Hej!
Ska dela med mig av allt jag kan så dumma frågor slipper komma upp !

Fakta om bilen:
Det är en 945 ltt från 1995, automat och gått 29 999 mil drygt. Ej chippad eller trimmad på något vis ( mer än T-korsad ).
Det som är gjort :
Bytt topplockspackning,
Bytt olja & filter,
Tvättat & våtslipat block,
Bytt topp från en 530 orginal topp -> 531 med Vx3 ( den toppen var skrot ) *självfallet ny topppackning här med* Så bytte till en 530 topp som är orginal på en 740 sedan, 1992. ( kam vet ja ej vad det är, tror M-kam ? info om de vore schysst ),
Bytt tomgångs motor,
Bytt Tändmodul,
Bytt bränsle pump i tanken,
Bytt oljereturpackning,
Bytt bränsle relä inne i kupén,
Har EJ bytt tändstift på bilen eller tändkablar !!!! ( bidragande faktor till mitt problem ?? )
Vad som hänt INNAN detta gjordes :
1. Den skjöt oljereturs packningen ( kan de ha gjort att turbon tryckt in olja i Intercoolern? )
2. Den va svårtstartad som fan !
3. Hade ingen tomgång ( vandrade mellan 700 rpm -> 1400 rpm )
4. Drog olja som ett såll.
5. Drog vatten.
Vad som händer EFTER jag gjort detta på bilen :
6. Den är svårstartad som FAN.
7. När den går igång ryker de vitt runt toppen & blocket under insuget ( vad kan de vara ? ) Sedan när man lyfte på Oljelocket där man fyller på, kom de ett TJOCKT moln av vit rök. ( luktar lite av Bensin + avgaser )
När den väl startat och man fått lite lite varv på den, så ligger den fint i tomgång nu, den "dumpar" som den ska ( dump via luftfiltret *hähä*)
Min oro är till VARFÖR den ryker vitt runt blocket, varför de kommer som ett moln ur oljelocket och VARFÖR (innan topp & packningar byttes ) var en MASSA olja i Intercoolern ????Edit : pillat med Vevhusventilationen oxå

Tacksam för svar !
Mvh Zkogen