Har utbildningspoliser/polisstudenter några befogenheter?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

Hej!

Vid universitetet jag studerar så har dem även polishögskola så det vimlar av uniformsklätt folk vart man än vänder sig. Händer några gånger i veckan att dem har övningar längs den väg jag kör till och från skolan.
Brukar även vara övningar på campus ibland.
Så jag undrar om dessa utbildningspoliser har någon rätt att bötfälla eller ge ombes/anmärka på bilen ifall man skulle bli stoppad någon gång, har än så länge klarat mig undan att köra förbi just när dom övar men man har väl inte tur för alltid tongue

hade varit kul att veta, man kanske är nervös helt i onödan tongue

tack på förhand!

MVH

Senast redigerat av FreddeLi (24 november 2011)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

dom kan ta dig! har ju minst en man i tjänsten som är med och hjälper till i utbildningen wink. Hade ju varit lustigt om du nu skulle kört bil full och de inte skulle kunna ta kortet för dig för att utbildningen inte är klar tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
24 november 2011 · 703 Inlägg

läste fel! utbildningspoliser har ingen befogenhet och kan inte straffa dig!

Ack vet jag förgasarmotorer!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

mangedif skrev:
dom kan ta dig! har ju minst en man i tjänsten som är med och hjälper till i utbildningen wink. Hade ju varit lustigt om du nu skulle kört bil full och de inte skulle kunna ta kortet för dig för att utbildningen inte är klar tongue

ajfan! jo iofs men å andra sidan har dom ju inget polisleg vad jag vet så egentligen ingen befogenhet, är väl som sagt då om deras "lärare" är i tjänst tongue

då får man se till att inte försova sig och ha bråttom då tongue haha

tack för svaret förresten!

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 november 2011 · 1 903 Inlägg

mangedif skrev: