Vw golf ll -89 motorbyte

tobbe112
28 november 2011 · 21 Inlägg

fick motorhaveri på min golf i förra veckan, sprängd växellåda, krökta ventiler, bortkrökt vevaxel. har en 1,6 golf ll motor hemma och tängte slänga i den. men vad måste jag byta för att den ska gå? är det bara att sätta dit motorn eller måste jag byte elsystem eller liknande? (båda är förgasarmatade) passar förgasare + insug från 1.3 på 1.6?

tacksam för svar

Shadow_line_
1 december 2011 · 126 Inlägg

är det förgasare på bägge så passar den nog galant utan större problem. kolla upp så motorfästena är likadana alt byt över från den havererade.

BMW 525d (2006)
Isuzu campo (1992)
tobbe112
5 december 2011 · 21 Inlägg

det jag har sett skillnad på är att 1.3 motorn lutar framåt och 1.6 står rakt upp. om inte annat ska det nog gå att fixa. men har 1.6 bränslepump i tanken? eller?

Shadow_line_
6 december 2011 · 126 Inlägg

okej. men jämför motorfästena om dom ser likadana ut,annars får du byta över. Törs inte svara på de, kolla om det sitter en mekanisk pump på motorn,bara följa bränsleledningen från förgasaren. Om inte så sitter det säkert en elpump antingen i tanken eller just utanför. Du kan använda isf en pump från tex volvo 240 insprutare,kolla med skroten. Biltema har ju också men vet inte livslängden på dom.

Isuzu campo (1992)
BMW 525d (2006)
bearz
6 december 2011 · 146 Inlägg

1,3 l motor i en Golf -89?
Import?
1,6l i en golf -89 borde ha PN som motorbokstäver.
-89 = katalysator = elektronisk styrd förgasare som PN har. Pierburg om jag inte minns fel.

Vcds
Steenzor
6 januari 2012 · 489 Inlägg

Offtipic men jag skiljer min 1,3 förgasare som sitter i en passat L från 75? Passar oljestickan, dvs visar rätt mängd, har antagligen en helt annan..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang