inlägg
23 november 2011
Svetsa en plåtask av typ 3mm plåt, sätt några stag i och kapa ur en fyrkant, så bultar du fast ett glas utifrån med en fet gummipackning mellan. Borde väl funka gissar jag på. Du nämner ett övertryck, har svårt att tro att du lyckas koka vatten vid 20 grader om du så menar 0.02 bars undertryck ändå?
Senast redigerat av Glesmark (23 november 2011)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
23 november 2011
Volvo740-88 skrev:
henke_99 skrev:

Hur ser dom ut och vart brukar dessa sitta?

Dom kan se ut på många sätt. en del är inbyggda i generatorn, en del drivs mekaniskt av kamaxel eller liknande, en del drivs av generatorremmen. Finns många modeller och lösningar... Men jag tvivlar på att dom klarar att ge några jättestora undertryck dom heller.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Ska fundera på det. Fick kanske någon annan plan. Lufttorka med datorfläkt....hmmm

612 Inlägg
23 november 2011
En vanlig glasburk avråder jag från att utsätta för såna undertryck - om burken t.ex. är 10cm hög och 10cm i diameter utsätts den för över 400kg tryck av lufttrycket utanför burken, och den är absolut inte gjord för att tåla sånt. I värsta fall krossas den, och du får glassplitter som flyger åt alla håll...

Vad är det egentligen du vill göra?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
En vanlig glasburk avråder jag från att utsätta för såna undertryck - om burken t.ex. är 10cm hög och 10cm i diameter utsätts den för över 400kg tryck av lufttrycket utanför burken, och den är absolut inte gjord för att tåla sånt. I värsta fall krossas den, och du får glassplitter som flyger åt alla håll...

Vad är det egentligen du vill göra?

Jag tänker ta bort vattnet från en sodastreamessens. Ska göra det tillkristallpulver.
Men jag funderar på att sätta en datorfläkt på en bruk. Där lär det vara låg fuktighet.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Varför inte kokplatta å kastrull?
Vad ska du ha det till?

Värmen skulle förstöra aromerna och enzymerna i vätskan.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
24 november 2011
Det behöver ju inte kokas för att man ska få vattnet att dunsta, fast det går ju snabbast då...

Sök