4138
Sök

406 V6 3.0 Konstigt avgas ljud

27 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Hej,

jag har en Peugeot 406 V6 -98. Den låter konstigt på tomgång, ljudet blir bättre efter den är varm.
Med öppen ruta och över 2000 varv hörs det inte mycket, men efter man släpper gasen hörs det ett konstigt ljud, och sedan som vanligt konstigt på tomgång.

Kommer lägga upp video strax. Har bakmonterad turbo, men tagit bort den och testat då med, samma sak. Samt kollat avgassystemet hela vägen till katten. Downpipeflexen är svår att komma åt men "såg" okej ut.

Katten såg "ok" visuelt sätt bakifrån, ett fint nät där inne. Downpipen sitter ihop med katten så kan inte testa o lysa igenom för att se om den är kass.

Jag trodde först att de bara var någon "heatshield" som kom emot, men kollat detta och hittar inget som ligger emot. (Tror de går att se i videon.)

Som sagt oljudet är som värst när bilen är kall, och det hörs bäst bak och svårt att höra om man inte står bakom bilen. Efter en riktig sväng med bilen låter tomgång ok, bara som vanligt mörkt buller.

Kan också tillägga i motorrummet låter den som den alltid gjort. Haft den i ca. 1 år.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=DBUh1gTeXdc Kameran verkar inte få precis samma ljud, men hoppas det hjälper.

Tomgångsljudet enligt mig låter gräsklippar aktigt.

Har också testat och slagit på katten utan att höra något konstigt ljud.
Senast redigerat av TorBje (27 november 2011)

866 Inlägg
27 november 2011
Jag tycker som det låter Ljuddämpares innanmätet lossnat Du menade det lätt skramlande ljudet som du sa det låter som en värme plåt är lös. Ta en hand slägga och knaka på röret då kan man nog hitta var det skramlar. Har även varit med att när man kör akterturbo är att dämpmatrialet  i ljudämparen smälter och skapar ljud då detta blir hårt. Men du har cat så den skulle ha smält för länge sen :-) Eller den ligger i ljuddämparen och skramlar  :-)))

27 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Jag tycker som det låter Ljuddämpares innanmätet lossnat Du menade det lätt skramlande ljudet som du sa det låter som en värme plåt är lös. Ta en hand slägga och knaka på röret då kan man nog hitta var det skramlar. Har även varit med att när man kör akterturbo är att dämpmatrialet  i ljudämparen smälter och skapar ljud då detta blir hårt. Men du har cat så den skulle ha smält för länge sen :-) Eller den ligger i ljuddämparen och skramlar  :-)))

tog bort hela delen efter katten, och fick den inte att skramla någonting. Slog också på den när den satt monterad.

866 Inlägg
28 november 2011
Har ett knep kör med osilerande slip och trycker den hårt mot rör/ ljuddämparen så kan man hitta var det låter.
Annars Hörselkåpor eller en bra stereo ;-)

27 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Har ett knep kör med osilerande slip och trycker den hårt mot rör/ ljuddämparen så kan man hitta var det låter.
Annars Hörselkåpor eller en bra stereo ;-)

Med stängda dörrar hörs inget "tråkigt" ljud alls. Bara tråkigt ljud om man står bakom bilen. smile
Hör endast motorn o turbon i princip, som i mitt videoklipp.

Var en sväng till verkstan idag, hade lite mini läckor på avgassystemet, så fixa dem och de låter lite bättre. Nästan ingenting utan turbon på. Med turbon låter det mera.
Det är verkligen inte så farligt, men tänkte att de kunde varit något allvarligt fel.

Sök