Bmw 520 -89 ,kyl problem

haeggroth
30 november 2011 · 55 Inlägg

Har tidigare köpt mig en bmw 520 -89 ,den har fungerat hur bra som helst fram tills för någon dag sedan.

Det var 10- ute och jag hade nog för lite glykol / för lite kylarvatten i den ,den förra ägaren hade bytt termostat och bilen har fungerat bra så jag tänkte kolla över kylarvattnet till helgen istället när det varit + alla andra dagar.

Jag gissar att vattnet/en del av vattnet hade frusit i motorn/kylsystemet men bilen gick igång och jag körde till jobbet .Halvvägs så går tempen upp på det röda och jag stannar och låter den stå ett tag. Kör sedan vidare och då går tempen ner efter ca 1 mils sammanlagd körning som att isproppen el dyl släppte.

Det var inget vatten i exp kärlet när jag kollade dagen efter så jag fyllde på och öppnade luftskruven i uppförsbacke (+grader ute nu) men det är som inte att den vill suga in vattnet i motorn ,slangarna känns mjuka och det sprutar bara en massa ånga ur luftningshålet.

Det ryker även vitt ifrån kylaren och motortempmätaren stannar på mitt mellan mitten och röda sträcket.

Ingen värme i kupen alls heller.

Dock när man kört en sträcka med bilen försvinner de vatten från exp kärlet. Och mätarn kan svaja upp och ner ibland.

--Min gissning vattenpumpen hade frusit och gick sönder vid start ,bilen kyler bara med det vattnet den lyckas få in ,dock konstigt att den klarar sig att inte gå upp till rött nu efter 2 mils körning idag.


Vad tror ni ? Blev en lång text hoppas någon orkar läsa..Kan inte ha den i garage nu och det är blött ute så svårt att se i mörkret om det läker någonstans


--Sammanfattning--
-Ingen värme i kupen
-Vit rök från kylaren när den blir som varmast
-Vattennivån åker lite upp och ned i exp kärlet verkar heller inte påverkas när jag klämmer på slangen
-Sprutar ånga när man öppnar luftskruven men inget vatten vill komma.
-Nivån sjunker heller inte när man öppnar skruven.

A_Karlsson
30 november 2011 · 537 Inlägg

att det ryker vitt från kylaren beror troligtvis på att den läcker lite, det hände precis samma sak på min 900 förra vintern det va ice slush i motorn och bara kylaren hade tagit skada, då rök det vitt för mig när bilen va som varmast.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Shadow_line_
1 december 2011 · 126 Inlägg

ett mörker med att lufta dessa system.ett tips är att ta lös en slang till värkepaketet och fyll på därifrån med värmereglagen på max. du kan även fylla på vatten från slangen som kommer från blocket mot torpedvägg. gäller å få i lite vätska så det börjar cirkulera om man haft tomt system. sen kan de ju ha frusit sönder osv... Du ska dessutom ha haft en himla tur om toppen klarat sig utan att det blivit sprickor i den. äldre 520 motorn är super känslig för varmgång. förbrukat tre sådana motorer varav en med lagerras..resten topp problem... sad

BMW 525d (2006)
Isuzu campo (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang