Har utbildningspoliser/polisstudenter några befogenheter?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

Hej!

Vid universitetet jag studerar så har dem även polishögskola så det vimlar av uniformsklätt folk vart man än vänder sig. Händer några gånger i veckan att dem har övningar längs den väg jag kör till och från skolan.
Brukar även vara övningar på campus ibland.
Så jag undrar om dessa utbildningspoliser har någon rätt att bötfälla eller ge ombes/anmärka på bilen ifall man skulle bli stoppad någon gång, har än så länge klarat mig undan att köra förbi just när dom övar men man har väl inte tur för alltid tongue

hade varit kul att veta, man kanske är nervös helt i onödan tongue

tack på förhand!

MVH

Senast redigerat av FreddeLi (24 november 2011)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

dom kan ta dig! har ju minst en man i tjänsten som är med och hjälper till i utbildningen wink. Hade ju varit lustigt om du nu skulle kört bil full och de inte skulle kunna ta kortet för dig för att utbildningen inte är klar tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

läste fel! utbildningspoliser har ingen befogenhet och kan inte straffa dig!

Ack vet jag förgasarmotorer!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

mangedif skrev:
dom kan ta dig! har ju minst en man i tjänsten som är med och hjälper till i utbildningen wink. Hade ju varit lustigt om du nu skulle kört bil full och de inte skulle kunna ta kortet för dig för att utbildningen inte är klar tongue

ajfan! jo iofs men å andra sidan har dom ju inget polisleg vad jag vet så egentligen ingen befogenhet, är väl som sagt då om deras "lärare" är i tjänst tongue

då får man se till att inte försova sig och ha bråttom då tongue haha

tack för svaret förresten!

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

mangedif skrev:
läste fel! utbildningspoliser har ingen befogenhet och kan inte straffa dig!

vad är skillnaden på utbildningspolis och polisstudent då? är inte det samma sak? 95% av de uniformsklädda man ser på skolan har orangea västar där det står utbildningspolis, sen kör dom speciella polisbilar med en orange rand under ljusrampen.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

hehe jo men har dem värkligen fordonskontroll med studenterna på universitetsområdet? Är det inte bara "uppgjorda" övningar där inte allmänheten är inblandad?

Jo det är samma sak tongue tror jag.. kanske hittade på ett ord.. men utbildningspoliser heter det ju (dom som läser till polis på universitet) har såna lojingar där jag går också tongue hehe

Senast redigerat av mangedif (24 november 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

mangedif skrev:
hehe jo men har dem värkligen fordonskontroll med studenterna på universitetsområdet? Är det inte bara "uppgjorda" övningar där inte allmänheten är inblandad?

har sett det stå både utbildningspoliser och vanliga (hade inte orange väst utan grön) på varsin sida av vägen och spana på trafiken och ett tiotal meter därifrån hade dom ställt upp en florocerande skyllt med texten övning tongue

även sett dem på 27an mellan växjö och rävemåla tongue är en ganska tungt trafikerad 80väg.

hurvida det är en ÄKTA kontroll eller inte vet jag ej, därav min fråga i första inlägget tongue

MVH

edit: såg att du var från tingsryd så var ju nästan idiotförklarande av mig att förklara vad väg 27 var big_smile haha.

Senast redigerat av FreddeLi (24 november 2011)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2011 · 10 427 Inlägg

Ptja, har dom inga befogenheter under utbildning så gäller iaf envarsgripande wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

steifan skrev:
Ptja, har dom inga befogenheter under utbildning så gäller iaf envarsgripande wink

ett sånt där ord får du nog utveckla! tongue kan dom ge mig böter eller inte om jag har för bråttom på morgonen eller glömmer stänga av mina USA-blinkers? tongue haha

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

går du på linné?

stoppar dom trafik på allmän väg som inte är avspärrad på något sätt kan man säkert bli straffad! Lek inte för mycket med dem! tongue Men är ju svårt att ta dem på allvar tongue hehe.

Oftast övningar dom gör på campusområdet (växjö) har varit uppgjorda vart jag kan sett, däremot har dom stått på Jätvägen och stoppat då med tjänsteman med som "lärare" då också befogenheter till att straffa tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

mangedif skrev:
går du på linné?

stoppar dom trafik på allmän väg som inte är avspärrad på något sätt kan man säkert bli straffad! Lek inte för mycket med dem! tongue Men är ju svårt att ta dem på allvar tongue hehe.

Oftast övningar dom gör på campusområdet (växjö) har varit uppgjorda vart jag kan sett, däremot har dom stått på Jätvägen och stoppat då med tjänsteman med som "lärare" då också befogenheter till att straffa tongue

du har PM wink

aa okej, svårt att ta på allvar? dom bär ju på kylskåp varenda jävel wink aldrig sätt några människor va så raka i ryggen tongue haha
jätvägen är vid vattentornet va? tongue


MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2011 · 10 427 Inlägg

FreddeLi skrev:

steifan skrev:
Ptja, har dom inga befogenheter under utbildning så gäller iaf envarsgripande wink

ett sånt där ord får du nog utveckla! tongue kan dom ge mig böter eller inte om jag har för bråttom på morgonen eller glömmer stänga av mina USA-blinkers? tongue haha

MVH

Om "man" ser någon begå ett brott som har fängelse i straffskalan så har "man" rätt att gripa någon
och överlämna till polisen. T ex om du ser någon örfila upp någon på stan en fredagskväll så har du
laglig rätt att gripa personen och tillkalla polis tongue Bör väl kanske finnas fängelsestraff för vissa trafikförseelser winkwink

FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

steifan skrev:

FreddeLi skrev:

steifan skrev:
Ptja, har dom inga befogenheter under utbildning så gäller iaf envarsgripande wink

ett sånt där ord får du nog utveckla! tongue kan dom ge mig böter eller inte om jag har för bråttom på morgonen eller glömmer stänga av mina USA-blinkers? tongue haha

MVH

Om "man" ser någon begå ett brott som har fängelse i straffskalan så har "man" rätt att gripa någon
och överlämna till polisen. T ex om du ser någon örfila upp någon på stan en fredagskväll så har du
laglig rätt att gripa personen och tillkalla polis tongue Bör väl kanske finnas fängelsestraff för vissa trafikförseelser winkwink

okej jag är med på ditt tänk wink du råkar inte ha en paragraf att hänvisa till? kände inte till att den regeln var så enkel som du beskriver tongue kan ju komma till nytta kanske tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

ah när man kör förbi vattentornet. Hehe ja känns ju som att det verkar vara mkt snack men lite verkstad om du fattar? Som du säger raka i rygg och breda mellan axlarna tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2011 · 10 427 Inlägg

FreddeLi skrev:

steifan skrev:

FreddeLi skrev:

ett sånt där ord får du nog utveckla! tongue kan dom ge mig böter eller inte om jag har för bråttom på morgonen eller glömmer stänga av mina USA-blinkers? tongue haha

MVH

Om "man" ser någon begå ett brott som har fängelse i straffskalan så har "man" rätt att gripa någon
och överlämna till polisen. T ex om du ser någon örfila upp någon på stan en fredagskväll så har du
laglig rätt att gripa personen och tillkalla polis tongue Bör väl kanske finnas fängelsestraff för vissa trafikförseelser winkwink

okej jag är med på ditt tänk wink du råkar inte ha en paragraf att hänvisa till? kände inte till att den regeln var så enkel som du beskriver tongue kan ju komma till nytta kanske tongue

MVH

https://lagen.nu/1942:740#K24P7 wink

FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

steifan skrev:

FreddeLi skrev:

steifan skrev:

Om "man" ser någon begå ett brott som har fängelse i straffskalan så har "man" rätt att gripa någon
och överlämna till polisen. T ex om du ser någon örfila upp någon på stan en fredagskväll så har du
laglig rätt att gripa personen och tillkalla polis tongue Bör väl kanske finnas fängelsestraff för vissa trafikförseelser winkwink

okej jag är med på ditt tänk wink du råkar inte ha en paragraf att hänvisa till? kände inte till att den regeln var så enkel som du beskriver tongue kan ju komma till nytta kanske tongue

MVH

https://lagen.nu/1942:740#K24P7 wink

fyfan vad fränt! big_smile tack ska du ha!

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
KHRacing
27 november 2011 ·

steifan skrev:

FreddeLi skrev:

steifan skrev:
Ptja, har dom inga befogenheter under utbildning så gäller iaf envarsgripande wink

ett sånt där ord får du nog utveckla! tongue kan dom ge mig böter eller inte om jag har för bråttom på morgonen eller glömmer stänga av mina USA-blinkers? tongue haha

MVH

Om "man" ser någon begå ett brott som har fängelse i straffskalan så har "man" rätt att gripa någon
och överlämna till polisen. T ex om du ser någon örfila upp någon på stan en fredagskväll så har du
laglig rätt att gripa personen och tillkalla polis tongue Bör väl kanske finnas fängelsestraff för vissa trafikförseelser winkwink

en 17åring som medvetet står o slänger smäller på min personbil då?
vad får jag göra ?
det är ju fängelsestraff på att ge ut smällare till mindreåriga, skall jag då gå o gripa hans far ?

Seriös fråga även om den låter lurig

Jock
27 november 2011 · 40 Inlägg

KHRacing skrev:

steifan skrev:

FreddeLi skrev:
ett sånt där ord får du nog utveckla! tongue kan dom ge mig böter eller inte om jag har för bråttom på morgonen eller glömmer stänga av mina USA-blinkers? tongue haha

MVH

Om "man" ser någon begå ett brott som har fängelse i straffskalan så har "man" rätt att gripa någon
och överlämna till polisen. T ex om du ser någon örfila upp någon på stan en fredagskväll så har du
laglig rätt att gripa personen och tillkalla polis tongue Bör väl kanske finnas fängelsestraff för vissa trafikförseelser winkwink

en 17åring som medvetet står o slänger smäller på min personbil då?
vad får jag göra ?
det är ju fängelsestraff på att ge ut smällare till mindreåriga, skall jag då gå o gripa hans far ?

Seriös fråga även om den låter lurig

Du har ju inte sett att hans far har "gett ut smällare" till honom så farsan kan du inte gärna göra något åt.
Däremot har du rätt att hindra honom från att vandalisera din bil. Nödvärnsrätten gäller även för privat egendom.

Sen hur mycket våld du får använda är lite svårare att svara på.

Senast redigerat av Jock (27 november 2011)

KHRacing
27 november 2011 ·

Jock skrev:
Du har ju inte sett att hans far har "gett ut smällare" till honom så farsan kan du inte gärna göra något åt.
Däremot har du rätt att hindra honom från att vandalisera din bil. Nödvärnsrätten gäller även för privat egendom.

Sen hur mycket våld du får använda är lite svårare att svara på.

Sant ,.. men vem är ansvarig för en 17-åring, jo hans föräldrar. alltså är det föräldrarna som är straffansvariga (väl ?)

räcker ju tyvärr med att hålla minimalt för hårt om hans arm så det blir ett lityet blåmärke så åker ju jag på misshandel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang