Hur kör man så snålt som möjligt?

henke_99 Offroad Racing
3 december 2011 · 3 122 Inlägg

Ja farthållare ökar förbrukningen, den ser ju inte hur vägen ser ut och börjar ju inte gasa vid en backe förrän bilen redan tappat lite hastighet och då strävar den efter att ta sig upp i fart igen. Samma sak vid nerför, den släpper ju inte förrän farten ökat lite och då drar det extra soppa. Det tjänar man inte in på att den sen rullar några meter längre innan den gasar igen.

Bättre att låta hastigheten "följa vägen" lite, låt det sacka en liten aning vid uppför och låt det rulla på lite extra nerför så du kan få naturlagarna så fördelaktiga som möjligt.

Viktigt även med motorbroms, tänk då på att oftast så stänger bilarna inte av soppan helt om man är nere på väldigt låga varv. Så istället för att i stan motorbromsa nerför på 5:an och typ tomgång o sen hjälpa till med bromsen så växlar du ner till 4:an så du får upp varven o kanske dessutom slipper bromsa helt. Motorbromsar det för mycket på lägre växel så växla upp igen istället för att parera med gasen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Evildan
3 december 2011 ·

Förutom alla seriösa tips om "ecodriving", urplockning samt däcktryck kommer jag med ngt mera oortodoxa alternativ.
Passera gränsen för vad som är vettigt?
Plocka bort: torkararmarna, ytterbackspeglar.
Tejpa alla springor i fronten samt skraven mellan skärm och huv med packtejp.
Klipp till skivor utav aluminium att tejpa över bakre hjulhusen för att minska oönskad turbolens.
Jag kan garantera att du sänker förbrukningen på detta vis wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2011 · 13 749 Inlägg

det du har mest att vinna på är hastigheten montera en ecomätare sån där vacum skit och försök att se vart mest vacum infinner sig

men är väldigt säker att en sänkning från 95km/h till 80km/h och sen riktig planering..alltså väldigt lite bromsning kopplingen orörd så länge som möjligt så motorn motorbromsar så pass mycket som går

det är det som gör ganska stor skillnad

ser man ett rött stoppljus släpper man av direkt och låter motorn rulla på motorbroms så länge som möjligt

varje stopp man slipper göra gör stor skillnad på förbrukningen i slutänden

tycker att en förbrukning på 0.78 är väldigt dåligt på en så liten bil
klarar samma med min gamla 855turbo med aut genom att köra förbannat lungt
och inte köra fortare än 80 på plan väg
dock fortare när det var nerför

farthållaren kan vara på gott och ont det är just i uppförsbackar man förlorar en hel del då bilen ger gas istället för att man normalt sätt kunde ta en hastighets förlust på 10-15km/h som man tar igen vid nästa nedförslut

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
carnageman Rallyförare
3 december 2011 · 1 075 Inlägg

Om du vill spara pengar så är mitt råd: Go Etanol! smile

Sänkte min bränslekostnad från 22.50:- / mil till 17.00:- / mil

wink

Tillägg: Min milkostnad motsvarar numera en bensindriven bils, som körs på BF95 och drar 1.2L/mil vilket inte är helt fel med tanke på att jag har en lyxvan som väger 3ton och har 300 V8 hästar !!

Senast redigerat av carnageman (3 december 2011)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2011 · 13 749 Inlägg

carnageman skrev:
Om du vill spara pengar så är mitt råd: Go Etanol! smile

Sänkte min bränslekostnad från 22.50:- / mil till 17.00:- / mil

wink

helvete va den måste dra mycket smile


räknade lite på min gamla vento den körde man för 10kr/milen
perfekt med skrotbilar man får gratis..
man fyller på olja ibland och sen kör man tills skiten blir stånde smile
då gick den självklart på e85 snittade straxt under litern med tanten bakom ratten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
carnageman Rallyförare
3 december 2011 · 1 075 Inlägg

1.7L/mil på E85 smile Men då kör jag inte som en kärring heller, ska köra 60 mil motorväg och ligga 90gps under julhelgen, kommer troligtvis dra 1.2-1.3L/mil då, har pressat ner soppakostnaden till 1.5 i Stockholmstrafiken.

På flerfilig motorväg är det ju lugnt att sega i högerfilen men när nån b*gj*vel ligger & kör 80blås för att spara soppa på 2-1 vägar där vägen blir enfilig så blir man ju bara motiverad att trycka på lite bakifrån om ni fattar vad jag menar... Det är INTE okay att hindra trafik för att spara soppa !

Senast redigerat av carnageman (3 december 2011)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
MilleN
3 december 2011 · 9 108 Inlägg

Lite ecodriving-tips från en trafiklärare:

Planering (att slippa stanna) och motorbroms är A och O om man vill köra snålt, så fort du släpper gasen drar bilen 0,0 så se till att släppa så tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidiiiiiiiiiiiiiiiiiigt som möjligt mot rödljus, köer osv så blir även chansen att få grönt mycket större.

Vid acceleration och om bilen är uppe i temp, gasa på ganska rejält (lite mer än halvgas och upp till max ~3000-3500rpm) och hoppa över växel/växlar så att du på så kort sträcka som möjligt kommer upp till en så hög/bränslesnål växel som möjligt. På 50-vägar funkar det ofta att gasa upp till 50 på tvåan och hoppa till fyran eller ev. femman om den funkar i 50. På 70 och 90 kan du växla 1-2-3 och sedan direkt till femman eller ev. sexan när du har farten du vill behålla.

Låt alltid momentanförbrukningen visas i färddatorn så kan du lätt experimentera lite hela tiden på raka vägar också.

På detta sättet har min SAAB 9-5 2,3t -02 på 185hk för tillfället (efter ~300 mils blandad körning) en förbrukning på 0,75 smile Då har jag verkligen gubbkört, legat i 100 på motorvägen för det mesta och allmänt släppt gasen fruktansvärt tidigt mot allting, ville från början bara experimentera ett tag och se vad man kan få ner förbrukningen till men nu när jag fick bensinräkningen och såg att den låg på ~800 i månaden istället för 13-1400 som jag är van vid så har jag fortsatt med gubbkörandet.

volvo_245_racing
3 december 2011 · 667 Inlägg

Det där med vad bilar drar? Är lite kul för vad jag fick höra när jag köpte skodan var att jag skulle räkna med +1dl till vad det stod i pappret men har ALLTID fått den att gå en dl under vad det står. Och då anstränger jag mig inte, Det där med ACn avslagen vad mycket gör det egentligen? Vad jag har hört så gör alla såna extra saker man har på bakrutevärmare, acn ja mm. Så ska han dra 1dl mer i timmen ich räknar man på vad långt man kommer på en timme så låter det ju inte så myckey.
Men till våren ska jag se vad som händer om jag anstränger mig och verkligen försöker köra riktigt snålt.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2011 · 13 749 Inlägg

MilleN skrev:
Lite ecodriving-tips från en trafiklärare:

Planering (att slippa stanna) och motorbroms är A och O om man vill köra snålt, så fort du släpper gasen drar bilen 0,0 så se till att släppa så tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidiiiiiiiiiiiiiiiiiigt som möjligt mot rödljus, köer osv så blir även chansen att få grönt mycket större.

Vid acceleration och om bilen är uppe i temp, gasa på ganska rejält (lite mer än halvgas och upp till max ~3000-3500rpm) och hoppa över växel/växlar så att du på så kort sträcka som möjligt kommer upp till en så hög/bränslesnål växel som möjligt. På 50-vägar funkar det ofta att gasa upp till 50 på tvåan och hoppa till fyran eller ev. femman om den funkar i 50. På 70 och 90 kan du växla 1-2-3 och sedan direkt till femman eller ev. sexan när du har farten du vill behålla.

Låt alltid momentanförbrukningen visas i färddatorn så kan du lätt experimentera lite hela tiden på raka vägar också.

På detta sättet har min SAAB 9-5 2,3t -02 på 185hk för tillfället (efter ~300 mils blandad körning) en förbrukning på 0,75 smile Då har jag verkligen gubbkört, legat i 100 på motorvägen för det mesta och allmänt släppt gasen fruktansvärt tidigt mot allting, ville från början bara experimentera ett tag och se vad man kan få ner förbrukningen till men nu när jag fick bensinräkningen och såg att den låg på ~800 i månaden istället för 13-1400 som jag är van vid så har jag fortsatt med gubbkörandet.

en tank klarar jag av att köra lungt om jag kör långt

oftast slutar det med att man dampar loss och sen ligger man på dubbla förbrukningen direkt
hur gör du för att orka med?

kan iof bero på att jag kör buss hela dagarna så allt går så förbenat segt så man tröttnar när man sätter sig i sin bil så oftast är det skaftet från jobbet =/
jag ligger på runt 800kr/veckan och 740 går att köra runt 0.9 om man orkar bry sig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MilleN
3 december 2011 · 9 108 Inlägg

haha klaga inte, tänk dig att sitta 8 timmar om dagen med elever som inte vågar köra över 30 på 50-väg hur mycket man än säger till... Som tur är åker jag tåg hem men de gånger man tar bilen så växer allt hornen fram men bara upp til ~laglig fart sedan gliiiiiiiiider jag vidare med farthållaren wink

Enligt min erfarenhet drar farthållaren mindre så länge det är någorlunda plan väg.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 december 2011 · 3 929 Inlägg

Jag vettefan om jag skulle våga vara körskolelärare. Jag klarar inte utav att åka med folk som har en jobbig körstil och verkligen inte med folk som inte vågar släppa kopplingen för att börja rulla iväg ... o.O
Du måste ju vara livrädd varje dag!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
MilleN
3 december 2011 · 9 108 Inlägg

Man vänjer sig, men hade jag inte haft dubbelkommandot hade vi lätt krockat rejält ett par gånger i veckan. Föräldrar som åker med i baksätet brukar klamra sig fast och andas vääldigt högt ibland men man har faktiskt bra koll.. Dubbelkommando och vänsterhanden nära ratten utan att eleverna tänker på det bara så... wink

Men nu får vi inte gå offtopic big_smile Eco eco.

Min SAAB ska förresten enligt tillverkaren dra 0,96 men ligger som sagt på 0,75 för tillfället smile Nu när jag börjar köra till jobbet varje dag lär den gå upp som satan dock.

Evildan
3 december 2011 ·

jonnielahti skrev:
Se till att all plast under bilen sitter på plats!

montera dit extra plast för att minska oönskade luftströmmar under bilen är även det en fungerande idè.

Mattman Gammal och grinig
3 december 2011 · 362 Inlägg

Köra lugnt och sansat, vara noga med hur mycket man gasar, hålla motorn i fräscht skick. Min gamla 245 drar lika mycket soppa som polarens lilla clio från samma årtal, vilket jag tycker är ganska roligt. Hon förstår inte hur det är möjligt att en gammal rova som min b230 bara kan dra 0.7 0.8 en bra dag, medans hennes fina franska småbil som väger några hundra kilo mindre och har en betydligt mindre motor drar som bäst 0,8.

Det handlar helt klart om hur lättstressad man är också, jag har inge problem med att köra i max 90 på motorvägen etc, men hon kan knappt hålla sig under 110. Det larviga är att när man åker in till stan så kommer hon fram 2-3 minuter snabbare än mig....

Aero T16
3 december 2011 · 1 327 Inlägg

Vissa bilar går inte att köra snålt med hur man än försöker.

Tex min gamla 900 turbo 8 v hade jag som rekord 0,865 liter / mil och då var det under laglig hastighet, mycket lugn körning med lite packning, sommarväglag och mer nedförbacke än uppför. På vintern drog den aldrig under 1.1 l / mil, med lite etanol ville den ha sig 1.5 liter / milen.

ollebolle
3 december 2011 · 7 Inlägg

Principen är att utnyttja motorns "effektivaste" varvtal och att inte värma upp något som inte har med framdrivningen att göra. Motorns effektivaste varvtal kan vara svårt att få koll på men gasen i botten är kanske inte rätta modellen. Beror nog på motortyp. 

Uppvärmning av bromsar räknas dit. Likaså trasig termostat som kyler bort onödigt mycket värme.

Men just att bromsarna inte används ger automatiskt en besparing. Säg att du håller 90 på vägen och ska köra av vägen vilket kräver stopp. Med rullning till stopp kan du räkna bort nästan en kilometers förbrukning vilket blir en tiondel av förbrukningen per mil. Fem såna stopp och du har sparat c:a 4 dl.

Samtidigt får du problem med bromsarna som aldrig används men det är en annan historia.

Kör en Mazda 626 på 0,67 som lägsta i stadstrafik (mest på lederna runt Göteborg).

Janneutanb
3 december 2011 · 7 272 Inlägg

Satsa på en trampbil wink

Ujjujj
16 januari 2012 · 72 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Alltså det är inte så svårt att få en sådan tung bil med en sådan stor motor att dra lite. Notera att detta är för B230F motorn. Det är den snålaste. Min har gått 40 tusen mil och den är mycket pigg. Dock försöker jag komma på ett sätt så man kan få ner förbrukningen.

Jag rekommenderar att ha bilen helt orginal. Man behöver inte massa tillsatser och "extra" trimm för att få ner förbrukningen. Det är dyrt med sånt. Räcker att köra karrossen och motorn helt orginal.

Jag lade till lite extra.

Dricker en Volvo 740 0.78L/mil så består din "blandad körning" utav 100% landsvägskörning och en liten nypa mirakel. Ryktet om att vara bensinbolagens favorit har modellen inte vunnit på felaktiga grunder om man säger som så...


*****
Edit:
Tung? Med en tjänstevikt på runt 1400kg, när en modern småbil väger mer?
Och stor motor, en B230F?

Är man pro så är man pro.
Ska jag vara ärlig så var det blandad körning och inte 100% landsvägskörning. Det är inte svårt att komma under 0.80 med en B230F motor. Liksom....det är inga monstermotorer.

1400 kg är tungt svar ja.
2.3 liters motor är ganska stort ändå då många motorer är mellan 1.6 till 2.0. Sen finns det alltid folk som sätter ribban högre, t.ex du. Ser så erkänner du själv att 740 är ingen tung bil då småbilsklassen väger mer, samt du försöker få B230F som en ironisk stor motor. Det är även en logisk förklaring varför det är inga bensinslukade bilar.

Vinterkörning i stan gav 0.98 liter milen.

0,8 i en 740 är inte omöjligt bara den är fräsh i motorn. körde blanad körning dvs lång (ca 2mil) och kort (några km) samt att jag va uteoch lekte ibland. långkörning (semester me full bil) 0,7 smile

zoopåse
16 januari 2012 · 1 171 Inlägg

Prova pulse&glide-metoden (lönar sig bara på bensinare). Gjorde det och sparade 6% i förbrukning på motorvägen med samma medelhastighet, på första försöket. Du gasar i uppförsbackarna och sedan lägger i friläge och rullar så långt du kan tills du är nere i kanske 90. Sedan gasar du upp till 120 igen och håller på så. Försök tajma så att du kan lägga i friläge eller neutral när det är nerförsbacke. Folk fattar ju inte vad man håller på med så ta det försiktigt och tänk på trafiken, helst ska det inte vara någon. Tricket är att försöka använda gasen mer när du väl använder den, annars ska man bara rulla i friläge. Är det väldigt brant kan man rulla med växel i för att inte öka farten för mycket.

Kör man diesel ska man istället gasa så lite som möjligt i alla lägen.wink Helst bara puttra på tomgång på högsta växeln.

Senast redigerat av zoopåse (16 januari 2012)

Danne_nkpg Lastbilschaufför
16 januari 2012 · 257 Inlägg

zoopåse skrev:
Prova pulse&glide-metoden (lönar sig bara på bensinare). Gjorde det och sparade 6% i förbrukning på motorvägen med samma medelhastighet, på första försöket. Du gasar i uppförsbackarna och sedan lägger i friläge och rullar så långt du kan tills du är nere i kanske 90. Sedan gasar du upp till 120 igen och håller på så. Försök tajma så att du kan lägga i friläge eller neutral när det är nerförsbacke. Folk fattar ju inte vad man håller på med så ta det försiktigt och tänk på trafiken, helst ska det inte vara någon. Tricket är att försöka använda gasen mer när du väl använder den, annars ska man bara rulla i friläge. Är det väldigt brant kan man rulla med växel i för att inte öka farten för mycket.

Kör man diesel ska man istället gasa så lite som möjligt i alla lägen.wink Helst bara puttra på tomgång på högsta växeln.

Friläge?
Man ska rulla med växeln i utan att gasa ner för backarna tongue

Har du friläge i så måste det ju komma fram soppa för att hålla motorn igång, men rullar du med växeln ilagd så hålls ju motorn igång pga att däckena rullar och då (iaf på lite nyare bilar) stängs bränsletillförseln av och då "rullar man gratis" som mina lärare på gymnasiet sa när man tog körkort.

Ni som har färddator som mäter soppaförbrukning kan se att den går ner på noll då!
mvh Danne

Senast redigerat av Danne_nkpg (16 januari 2012)

Four Rings To Rule Them All
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang