BMW e36 325 Coupe 1993 Tvärdog

glimmet glimmet
2 december 2011 · 212 Inlägg

Imorse när jag skulle åka till jobbet så började cd spelaren att hacka och flimra och efter en stund när jag bromsade så började hellyset och abs lampan med flera att lysa och blinka. Så jag svängde in mot vägkanten och stannade och stängde av bilen. Efter en stund när jag skulle vrida på nyckeln och starta så var den helt tvärdöd. Startmotorn gick ett halvt varv sen så var det knäpp tyst. Vad kan detta vara för fel?.. Redan igår tyckte jag att torkarbladen gick otroligt sakta när jag slog på dom, men tänkte inte mera på det... Behöver verkligen hjälp, vad kan det vara?

Mvh Tobbe

Mvh // glimmet
kotten17
2 december 2011 · 70 Inlägg

troligtvis laddar nog inte generatorn som den ska och därför har du nog ingen ström kvar i batteriet.

BMW 325 (1994)
Audi RS3 (2018)
glimmet glimmet
2 december 2011 · 212 Inlägg

kotten17 skrev:
troligtvis laddar nog inte generatorn som den ska och därför har du nog ingen ström kvar i batteriet.

Har tänkt på det också, finns det något knep för att kolla om den är slut eller ej? för batteri lampan lyste ju inte innan. Det borde den ju göra om den inte laddar eller batteriet är dött.. ? Mvh

Mvh // glimmet
Goeras
2 december 2011 · 18 Inlägg

Prova stoppa i ett fräscht å fulladdat batteri och starta bilen.
koppla på en multimeter och mät på batteriet.
laddar generatorn så ska den ge nånstans runt 13 - 14,5 volt. kommer inte ihåg exakt.
ligger det nere på runt 12-13 och sjunker så kan du nog räkna med att generatorn är död.
kommer inte ihåg alla siffror exakt. men kolla Autopower.se annars så lär du nog hitta nåt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2011 · 17 633 Inlägg

glimmet skrev:

kotten17 skrev:
troligtvis laddar nog inte generatorn som den ska och därför har du nog ingen ström kvar i batteriet.

Har tänkt på det också, finns det något knep för att kolla om den är slut eller ej? för batteri lampan lyste ju inte innan. Det borde den ju göra om den inte laddar eller batteriet är dött.. ? Mvh

Det borde den göra. Lysa alltså. Men det kan ha hänt något ändå. Du får nog ladda batteriet så bilen orkar gå på det så du kan mäta om generatorn laddar sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Goeras
3 december 2011 · 18 Inlägg

Fick du nån rätsida på bekymret?

glimmet glimmet
3 december 2011 · 212 Inlägg

Goeras skrev:
Fick du nån rätsida på bekymret?

Jag tog ur batteriet och laddade det, nu verkar det funka igen... kan vara kolen som är slut i generatorn.. får ta en kik på det sen! Nu blir det öl istället och glömma alla bekymmer big_smile

Mvh // glimmet
Drönirettab
3 december 2011 · 21 761 Inlägg

Om laddregulatorns kol inte får kontakt med släpringarna inuti generatorn så kan inte batterilampan lysa, av den anledningen går det inte att lita blint på att batterilampan alltid ska varna när laddningen slutar fungera. smile

glimmet glimmet
5 december 2011 · 212 Inlägg

har beställt nya kol nu så blir byte i veckan

Mvh // glimmet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang