5721
Sök

Volvo 343 -83 som tjuvdrar ström

443 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Tjenare!

Jag har en Volvo 343 från 1983 med B19a som tjuvdrar ström.
När man sitter inne i bilen hör man ett klickande ungefär två gånger i sekunden som låter som om det kommer under instrumentpanelen. Enda sättet att bli av med detta klickande är att koppla från batteriet.
Jag har kollat på säkringsdosan och där försökt systematiskt plocka bort sladdarna, men ljudet försvann inte förrän man tog bort sladden som gick direkt från batteriet.

Någon som vet vad det kan vara för något som drar ström? Jag har fått tips om att det kan vara något relä, men jag tycker inte riktigt det låter som ett "relä-klickande".

Tack på förhand!
reeLay

Forummoderator
18 425 Inlägg
1 december 2011
reeLay skrev:
Tjenare!

Jag har en Volvo 343 från 1983 med B19a som tjuvdrar ström.
När man sitter inne i bilen hör man ett klickande ungefär två gånger i sekunden som låter som om det kommer under instrumentpanelen. Enda sättet att bli av med detta klickande är att koppla från batteriet.
Jag har kollat på säkringsdosan och där försökt systematiskt plocka bort sladdarna, men ljudet försvann inte förrän man tog bort sladden som gick direkt från batteriet.

Någon som vet vad det kan vara för något som drar ström? Jag har fått tips om att det kan vara något relä, men jag tycker inte riktigt det låter som ett "relä-klickande".

Tack på förhand!
reeLay

Tycker nog du ska börja rycka ur reläerna. Nån extrautrustning på bilen? Stereo? Slutsteg?

443 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Har ryckt ur reläerna på säkringsdosa, ljusrelä och vilket det andra lilla nu är, men det hjälpte inte.
Jag har ingen extra utrustning på bilen förutom en liten fjutt stereo, men det lät redan innan stereon var inkopplad.

Edit: Kan tillägga att jag ska undersöka under instrumentpanelen på tisdag om jag ser nåt, men det hade ju varit skönt om man hade något att utgå ifrån.
Senast redigerat av reeLay (1 december 2011)

21 761 Inlägg
1 december 2011
Kolla varningsblinkersen/blinkersrelät, eftersom det klickar ungefär två gånger i sekunden så är det kanske blinkersrelät. Spänningen till varningsblinkersen kommer troligen från två säkringar (åtminstone på 240), dels en som styrs av tändlåset och dels en som får direktspänning från batteriet. smile

443 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Vart sitter det relät då?

21 761 Inlägg
1 december 2011
Ingen aning tyvärr, har ingen handbok för 340 heller. Du får kanske försöka lyssna dig fram. smile

Hoppas att någon som har en 340 kan ge bättre svar.

Drar det mycket tjuvström, alltså att det bara tar ett dygn innan batteriet blir urladdat?
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2011)

443 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Jag vet inte hur lång tid det tar då jag själv inte har varit med om att batteriet tagit slut. Men mer än en dag skulle jag kunna tänka mig

21 761 Inlägg
1 december 2011
Man får väl fundera litegrann under helgen.

Om det nu är blinkersrelät som drar ström så bör det iaf ta kanske två veckor innan batteriet är urdraget. smile

443 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Var till bilen och kollade nyss, det är inte blinkersrelät. Jag testade slå igång varningsblinkersen och det hördes att det var ett annat relä.
Dessutom lyssnade jag lite mer noga, jag skulle inte kalla ljudet klickande, det var snarare ett surr med små distinkta klick ca 4-5 ggr/sek.

443 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Hittade ljudet igår, det var klockan som lät så mycket...
Vet dock inte om det var orsaken till att den tjuvdrog så mycket, kopplar alltid av batteriet för att inte det ska dras ur

Sök