Volvo 945ltt -95 Tändnings problem / turbo?

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
28 november 2011 · 125 Inlägg

Hej!

Ska dela med mig av allt jag kan så dumma frågor slipper komma upp ! smile

Fakta om bilen:

Det är en 945 ltt från 1995, automat och gått 29 999 mil drygt. Ej chippad eller trimmad på något vis ( mer än T-korsad ).

Det som är gjort :

Bytt topplockspackning,
Bytt olja & filter,
Tvättat & våtslipat block,
Bytt topp från en 530 orginal topp -> 531 med Vx3 ( den toppen var skrot ) *självfallet ny topppackning här med* Så bytte till en 530 topp som är orginal på en 740 sedan, 1992. ( kam vet ja ej vad det är, tror M-kam ? info om de vore schysst ),
Bytt tomgångs motor,
Bytt Tändmodul,
Bytt bränsle pump i tanken,
Bytt oljereturpackning,
Bytt bränsle relä inne i kupén,
Har EJ bytt tändstift på bilen eller tändkablar !!!! ( bidragande faktor till mitt problem ?? )


Vad som hänt INNAN detta gjordes :

1. Den skjöt oljereturs packningen ( kan de ha gjort att turbon tryckt in olja i Intercoolern? )
2. Den va svårtstartad som fan !
3. Hade ingen tomgång ( vandrade mellan 700 rpm -> 1400 rpm )
4. Drog olja som ett såll.
5. Drog vatten.



Vad som händer EFTER jag gjort detta på bilen :

6. Den är svårstartad som FAN.
7. När den går igång ryker de vitt runt toppen & blocket under insuget ( vad kan de vara ? ) Sedan när man lyfte på Oljelocket där man fyller på, kom de ett TJOCKT moln av vit rök. ( luktar lite av Bensin + avgaser )

När den väl startat och man fått lite lite varv på den, så ligger den fint i tomgång nu, den "dumpar" som den ska ( dump via luftfiltret *hähä*)


Min oro är till VARFÖR den ryker vitt runt blocket, varför de kommer som ett moln ur oljelocket och VARFÖR (innan topp & packningar byttes ) var en MASSA olja i Intercoolern ????

Edit : pillat med Vevhusventilationen oxå smile

Tacksam för svar !

Mvh Zkogen

Senast redigerat av Zorgetz (29 november 2011)

Stenzzon
28 november 2011 · 173 Inlägg

kolla vevhus vent sitter under insuget vid blocket

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
29 november 2011 · 125 Inlägg

Stenzzon skrev:
kolla vevhus vent sitter under insuget vid blocket

Hej,

Ja de glömde ja skriva upp. Den har ja rengjort ( vad jag tror??? )

hur rengör du eller kollar så att vevhus ventilationen inte är tät???


mvh

Hammar90
29 november 2011 · 100 Inlägg

har du fått igång en nu ? smile

Höölan Racing
VolvoMaffian
Volvo 240 "V8" (1975)
OskarN91
29 november 2011 · 35 Inlägg

Kolla bakaxeln den kan va sne;) haha
Ne men fan vad konstigt detta kan vara intressant och se om någon kan smile

BMW 320i "kameleont lack" (1994)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
29 november 2011 · 2 390 Inlägg

Bytt topplockspackning: säker på att den sitter rätt? dragit med rätt Nm osv.
Tvättat & våtslipat block: menar du våtslipat där toppen ska sitta?. i såna fall helt säker på att den blev rak?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
29 november 2011 · 125 Inlägg

_Performance_ skrev:
Bytt topplockspackning: säker på att den sitter rätt? dragit med rätt Nm osv. :

ja, den är rätt dragit rätt Nm smile Den kan bara sitta på ett sätt wink

Tvättat & våtslipat block: menar du våtslipat där toppen ska sitta?. i såna fall helt säker på att den blev rak? :

Ja, där toppen ska sitta . De är inte mycket jag slipat, de e bara ytligt lite lite gran..

Senast redigerat av Zorgetz (29 november 2011)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
29 november 2011 · 2 390 Inlägg

Hmm. Och inge fel alls på nya toppen då?.. Att den är skev eller nå?..Olja i intercooler och och rören blird et på alla bilar lite grann. Men hade du extremt mycket eller?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
30 november 2011 · 125 Inlägg

_Performance_ skrev:
Hmm. Och inge fel alls på nya toppen då?.. Att den är skev eller nå?..Olja i intercooler och och rören blird et på alla bilar lite grann. Men hade du extremt mycket eller?

Nej, den satt på en bil som blev vandaliserad för mig. Och den toppen var bra innan så förstår inte varför den skulle vara trasig nu :S

Jo de va allt rätt mycket i botten på IC'n

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
1 december 2011 · 125 Inlägg

INgen som har någon ide?

volvo142-73
1 december 2011 · 385 Inlägg

Kolla du om toppen var sne? Kolla du om blocket va rakt? Vad drog du för moment samt grader och i vilken ordning?

mvh

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
1 december 2011 · 125 Inlägg

volvo142-73 skrev:
Kolla du om toppen var sne? Kolla du om blocket va rakt? Vad drog du för moment samt grader och i vilken ordning?

mvh

Toppen är fel fri smile

20 / 40 / 60 / 90grader smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
1 december 2011 · 2 390 Inlägg

Testa göra ett kompressionstest

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
volvo142-73
2 december 2011 · 385 Inlägg

Zorgetz skrev:

volvo142-73 skrev:
Kolla du om toppen var sne? Kolla du om blocket va rakt? Vad drog du för moment samt grader och i vilken ordning?

mvh

Toppen är fel fri smile

20 / 40 / 60 / 90grader smile

helt riktigt.
toppen får max vara i oplanhet längsgående 0,50mm och tvärs över 0,25mm.

Mätte du toppen eller blocket? Svarar du att det såg bra ut så hjälper jag dig ej mer.

mvh

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
2 december 2011 · 125 Inlägg

volvo142-73 skrev:

Zorgetz skrev:

volvo142-73 skrev:
Kolla du om toppen var sne? Kolla du om blocket va rakt? Vad drog du för moment samt grader och i vilken ordning?

mvh

Toppen är fel fri smile

20 / 40 / 60 / 90grader smile

helt riktigt.
toppen får max vara i oplanhet längsgående 0,50mm och tvärs över 0,25mm.

Mätte du toppen eller blocket? Svarar du att det såg bra ut så hjälper jag dig ej mer.

mvh

Nej, mätte aldrig upp toppen nej. Kan de ha större betydelse :S ?

Mvh

Webrex
2 december 2011 · 379 Inlägg

Låter som felet ligger i botten. Trasig kolv tex. Eller en brutalt dålig turbo. Står kammen rätt förresten? Kolla den, och sen dubbel kolla! Att den är svårstartad tyder  på lågt komp lr dålig gnista. Även kam inställning.

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
2 december 2011 · 125 Inlägg

Webrex skrev:
Låter som felet ligger i botten. Trasig kolv tex. Eller en brutalt dålig turbo. Står kammen rätt förresten? Kolla den, och sen dubbel kolla! Att den är svårstartad tyder  på lågt komp lr dålig gnista. Även kam inställning.

Okej, kolvarvna är hela, det är nästan helt säker på !
Turbon klappar inte.
Kammen står rätt, har ställt om den många många gånger nu.
Gnista får den, men den e lite orange, har bytt tändmodul, ska testa med tändspole imorgon och se ( even. nya tändstift )

Kam inställning? jag har va ja tror en M-kam nu..

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
3 december 2011 · 2 390 Inlägg

Zorgetz skrev:

Webrex skrev:
Låter som felet ligger i botten. Trasig kolv tex. Eller en brutalt dålig turbo. Står kammen rätt förresten? Kolla den, och sen dubbel kolla! Att den är svårstartad tyder  på lågt komp lr dålig gnista. Även kam inställning.

Okej, kolvarvna är hela, det är nästan helt säker på !
Turbon klappar inte.
Kammen står rätt, har ställt om den många många gånger nu.
Gnista får den, men den e lite orange, har bytt tändmodul, ska testa med tändspole imorgon och se ( even. nya tändstift )

Kam inställning? jag har va ja tror en M-kam nu..

Du har en märkning på kammen som ska stå i linje..Har du gjort detta rätt utterslutar jag bara komptest, för att se om nån kolv läcker i kolvring/skrapring..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
3 december 2011 · 125 Inlägg

_Performance_ skrev:

Zorgetz skrev:

Webrex skrev:
Låter som felet ligger i botten. Trasig kolv tex. Eller en brutalt dålig turbo. Står kammen rätt förresten? Kolla den, och sen dubbel kolla! Att den är svårstartad tyder  på lågt komp lr dålig gnista. Även kam inställning.

Okej, kolvarvna är hela, det är nästan helt säker på !
Turbon klappar inte.
Kammen står rätt, har ställt om den många många gånger nu.
Gnista får den, men den e lite orange, har bytt tändmodul, ska testa med tändspole imorgon och se ( even. nya tändstift )

Kam inställning? jag har va ja tror en M-kam nu..

Du har en märkning på kammen som ska stå i linje..Har du gjort detta rätt utterslutar jag bara komptest, för att se om nån kolv läcker i kolvring/skrapring..

ok, finns de något sätt att göra detta. "Fattigmans set" ?? Annars kör ja skiten till skroten på måndag. redan lagt ut lite för mkt på bilen!

mvh

volvo142-73
3 december 2011 · 385 Inlägg

Zorgetz skrev:

volvo142-73 skrev:

Zorgetz skrev:

Toppen är fel fri smile

20 / 40 / 60 / 90grader smile

helt riktigt.
toppen får max vara i oplanhet längsgående 0,50mm och tvärs över 0,25mm.

Mätte du toppen eller blocket? Svarar du att det såg bra ut så hjälper jag dig ej mer.

mvh

Nej, mätte aldrig upp toppen nej. Kan de ha större betydelse :S ?

Mvh

Det är klart, har du för skev topp kommer toppackningen inte bli tillräkligt tilltryckt och ha rätt tryck på sig och då blir de som att toppackningen gått, drar vatten, olja, dålig komp och motorn går dåligt. Samma sak med blocket dock brukar inte blocken bli skeva på dessa.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang