3157
Sök

Avgassystem sugmotor

KHRacing
29 november 2011
#21
wille_k skrev:
KHRacing skrev:
wille_k skrev:

jahapp.

Det sättet att räkna är taget direkt ur persåkers speed shop katalog smile

sen om det stämmer eller inte är väl en annan fråga!

Absolut, men jag tror det mera rör sig om dragracemotorer med mkt cylindervolym

jag kom på det lite senare,

men borde det inte stämma hyfsat på sug motorer över lag? jag menar, om vi nu inte pratar om Tex STCC bilar som det är nedlagda enorma summor pengar på optimering av gasflöden och sånt?

Att det är annorlunda med turbo motorer håller jag med om, där är det väl mest mottryck som man vill motverka?

Tror faktiskt inte det stämmer alls, men det är ju vad jag själv tror smile

Om min Civic -91 med 90 hk hade haft ett 1" avgas så hade strypt sig själv totalt, nu sitter det ett 2" men orginal är typ 1,8"

138 Inlägg
29 november 2011
#22
KHRacing skrev:
wille_k skrev:
KHRacing skrev:

Absolut, men jag tror det mera rör sig om dragracemotorer med mkt cylindervolym

jag kom på det lite senare,

men borde det inte stämma hyfsat på sug motorer över lag? jag menar, om vi nu inte pratar om Tex STCC bilar som det är nedlagda enorma summor pengar på optimering av gasflöden och sånt?

Att det är annorlunda med turbo motorer håller jag med om, där är det väl mest mottryck som man vill motverka?

Tror faktiskt inte det stämmer alls, men det är ju vad jag själv tror smile

Om min Civic -91 med 90 hk hade haft ett 1" avgas så hade strypt sig själv totalt, nu sitter det ett 2" men orginal är typ 1,8"

intressant för då borde en sug motor med 300hk behöva ett 6" system för att inte strypa sig! fast det kanske inte är linjärt...


12 086 Inlägg
29 november 2011
#23
Eller så är det så att man inte kan räkna ut hur grovt ett avgassystem ska va genom att räkna på bilens effekt..

Anledningen att man har smalare avgassystem för att få upp gashastigheten är för att det otroligt väluträknade och framprovade grenröret ska fungera så bra som möjligt.

Det bästa man kan göra för att få ett bra ljud och någorlunda presdanda ur en sugmotor är att köpa ett lagom avgassystem som är anpassat för motorns karaktär. Ett högflödessystem gör sig kalas på en vtec, mindre bra på en större lagommotor.

138 Inlägg
30 november 2011
#24
JapMax skrev:
Eller så är det så att man inte kan räkna ut hur grovt ett avgassystem ska va genom att räkna på bilens effekt..

Anledningen att man har smalare avgassystem för att få upp gashastigheten är för att det otroligt väluträknade och framprovade grenröret ska fungera så bra som möjligt.

Det bästa man kan göra för att få ett bra ljud och någorlunda presdanda ur en sugmotor är att köpa ett lagom avgassystem som är anpassat för motorns karaktär. Ett högflödessystem gör sig kalas på en vtec, mindre bra på en större lagommotor.

Om vi vänder på det hela, hur stort avgassystem skulle du rekommendera till en 170hk Audi med chip monterat?


227 Inlägg
30 november 2011
#25
Gojja att köra små avgas eller ännu värre att krympa det bakåt. Visst att gashastigheten kan hållas uppe men det bygger tryck också!

Avstämningen mot motorn sitter i grenröret och kollektorn sen ska avgaset bara leda ut skiten utanför bilen.

138 Inlägg
30 november 2011
#26
Driftar_N skrev:
Gojja att köra små avgas eller ännu värre att krympa det bakåt. Visst att gashastigheten kan hållas uppe men det bygger tryck också!

Avstämningen mot motorn sitter i grenröret och kollektorn sen ska avgaset bara leda ut skiten utanför bilen.

jag tycker det är värre att köra för litet först och sedan göra det större...det ger inget, mer än ljud möjligen!


227 Inlägg
30 november 2011
#27
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
Gojja att köra små avgas eller ännu värre att krympa det bakåt. Visst att gashastigheten kan hållas uppe men det bygger tryck också!

Avstämningen mot motorn sitter i grenröret och kollektorn sen ska avgaset bara leda ut skiten utanför bilen.

jag tycker det är värre att köra för litet först och sedan göra det större...det ger inget, mer än ljud möjligen!

Enda anledningen att inte gå upp i storlek på avgas är för ljudet och ev tillgång på plats i bilen.
För effektens skull ska det vara så öppet som möjligt.

Det finns flera som bromsat bra effektökningar ggenom att gå från konventionellt avgassystem till bara grenrör-kollektor och "tratt"

Titta exempelvis på en F1 bil, grenrör - kollektor och inget mer.

Effektivt men klarar sig inte om det börjar ställas ljudkrav.

göteborg
38 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#28
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
Gojja att köra små avgas eller ännu värre att krympa det bakåt. Visst att gashastigheten kan hållas uppe men det bygger tryck också!

Avstämningen mot motorn sitter i grenröret och kollektorn sen ska avgaset bara leda ut skiten utanför bilen.

jag tycker det är värre att köra för litet först och sedan göra det större...det ger inget, mer än ljud möjligen!

Enda anledningen att inte gå upp i storlek på avgas är för ljudet och ev tillgång på plats i bilen.
För effektens skull ska det vara så öppet som möjligt.

Det finns flera som bromsat bra effektökningar ggenom att gå från konventionellt avgassystem till bara grenrör-kollektor och "tratt"

Titta exempelvis på en F1 bil, grenrör - kollektor och inget mer.

Effektivt men klarar sig inte om det börjar ställas ljudkrav.

men nu är de så så att vi pratar om vanliga bilar, inte racing bilar wink


227 Inlägg
30 november 2011
#29
audi_96 skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:

jag tycker det är värre att köra för litet först och sedan göra det större...det ger inget, mer än ljud möjligen!

Enda anledningen att inte gå upp i storlek på avgas är för ljudet och ev tillgång på plats i bilen.
För effektens skull ska det vara så öppet som möjligt.

Det finns flera som bromsat bra effektökningar ggenom att gå från konventionellt avgassystem till bara grenrör-kollektor och "tratt"

Titta exempelvis på en F1 bil, grenrör - kollektor och inget mer.

Effektivt men klarar sig inte om det börjar ställas ljudkrav.

men nu är de så så att vi pratar om vanliga bilar, inte racing bilar wink

Det jag vill komma till är att du inte har någon effekt att hämta i att gå ner i dimension på avgas, snarare tvärt om.

KHRacing
30 november 2011
#30
wille_k skrev:
JapMax skrev:
Eller så är det så att man inte kan räkna ut hur grovt ett avgassystem ska va genom att räkna på bilens effekt..

Anledningen att man har smalare avgassystem för att få upp gashastigheten är för att det otroligt väluträknade och framprovade grenröret ska fungera så bra som möjligt.

Det bästa man kan göra för att få ett bra ljud och någorlunda presdanda ur en sugmotor är att köpa ett lagom avgassystem som är anpassat för motorns karaktär. Ett högflödessystem gör sig kalas på en vtec, mindre bra på en större lagommotor.

Om vi vänder på det hela, hur stort avgassystem skulle du rekommendera till en 170hk Audi med chip monterat?

Absolut inte över 2,2-2,3" det är väl troligen en 2,3liters motor

138 Inlägg
30 november 2011
#31
Driftar_N skrev:
audi_96 skrev:
Driftar_N skrev:

Enda anledningen att inte gå upp i storlek på avgas är för ljudet och ev tillgång på plats i bilen.
För effektens skull ska det vara så öppet som möjligt.

Det finns flera som bromsat bra effektökningar ggenom att gå från konventionellt avgassystem till bara grenrör-kollektor och "tratt"

Titta exempelvis på en F1 bil, grenrör - kollektor och inget mer.

Effektivt men klarar sig inte om det börjar ställas ljudkrav.

men nu är de så så att vi pratar om vanliga bilar, inte racing bilar wink

Det jag vill komma till är att du inte har någon effekt att hämta i att gå ner i dimension på avgas, snarare tvärt om.

givetvis är det bättre med ett större system, till en viss gräns. efter den gränsen blir det hela bara sämre då gashastigheten försämras.


138 Inlägg
30 november 2011
#32
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
Gojja att köra små avgas eller ännu värre att krympa det bakåt. Visst att gashastigheten kan hållas uppe men det bygger tryck också!

Avstämningen mot motorn sitter i grenröret och kollektorn sen ska avgaset bara leda ut skiten utanför bilen.

jag tycker det är värre att köra för litet först och sedan göra det större...det ger inget, mer än ljud möjligen!

Enda anledningen att inte gå upp i storlek på avgas är för ljudet och ev tillgång på plats i bilen.
För effektens skull ska det vara så öppet som möjligt.

Det finns flera som bromsat bra effektökningar ggenom att gå från konventionellt avgassystem till bara grenrör-kollektor och "tratt"

Titta exempelvis på en F1 bil, grenrör - kollektor och inget mer.

Effektivt men klarar sig inte om det börjar ställas ljudkrav.

absolut, så länge mjukvaran är uppdaterad för att stämma med att köras med öppna headers. men om du inte ändrar bränsle så kommer bilen troligen gå sämre.


227 Inlägg
30 november 2011
#33
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
audi_96 skrev:

men nu är de så så att vi pratar om vanliga bilar, inte racing bilar wink

Det jag vill komma till är att du inte har någon effekt att hämta i att gå ner i dimension på avgas, snarare tvärt om.

givetvis är det bättre med ett större system, till en viss gräns. efter den gränsen blir det hela bara sämre då gashastigheten försämras.

Varför hålla en så hög hastighet i hela avgas? avgaserna flödar lättare i ett större rör.
Om du konar upp storleken efter kollektorn så kommer du ha ett lägre tryck där än i själva kollektorn och det kommer hjälpa till att exakuera avgasserna.
Konar du neråt mot ett mindre avgas ökar du trycket eftersom och det kommer inte hjälpa till att evakuera några avgaser.

wille_k skrev:
absolut, så länge mjukvaran är uppdaterad för att stämma med att köras med öppna headers. men om du inte ändrar bränsle så kommer bilen troligen gå sämre.

Givetvis måste man titta över mjukvaran om man vill ha ut mesta möjliga, oavsett vad man gör för modifieringar men rätt lönlöst på en gammal 2.3a med meksprut!

138 Inlägg
30 november 2011
#34
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:

Det jag vill komma till är att du inte har någon effekt att hämta i att gå ner i dimension på avgas, snarare tvärt om.

givetvis är det bättre med ett större system, till en viss gräns. efter den gränsen blir det hela bara sämre då gashastigheten försämras.

Varför hålla en så hög hastighet i hela avgas? avgaserna flödar lättare i ett större rör.
Om du konar upp storleken efter kollektorn så kommer du ha ett lägre tryck där än i själva kollektorn och det kommer hjälpa till att exakuera avgasserna.
Konar du neråt mot ett mindre avgas ökar du trycket eftersom och det kommer inte hjälpa till att evakuera några avgaser.

wille_k skrev:
absolut, så länge mjukvaran är uppdaterad för att stämma med att köras med öppna headers. men om du inte ändrar bränsle så kommer bilen troligen gå sämre.

Givetvis måste man titta över mjukvaran om man vill ha ut mesta möjliga, oavsett vad man gör för modifieringar men rätt lönlöst på en gammal 2.3a med meksprut!

man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...

och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.


138 Inlägg
30 november 2011
#35
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:

givetvis är det bättre med ett större system, till en viss gräns. efter den gränsen blir det hela bara sämre då gashastigheten försämras.

Varför hålla en så hög hastighet i hela avgas? avgaserna flödar lättare i ett större rör.
Om du konar upp storleken efter kollektorn så kommer du ha ett lägre tryck där än i själva kollektorn och det kommer hjälpa till att exakuera avgasserna.
Konar du neråt mot ett mindre avgas ökar du trycket eftersom och det kommer inte hjälpa till att evakuera några avgaser.

wille_k skrev:
absolut, så länge mjukvaran är uppdaterad för att stämma med att köras med öppna headers. men om du inte ändrar bränsle så kommer bilen troligen gå sämre.

Givetvis måste man titta över mjukvaran om man vill ha ut mesta möjliga, oavsett vad man gör för modifieringar men rätt lönlöst på en gammal 2.3a med meksprut!

man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...

och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.

men tar du ett för stort system efter kollektorn, så förlorar man hastighet.

lagom är bäst


227 Inlägg
30 november 2011
#36
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:

givetvis är det bättre med ett större system, till en viss gräns. efter den gränsen blir det hela bara sämre då gashastigheten försämras.

Varför hålla en så hög hastighet i hela avgas? avgaserna flödar lättare i ett större rör.
Om du konar upp storleken efter kollektorn så kommer du ha ett lägre tryck där än i själva kollektorn och det kommer hjälpa till att exakuera avgasserna.
Konar du neråt mot ett mindre avgas ökar du trycket eftersom och det kommer inte hjälpa till att evakuera några avgaser.

wille_k skrev:
absolut, så länge mjukvaran är uppdaterad för att stämma med att köras med öppna headers. men om du inte ändrar bränsle så kommer bilen troligen gå sämre.

Givetvis måste man titta över mjukvaran om man vill ha ut mesta möjliga, oavsett vad man gör för modifieringar men rätt lönlöst på en gammal 2.3a med meksprut!

man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...

och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.

Du säger emot dig själv här, flödar mer men saktare?
Flödar det mer så gör du av med en större massa/mängd per tidsenhet, hastigheten är irrelevant.

866 Inlägg
30 november 2011
#37
Tar man och beräknar flödet på en gas i rör så får man en progressiv kurva men ska man höfta så kan man säga att var gång diametern ökar det dubbla så ökar flödet 4 gånger Så skillnaden på 2-3" är 8 gånger högra än 3-4" Så 4" räcker LÄNGE !!!! Dätta gäller rör med samma utformning och samma diameter. Sen så kan man säga att beroende 4-1 headers eller 4-2-1 så är 2-3 dm efter sista sista kolektorn tillhör grenröret (headders) Om man vill så beräknas runners,en  L= V  / v/s * 120/720
V =ljudharighet v/s varv/s  120 pulstid räktat i grader på veven 720 totala gradantal på alla tackterna
Ljudets hastighet är 331 m/s vid 0 grader och för var grad 0.607 m/s ökning.

138 Inlägg
30 november 2011
#38
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
givetvis är det bättre med ett större system, till en viss gräns. efter den gränsen blir det hela bara sämre då gashastigheten försämras.

Varför hålla en så hög hastighet i hela avgas? avgaserna flödar lättare i ett större rör.
Om du konar upp storleken efter kollektorn så kommer du ha ett lägre tryck där än i själva kollektorn och det kommer hjälpa till att exakuera avgasserna.
Konar du neråt mot ett mindre avgas ökar du trycket eftersom och det kommer inte hjälpa till att evakuera några avgaser.


Givetvis måste man titta över mjukvaran om man vill ha ut mesta möjliga, oavsett vad man gör för modifieringar men rätt lönlöst på en gammal 2.3a med meksprut!

man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...

och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.

Du säger emot dig själv här, flödar mer men saktare?
Flödar det mer så gör du av med en större massa/mängd per tidsenhet, hastigheten är irrelevant.

alltså, vi är överens om att man vill bli av med avgaserna på snabbaste sättet...
Om vi säger att du tar ett 1"rör och ett 2" rör, sen blåser du i båda rören samtidigt som du känner då andra sidan av röret.
Då kommer du du snabbt att inse att det kommer mer luft ur det lilla 1" röret än ur 2" röret!

det beror på att gashastigheten är bättre lämpat för dina små lungor än 2" röret!

översätt det till en motor och vips så inser man att man kan bli av med mer luft med ett mindre system som är anpassat efter motorn än ett för stort system som gör att luften "står still" i röret.

Du skulle alltså rekommendera audi killen att bygga ett 3" system på hans 170hk audi för bästa effekt?


928 Inlägg
30 november 2011
#39
tekniknissen1 skrev:
Tar man och beräknar flödet på en gas i rör så får man en progressiv kurva men ska man höfta så kan man säga att var gång diametern ökar det dubbla så ökar flödet 4 gånger Så skillnaden på 2-3" är 8 gånger högra än 3-4" Så 4" räcker LÄNGE !!!! Dätta gäller rör med samma utformning och samma diameter. Sen så kan man säga att beroende 4-1 headers eller 4-2-1 så är 2-3 dm efter sista sista kolektorn tillhör grenröret (headders) Om man vill så beräknas runners,en  L= V  / v/s * 120/720
V =ljudharighet v/s varv/s  120 pulstid räktat i grader på veven 720 totala gradantal på alla tackterna
Ljudets hastighet är 331 m/s vid 0 grader och för var grad 0.607 m/s ökning.

Ganska grundläggande matematik. Tvärsnittsarean ökar i kvadrat med radien. r*r*pi = Area 
Avgaser är ingenting man bara tappar ut ur en kran och det får stömma ur i den takt det hinner. När avgasventilen/ventilerna öppnar då ska det vara SÅ LÅGT TRYCK som möjligt i början på avgasporten. OM man har högsta möjliga gashastighet så hjälper massan i avgaserna till att dra med sig dom sista avgaserna i röret så att man "SKulle kunna säga att det blir Vaccum" utanför avgasventilen.
Med ett grovt rör tappar avgaserna direkt hastigheten och avgastrycket vid avgasventilen blir betydligt högre.

Det finns tryckvågor så långtbak som 2,5-3 meter bak i avgasröret som man kan utnyttja sig av. Så hela avgasröret är viktigt!

Mats

928 Inlägg
30 november 2011
#40
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:

man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...

och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.

Du säger emot dig själv här, flödar mer men saktare?
Flödar det mer så gör du av med en större massa/mängd per tidsenhet, hastigheten är irrelevant.

alltså, vi är överens om att man vill bli av med avgaserna på snabbaste sättet...
Om vi säger att du tar ett 1"rör och ett 2" rör, sen blåser du i båda rören samtidigt som du känner då andra sidan av röret.
Då kommer du du snabbt att inse att det kommer mer luft ur det lilla 1" röret än ur 2" röret!

det beror på att gashastigheten är bättre lämpat för dina små lungor än 2" röret!

översätt det till en motor och vips så inser man att man kan bli av med mer luft med ett mindre system som är anpassat efter motorn än ett för stort system som gör att luften "står still" i röret.

Du skulle alltså rekommendera audi killen att bygga ett 3" system på hans 170hk audi för bästa effekt?

Nu är det inte dina lungor som ska blåsa ut luft ur en motor. OM det nu bara är frågan om att blåsa ut luft i ett rör, rakt ut i oändligheten. DÅ ska det vara tillräckligt grovt. "SÅ grovt som möjligt, men vid en gräns kommer motrycket inte att bli lägre.

I en motor släpper du ut avgaser som är ca 1000grader varma, samt att dom kommer i pulser med jämna mellanrum.
Därför ska dom stämmas av, rören, på samma sätt som man stämmer av grovleken på rören till en högtalarlåda. Rätt diameter och rätt längd

Mats


Sök